ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Procházka při příležitosti Veřejného čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2021

7.4.2021

Nebýt pandemických okolností, rádi bychom vás na tuto procházku připomínající oběti holocaustu pozvali osobně.  Ale rozhodli jsme se zpracovat archivní materiály tak, abyste si trasu mohli projít sami a podklady mít ve svém mobilu, tabletu či si je doma vytisknout.

Kromě materiálů budou vašimi průvodci i kameny zmizelých – Stolpersteine, unikátní celosvětový projekt, který pomocí bronzových destiček připomíná poslední místa pobytu obětí holocaustu.

V okolí jednoho bloku na Starém Městě se seznámíte s tvářemi a osudy čtyř židovských rodin. Všichni se snažili uniknout svému osudu a vycestovat, ale bohužel neúspěšně a zahynuli v nacistických ghettech a vyhlazovacích táborech.

 

Procházku si můžete stáhnout zde (pdf)


 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 104 - březen 2021

25.3.2021

Březnové číslo přináší projevy v Senátu při příležitosti Dne památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti vysílané na ČT 24. Vzpomněli jsme na P. Stránského při příležitosti jeho nedožitých stých narozenin. Tryzna za oběti rodinného tábora se letos konala v on-line přenosu. Logo Googlu upozornilo na nedožité 105. narozeniny F. Hirsche. Transgeneračnímu přenosu traumatu se věnuje příspěvek Covid a generace po holocaustu. Michal Stránský, šéfredaktor.

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu prostřednictvím metody Facing History and Ourselves / Tváří v tvář historii

11.3.2021

V květnu otevíráme nový běh kurzu pro pedagogy a lektory pražských škol a institucí a také pro studenty pedagogických škol v Praze.


Vyzkoušíte si, jak pracovat s kontroverzními tématy a jak pro diskusi o nich vytvořit bezpečné prostředí. K tomu, abychom lépe rozuměli současnému světu a fungování demokratické společnosti, využíváme postupy a metody Facing History and Ourselves (Tváří v tvář historii). Tato metoda pomáhá pochopit dějinné události v jejich komplikovanosti. Připomíná hodnotu lidského života, podporuje diskusi o odpovědnosti, a napomáhá vyrovnávání se s traumatickou a bolestnou minulostí. Jednotlivé aktivity vytvářejí logický celek.  

I v online prostředí je většina lekcí interaktivních a umožňuje setkávání ve dvojicích a malých skupinkách.
 

  • Kurz probíhá od 13. května do konce listopadu 2021.
  • Účast je díky podpoře OP PPR ZDARMA.
  • Přihlašte se.
  • Hlásit se můžete do 19. dubna.
     

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2021, 8. dubna

8.3.2021

16. ročník připomínkové akce Veřejné čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa proběhne 8. dubna 2021 od 14.00 do 17.00.

Bohužel stejně jako v loňském roce se s Vámi i letos můžeme setkat pouze ve virtuálním světě.

 

Jak se můžete připojit – co udělat jako první krok?


Do živého čtení se prosím registrujte prostřednictvím tohoto krátkého formuláře.


Pokud si nebudete s vyplněním formuláře vědět rady, napište nám na e-mail jomhasoa@terezinstudies.cz a my se s Vámi rádi domluvíme individuálně.

 

Živé vysílání letošního Veřejného čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa sledujte od 14.00 do 17.00 na tomto odkazu.

 

 

>> Celý článek

Nikdy nesmíme zapomenout, že jsme posly!

19.2.2021

Pavel Stránský se narodil 20. února 1921 v Praze. Do let jeho dospívání postupně vstoupila nacistická okupace Československa a postupující diskriminace židovských obyvatel Protektorátu Čechy a Morava. 1. prosince 1941 jsem byl zařazen do transportu jednoho tisíce mladých mužů a odvezen do Terezína – jednalo se o transport s označením AK II – tzv. Aufbaukomando (komando výstavby). K jeho nedožitým stým narozeninám jsme připravili na našem vzdělávacím portálu holocaust.cz životopisný článek.

