ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

24.9.2020

Co je demokracie pro Vás? Jaký obraz demokracie byste namalovali Vy?

 

 

  • Myslíte si, že demokracii „umíme“? Nebo bychom se měli demokracii učit, kriticky jí zkoumat a porozumět jí? A když, jak bychom se jí měli učit a nebo ji dokonce trénovat?
  • Zajímá Vás, jak využít dějiny k tomu, abychom se učili moderní demokracii?
  • Můžeme se o demokracii něco naučit z historie holocaustu?
  • Chcete se naučit hledat příběhy ukryté v autentických dokumentech?


Hledáte cestu, jak o demokracii mluvit se žáky i rodiči, probírat kontroverzní témata a nepoškodit si přitom vzájemné vztahy?


Kurz proběhne od 13. října 2020 do února 2021 kombinovanou formou online výuky s možností účasti na offlinových setkáních kurzu.

Napište si o více informací lektorce Daně Gabaľové na dana.gabalova@terezinstudies.cz nebo se rovnou přihlaste: https://bit.ly/kompetenceITI.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 16. až 18. října 2020, Praha

7.8.2020

Začátkem dubna se měl konat náš tradiční a velmi oblíbený víkendový seminář vedený Petrem Sokolem a Romanem Anýžem. Seminář jsme museli v souvislosti s epidemií koronaviru přesunout na podzimní termín. Proběhne tedy o víkendu 16. až 18. října v pražském hotelu Villa a uvolnily se nám několik míst.

 


Nejen, že si osvojíte nové metody pro svou výuku, ale jako absolventi našich kurzů získáte možnost zúčastnit se spolu s námi řady zajímavých akcí v České republice i v zahraničí.

>> Celý článek

Podpořte činnost památníku Beit Theresienstadt

25.6.2020

Bejt Terezín - Beit Theresienstadt - Dům Terezína je organizace založená v 70. letech svědky holocaustu, kteří museli emigrovat z Československa. Od svého založení úzce spolupracovali s Terezínskou iniciativou i Institutem TI v dokumentačních projektech - zj. ve sdílení informací o bývalých vězních Terezína.


V době celosvětové epidemie koronavirem letos na jaře přišla organizace, která provozuje nejen unikátní archiv, ale také unikátní muzeum a dělá mnoho vzdělávacích projektů, o většinu svých příjmů. Její ředitelka společně s kolegyní chodily do práce zadarmo a podařilo se jim postupně získat finanční zdroje alespoň na základní provoz.

>> Celý článek

Výroční zpráva Institutu Terezínské iniciaitivy za rok 2019

24.6.2020

Jaký byl rok 2019, si můžete připomenout spolu s námi prostřednictvím Výroční zprávy za rok 2019.

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti. Letní škola pro pedagogy, 18.-21. 8. 2020

12.6.2020

Ve společnosti jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých raději mlčíme, než bychom o nich mluvili. Čtvrtý ročník Letní školy se věnuje právě těmto tématům a také tomu, jak s nimi pracovat.


Institut Terezínské iniciativy připravil ve spolupráci s Anne Frank House z Amsterodamu, Nadací Milana Šimečky z Bratislavy, Anne Frank Zentrum v Berlíně a Muzeem romské kultury a dalšími čtvrtý ročník Letní školy.

 

Letní škola se uskuteční v termínu 18. až 21. srpna 2020 v Brně.

 

Letní škola je akreditovaná Ministerstvem školství (MŠMT 11407/2020-2-264) a absolventi získají osvědčení.

>> Celý článek

Výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ míří do Jevíčka

9.6.2020

Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ přerušila kvůli epidemii koronaviru své putování po českých školách. Nyní se vrací – v červenci bude k vidění v synagoze v Jevíčku. Výstava je zde součástí akcí Roku židovské paměti, které město pro tento rok připravilo.

>> Celý článek

Databáze obětí na holocaust.cz má novou část: Údaje o obětech rasového pronásledování Romů, Sintů a dalších osob označených za “cikány” na území ČR během druhé světové války

13.5.2020

Na portálu holocaust.cz jsme v rámci Databáze obětí zveřejnili údaje o 329 obětech nacistické genocidy „cikánů” z území dnešní ČR. Jedná se o lidi, kteří zahynuli v protektorátním "cikánském táboře" Lety u Písku. Nacistická rasistická perzekuce lidí označených za „cikány“ se za druhé světové války dotkla většiny Romů a Sintů na území dnešní ČR. Veřejně přístupná část databáze zobrazuje základní údaje o jednotlivých vězních zemřelých v tomto táboře v době jeho trvání od srpna 1942 do srpna 1943, tj. jméno a příjmení, datum a místo narození, datum příchodu do tábora, datum odchodu z tábora, datum a místo úmrtí. Větší část zjištěných údajů je uložena z důvodu ochrany osobních údajů v neveřejné části databáze, která je určena pro registrované badatele a pozůstalé. Zájemci mohou své dotazy směřovat také přímo na pracovníky ITI na email database@terezinstudies.cz.
 

