ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - letos poprvé virtuálně, 21. dubna 2020

23.3.2020

Tématem 15. ročníku akce  Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha šoa je identita - našich měst a obcí, komunit i nás samých, vše co ji tvoří a ovlivňuje.

Protože naši současnou identitu ovlivňuje dosud nepoznaná situace a změny s ní související, museli jsme  z důvodu všech opatření souvisejících s epidemií COVID-19 (koronavirus) přistoupit k tomu, že letošní Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2020, neproběhne v reálném veřejném prostoru na náměstích ve 28 městech, která se k letošnímu ročníku připojila.

Datum zůstává. 21. dubna 2020 bude všem zájemcům zpřístupněna internetová stránka, na kterou se formou videokonference bude moci připojit každý, kdo bude chtít jména obětí přečíst on-line v reálném čase, a to v časovém rozmezí od 14.00 do 17.00. Abychom byli schopni zajistit plynulost čtení, je potřeba se předem registrovat na e-mailu jomhasoa@terezinstudies.cz. Každý přihlášený obdrží podrobné instrukce, jak postupovat.

>> Celý článek

Uzavření kanceláře

16.3.2020

Od pondělního rána je vedle knihovny uzavřena i naše kancelář. V případě potřeby nás můžete kontaktovat prostřednictvím e-mailu.
Přejeme všem pevné zdraví a hodně sil.

>> Celý článek

Uzavření knihovny

13.3.2020

Knihovna Institutu Terezínské iniciativy je ode dneška, tedy od 13.3. až do odvolání uzavřena. Jedná se o mimořádné opatření proti šíření koronaviru, a to na základě rozhodnutí Vlády ČR a vyhlášení nouzového stavu. Všechny výpůjčky jsou automaticky prodlouženy.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 99 - leden 2020

24.2.2020

První číslo nového ročníku přináší zprávy o činnosti Památníku Terezín, Židovského muzea v Praze a v Institutu Terezínské iniciativy v roce 2019. Na dalších stranách jsou zveřejněny projevy ze vzpomínkového setkání v Senátu, kde bylo připomenuto 75. výročí osvobození Osvětimi. Dále v čísle najdeme zprávy o tom, co se událo na přelomu roku.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 3. až 5. dubna 2020, Praha

17.2.2020

Znáte metodu Tváří v tvář historii a sobě samým (Facing history and ourselves)? Chcete se dozvědět, jak funguje a jaké jsou její výhody? Chcete získat novou inspiraci na práci ve svých hodinách? Využijte možnost si vše vyzkoušet na vlastní kůži.

 

 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 98 - listopad 2019

12.12.2019

Listopadové číslo časopisu se zabývá připomínce prvních transportů z Prahy do Lodže. Dále zde najdeme zprávu se setkání v Národním muzeu z října tohoto roku, které bylo věnováno tématu Dánských Židů v Terezíně. 90. narozeniny Helgy Hoškové jsou připomenuty společně s její nedávnou výstavou v Jeruzalémské synagoze. Ti, kdo ji znali, vzpomínají na Věru Šlesingerovou, která nás opustila 21. října 2019.

>> Celý článek

archiv aktualit

22. října 2014

Olomouc

 

Interaktivní diskusní program pro žáky a pedagogy

 

DSC_0027

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

První workshop se žáky ze dvou škol a pedagogy se uskutečnil v rámci festivalu Dny židovské kultury v Muzeu hudby v Olomouci.

 

Dopolední program, ve kterém se setkali a společně pracovali dvě skupiny mladých lidí ve věku 14 - 16 let představoval téma vzdělávání Židů a Romů v 1. polovině 20. století v českých zemích, historii židovské školy v Jáchymce v Praze a romské školy v Užhorodě na Ukrajině. Formou aktivit pro dvojice a skupiny jsme se navzájem seznamovali, hledali důvody a způsoby integrace menšiny do většinové společnosti a zároveň důvody pro budování identity příslušníků menšiny. Ve skupinách jsme hledali argumenty ANO a NE pro založení vlastní menšinové školy a nakonec diskutovali o jejích pozitivních a negativních dopadech.

 

Žáci obou škol: Základní školy Boženy Němcové v Přerově pod vedením ředitelky Ilony Bočinské a asistentky pedagoga Michaely Horváthové a žáci Mateřské a základní školy Bohuňovice pod vedením učitelky Karly Dokoupilové pracovali velmi intenzivně a živě diskutovali.

 

Ohlasy žáků z Bohuňovic (Karla Dokoupilová)

Hned, jakmile jsme dojeli do školy, udělali jsme jakousi reflexi. Po pravdě řečeno: někteří byli plni dojmů a začali mi vykládat své dojmy už v tramvaji. Nevydrželi to! Překvapilo mě, že byly pozitivní:

 

Několikrát zaznělo, že změnili názor na romskou komunitu – zjistili, že s některými z nich se jim dobře pracovalo, byli překvapeni, jak někteří z nich uměli prezentovat. Hodnotili dnešek jako obrovskou zkušenost v práci s romskou komunitou – "jindy bychom se k takové práci nedostali".

 

Zjistili: "Jsou mezi nimi rozdily. Někteří to mají v hlavě srovnáno. Dobře se mi s holkama pracovalo. Snadno jsme se domluvily. Ten Robert se mě zeptal, jak se jmenuju, podal mi ruku a řekl, Karolíno, já jsem Robert. Bylo to v pohodě...."

"Ty dve holky, co byly s náma, byly hrozné, furt se jen chlámaly. Všimla jste si, jak někteří žvýkali? ..."

 

DSC_0023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lektorky programu Julie Svatoňová - Muzeum romské kultury Brno, Marie Zahradníková - Institut Terezínské iniciativy

 

Odpolední program byl určen pro pedagogy, kteří měli možnost vyslednout novou přednášku historika Michala Schustera z Muzea romské kultury na téma vzdělávání romských dětí v první polovině 20. století u nás s příběhem romské školy v Užhorodě. Dále jsme společně diskutovali na stejné téma jako dopoledne: vztahy příslušníků menšin a většiny, pozitivní příklady a diskriminace v historii a dnes, škola jako místo výchovy bez předsudků a stereotypního chování.

   

DSC_1308

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Další fotografie ve fotogalerii

 

Foto: Lenka Hoffmannová