>> Celý článek

Tváří v tvář historii i současnosti, kurz lektorských dovedností

12.2.2021

Zahajujeme kurz lektorských dovedností pro pedagogické pracovníky, studenty pedagogických oborů, ale i veřejnost se zájmem o moderní dějiny. Kurz má akreditaci MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

V kurzu si vyzkoušíte, jak pracovat s kontroverzními tématy při výuce i mimo ni. Přiblížíme vám, jak je možné skrze poznávání historie nastartovat občanskou angažovanost v současnosti. Naučíte se, jak vést diskusi či debatu ve skupině, jak pro ni vytvořit bezpečné prostředí a jak řešit případné konflikty.

 

PŘIHLÁŠKA

Uzávěrka přihlášek: 28. února 2021, pro studenty vysokých škol do 5. března 2021

 

Informace a program kurzu

Více informací o projektu

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 103 - leden 2021

3.2.2021

V listopadu 2020 tomu bylo 80 let, co se v Haifě potopil parník Patria. Uplynulý rok v Památníku Terezín, v Institutu Terezínské iniciativy, v Židovském muzeu v Praze a v Památníku ticha byl námětem zpráv z těchto organizací, reportáž ze zapálení prvního chanukového světla v Praze – Bubnech. Nad 5 fotografiemi jsme vzpomněli na vznik a první léta Terezínské iniciativy, otištění několika studentských výtvarných i literárních prací zakončilo první vydání letošního roku.

>> Celý článek

archiv aktualit

Kulatý stůl a mezinárodní seminář pro pedagogy Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace / Der Holocaust und Wir. Die Erinnerungen von Juden und Roma am Leben erhalten

23. a 24. ledna 2021

Online (Brémy)

 

Facing Holocaust Today – Rescuing European Jewish and Roma Memories

 

Centropa a Institut Terezínské iniciativy připravily společně mezinárodní seminář pro pedagogy z Česka, Slovenska a Německa, který se měl konat 23. až 25. ledna v Brémách. O seminář byl velký zájem, místa se zaplnila během několika dní. Kvůli pandemii koronaviru a s ní spojenými opatřeními se akce musela konat online. Webinář tak proběhl ve pouze ve dnech 23. a 24. ledna. Celkem se jej zúčastnilo 47 pedagogů ze všech tří zemí: 15 z Česka, 10 ze Slovenka a 21 z Německa a dobrovolník ITI z Rakouska. Hlavním tématem semináře byla otázka, jakým způsobem využít vzpomínky druhé generace přeživších, když přímí svědci odcházejí. Na tuto otázku hledali odpověď zástupci ITI a Centropy a představitelé druhé generace, kteří se zúčastnili kulatého stolu, jenž semináři předcházel. Součástí interaktivního semináře pro učitele bylo setkání s pamětníkem Hanušem Hronem, narozeným v Československu v r. 1925.

 

fht_small02


Centropa i ITI disponují rozsáhlou databází židovských biografií a rodinných fotografií, které lze dobře použít ve výuce. V sobotu jsme viděli film Centropy o osudech Dagmar Lieblové "Z Čech do Bergen-Belsenu a zpět" a při práci ve skupinách jsme se podívali na  jeho využití ve výuce. Michael Heitz z Albert-Schweitzer-Schule v Sinsheimu prezentoval film Centropy „Zachor – pamatuj!“, který natočil jeho mladý student původem z Izraele, dále účastníci pracovali aktivně se vzdělávací česko-německou výstavou „Ztracená paměť? Místa nacistické nucené práce v ČR“, kterou je provedl  její autor, historik Alfons Adam. Následně se ve workshopu Marie Smutné věnovali vzpomínkové kultuře a paměti míst. Na závěr prvního dne webináře hovořil prof. Jörg Wollenberg z univerzity Bremen v informacemi nabité přednášce o nacistické nucené práci v severním Německu, ale tématizoval také poválečný vývoj a vlastní zážitky.