>> Celý článek

archiv aktualit

Tváří v tvář historii a sobě samým

Institut Terezínské iniciativy podporuje vědecký výzkum různých aspektů příčin, průběhu a důsledků holocaustu v moderních dějinách, zejména v kontextu vztahů většiny a menšin žijících v prostoru dnešní České republiky. K práci s traumatickými událostmi moderních dějin používáme vzdělávací program Tváří v tvář historii a nám samým/Facing History and Ourselves, který vznikl ve Švýcarsku a Spojených státech amerických v devadesátých letech 20. století. V České republice tento program s mottem Lidé dělají rozhodnutí, rozhodnutí dělají dějiny/People make choices, choices make history funguje od roku 2002.

 

Program nabízí zajímavou a originální metodu výuky moderních dějin, která umožňuje žákům pochopit dějinné události v jejich komplikovanosti, připomíná hodnotu lidského života, důstojnosti jednotlivce a jeho přirozených práv a podporuje diskusi o odpovědnosti, vině, trestu a vyrovnávání se s traumatickou a bolestnou minulostí. Vychází ze schématu, kdy jednotlivé prvky na sebe navazují a vzájemně se podmiňují.


tvarivtvar

Jedinec a společnost

Metoda Tváří v tvář historii představuje cestu, která vtáhne každého žáka a studenta do událostí „velké historie“ jakoby mimoděk. Začíná zkoumáním osobní identity každého jednotlivce, skutečnostmi, které tuto identitu formují a definují nejen jeho místo ve světě, ale také do značné míry jeho chování a rozhodování se v běžných životních situacích.
 

My a oni

Pokračujeme studiem principů a zákonitostí, podle kterých vznikají skupiny a společnosti (např. národy). Zkoumáme, jak tyto skupiny vnímají sama sebe, své členy, resp. ne-členy a co z toho může vyplývat v souvislosti s jejich právy a povinnostmi.
 

Historická studie

Teprve v historické studii, kterou program pokračuje, dochází k analýze historických událostí. Zaměřujeme se zejména na chování jednotlivců a skupin v situacích volby a rozhodnutí. Sledujeme a snažíme se pojmenovávat skutečnosti, které vedou člověka k poslušnosti, lhostejnosti, agresivitě, ale také k účasti, angažovanosti, statečnosti, odboji nebo k roli zachránce.
 

Vyrovnávání s bolestnou minulostí 

Typické a zásadní pro program Tváří v tvář historii je to, že historickou studií celý proces nekončí – dál pokračujeme na cestě objevování našeho místa a role v dějinách. V případě, že historická studie zkoumá traumatickou událost, následují velmi důležité otázky hodnocení, historické paměti a historického odkazu a vyrovnávání se s pamětí a historií. Objevujeme skutečný význam takových pojmů, jako jsou vina, odpovědnost, soud a trest a přemýšlíme o tom, jak tyto pojmy chápeme v dnešním světě.
 

Rozhodnutí angažovat se

V poslední části programu, kterou nazýváme „rozhodnutí se angažovat“ se zaměřujeme na to, jak se poznání a pochopení minulosti může promítnout do vnímání problémů dneška. Na příbězích ze současnosti poznáváme, jak obyčejní lidé dnes a denně svými volbami a rozhodnutími utvářejí historii. Začínáme chápat, že i my sami máme moc utvářet dějiny, zjišťujeme, co to znamená být občanem demokratického státu, tedy zabývat se svými právy a odpovědností.

V prvé řadě je tedy v programu potřeba, aby si mladí lidé ujasnili své postoje a své chápání světa: to naplňuje blok „Jedinec a společnost“ a zároveň částečně blok „My a oni“: v prvním si ujasňují své chápání základních hodnot lidské společnosti – lidská práva a tedy postavení sebe sama jako jedince; ve druhém si ujasňují místo člověka ve společnosti z hlediska společenského.