Druhý den webináře začal prezentacemi příkladů dobré praxe z Německa i ČR – své projekty představili Pablo Arias Meneses a Rudolf Steffens z Rahel-Varnhagen-Kolleg v Hagenu a Daniela Vitásková z Obchodní akademie a Hotelové školy v Třebíči. Marie Smutná z ITI vedla worskhop „Holokaust a my“ o využití vzpomínek druhé generace přeživších holocaustu a poté si již účastníci připravovali otázky na pamětníka Hanuše Hrona. Debata s Hanušem byla zlatým hřebem webináře, nejen díky informacím, o které se podělil, ale také díky jeho přívětivému přístupu a smyslu pro humor. Poté jsme si s Ksenjou Holzman alespoň virtuálně prohlédli Bunker Valentin v Brémách Farge, kde měla být instalována výstava „Ztracená paměť“. John Gerardu představil ve své prezentaci projekt Spurensuchen. Celý webinář byl tlumočen.


Podle slov účastníků se nám podařilo i v této náročné podobě kurzu udržet interaktivní charakter akce a právě obsahová i formální stránka byly velmi pozitivně hodnoceny.

 

fht_small01

 

Z ohlasů 

  • Chtěla bych vám všem velice poděkovat za možnost navštívit aspoň virtuálně v čase covidu hned 2 země – Česko a Německo. Setkání s Vámi bylo pro mně cenné, nejen z pohledu učitele, ale také člověka, který se zajímá o dějiny 20.století. Program byl výborný, hosté taktéž, rozdělení do skupin super…

 

  • Velmi pěkná a přínosná akce! Baví mě vést rozhovory s učiteli a učitelkami z jiných zemí.

 

  • Díky pestrému programu a zdařilému střídání filmů, prezentací, přednášek a především workshopů ve skupinách byla akce velmi dobrá. Výměna zkušeností mezi českými, slovenskými a německými učiteli byla skvělá. Ještě jednou děkuji za možnost se zúčastnit semináře.

 

  • Na okraj: velmi užitečná zkušenost být dva dny na druhém konci on-line "výuky". Trochu lépe rozumím svým žákům, jak je složité se v domácím prostředí soustředit.

 

  • Jako velmi pozitivní akci, kde jsem se dozvěděla spoustu nových informací. Každá přednáška, představení projektů od ostatních kolegů z Čech, Slovenska a Německa, mě vedlo k zamyšlení, jak to přenést k nám:-) Myslím, že osobní setkání by bylo jistě příjemnější a více podnětné, ale i v těchto podmínkách to bylo moc fajn a jsem ráda, že jsem se mohla zúčastnit. Velmi přínosný pro mě byl i kulatý stůl, který se konal před zahájením konference. Trošku jsem se bála jazykové bariéry, ale díky skvělým tlumočnicím to nebyl vůbec žádný problém, i překladač Google velmi dobře pracoval:-)

 

  • Se seminářem jsem byla velmi spokojená. Odnesla jsem si spoustu nových informací, nápadů. byla jsem ráda za setkání s německými kolegy, protože jsem mohla na vlastní oči vidět a na vlastní uši slyšet, jak se k otázce holokaustu staví oni a také, co dělají se svými žáky. Za mě deset hvězdiček z deseti:-)

 

  • Seminár, ktorý priniesol mnoho nových pohľadov na česko-nemecko-slovenské vzťahy, nabitý program, organizátori veľmi dobre pripravení, účastníci super, videla som opäť mnohé známe tváre. Kedykoľvek by si to žiadalo repete, avšak v prezenčnej forme, možno ako Letná škola ITI?

 

  • Seminár bol inšpiratívny, pretože si porovnať skúsenosti s kolegmi z iných škôl a krajín je vždy obohacujúce. Veľa kvalitného materiálu, veľmi hutný workshop na informácie. Skvele organizovaný, dodržiavanie časového rozvrhnutia, výborné moderátorské vedenie a fajn tlmočenie.

 

  • Extrémne zaujímavé projekty kolegov z Nemecka a z Čiech. Ako inak sa dá hovoriť o dejinách regiónu/mesta.

 

 

Fotografie z akce


Konání akce finančně podpořil Česko-německý fond budoucnosti, který akci vyhlásil za projekt měsíce. Za fond promluvil na semináře Stefan Gehrke.



Pozvánka na seminář

Program semináře (pdf)

 

 

 

Partneři projektu:

MNS-logo  Centropa_allw_strone_dialogu

 

 

 

eacea_2015_00550000_cs_web