ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Nikdy nesmíme zapomenout, že jsme posly!

19.2.2021

Pavel Stránský se narodil 20. února 1921 v Praze. Do let jeho dospívání postupně vstoupila nacistická okupace Československa a postupující diskriminace židovských obyvatel Protektorátu Čechy a Morava. 1. prosince 1941 jsem byl zařazen do transportu jednoho tisíce mladých mužů a odvezen do Terezína – jednalo se o transport s označením AK II – tzv. Aufbaukomando (komando výstavby). K jeho nedožitým stým narozeninám jsme připravili na našem vzdělávacím portálu holocaust.cz životopisný článek.

>> Celý článek

Tváří v tvář historii i současnosti, kurz lektorských dovedností

12.2.2021

Zahajujeme kurz lektorských dovedností pro pedagogické pracovníky, studenty pedagogických oborů, ale i veřejnost se zájmem o moderní dějiny. Kurz má akreditaci MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

V kurzu si vyzkoušíte, jak pracovat s kontroverzními tématy při výuce i mimo ni. Přiblížíme vám, jak je možné skrze poznávání historie nastartovat občanskou angažovanost v současnosti. Naučíte se, jak vést diskusi či debatu ve skupině, jak pro ni vytvořit bezpečné prostředí a jak řešit případné konflikty.

 

PŘIHLÁŠKA

Uzávěrka přihlášek: 28. února 2021, pro studenty vysokých škol do 5. března 2021

 

Informace a program kurzu

Více informací o projektu

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 103 - leden 2021

3.2.2021

V listopadu 2020 tomu bylo 80 let, co se v Haifě potopil parník Patria. Uplynulý rok v Památníku Terezín, v Institutu Terezínské iniciativy, v Židovském muzeu v Praze a v Památníku ticha byl námětem zpráv z těchto organizací, reportáž ze zapálení prvního chanukového světla v Praze – Bubnech. Nad 5 fotografiemi jsme vzpomněli na vznik a první léta Terezínské iniciativy, otištění několika studentských výtvarných i literárních prací zakončilo první vydání letošního roku.

>> Celý článek

„Jinak bychom tady nebyli.“ Příběh rodiny Dychovy z obce Hrušky

21.1.2021

Josef a Estera Dychovi byli v květnu 1943 i se svými osmi dětmi deportováni do tzv. cikánského rodinného tábora v Auschwitz-Birkenau. Jediný z rodiny, kdo se vyhnul deportaci a přežil válku, byl nemanželský syn Damián. Důležitou roli při jeho záchraně sehráli tehdejší starosta obce Hrušky a jeho předchůdce, u nějž byl Damián zaměstnán.

Osud rodiny Dychovy z jihomoravské obce Hrušky nám 27. ledna 2021 představí historik Michal Schuster. On-line přednáška začíná v 16.30, pro přístup do místnosti na Zoom se registrujte zde.

 

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové; 12.-13. března 2021 (pátek-sobota), online

19.1.2021

Na základě dlouholetých zkušeností s metodou Tváří v tvář historii otevíráme novou sérii vzdělávacích seminářů. První z nich proběhne v pátek a v sobotu 12. a 13. března 2021 online prostřednictvím platformy zoom. Ústředním tématem tohoto dvoudenního semináře bude příběh Anny Frankové, její rodiny, zachránců a odkazu pro současnost.

 

Přihlaste se na seminář pomocí tohoto odkazu.

 

Uvolnila se nám 4 místa, neváhejte se v případě zájmu přihlásit.

>> Celý článek

Nabídka spolupráce: grafik / grafička

5.1.2021

Pro vzdělávací projekt Tváří v tvář historii i současnosti. Využití historie v občanském vzdělávání podpořeném v programu Active Citizens Fund hledáme grafičku/grafika.
 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 102 - listopad 2020

2.12.2020

Na titulní straně listopadového čísla nalezne čtenář unikátní fotografii židovského transportu, uvnitř reportáž z připomínky zahájení transportů, reportáž z trochu jiné Terezínské tryzny a několik studentských prací ze soutěže Památníku Terezín. Dostali jsme také smutné zprávy o úmrtí J. Krause a E. Bezdíčkové. Zveřejňujeme anonci nového filmu Zpráva (o slavném útěku A. Wetzlera a R. Vrby z pekla Osvětimi), který přijde do českých kin v lednu příštího roku.

>> Celý článek

archiv aktualit

22. října 2014

Olomouc

 

Interaktivní diskusní program pro žáky a pedagogy

 

DSC_0027

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

První workshop se žáky ze dvou škol a pedagogy se uskutečnil v rámci festivalu Dny židovské kultury v Muzeu hudby v Olomouci.

 

Dopolední program, ve kterém se setkali a společně pracovali dvě skupiny mladých lidí ve věku 14 - 16 let představoval téma vzdělávání Židů a Romů v 1. polovině 20. století v českých zemích, historii židovské školy v Jáchymce v Praze a romské školy v Užhorodě na Ukrajině. Formou aktivit pro dvojice a skupiny jsme se navzájem seznamovali, hledali důvody a způsoby integrace menšiny do většinové společnosti a zároveň důvody pro budování identity příslušníků menšiny. Ve skupinách jsme hledali argumenty ANO a NE pro založení vlastní menšinové školy a nakonec diskutovali o jejích pozitivních a negativních dopadech.

 

Žáci obou škol: Základní školy Boženy Němcové v Přerově pod vedením ředitelky Ilony Bočinské a asistentky pedagoga Michaely Horváthové a žáci Mateřské a základní školy Bohuňovice pod vedením učitelky Karly Dokoupilové pracovali velmi intenzivně a živě diskutovali.

 

Ohlasy žáků z Bohuňovic (Karla Dokoupilová)

Hned, jakmile jsme dojeli do školy, udělali jsme jakousi reflexi. Po pravdě řečeno: někteří byli plni dojmů a začali mi vykládat své dojmy už v tramvaji. Nevydrželi to! Překvapilo mě, že byly pozitivní:

 

Několikrát zaznělo, že změnili názor na romskou komunitu – zjistili, že s některými z nich se jim dobře pracovalo, byli překvapeni, jak někteří z nich uměli prezentovat. Hodnotili dnešek jako obrovskou zkušenost v práci s romskou komunitou – "jindy bychom se k takové práci nedostali".

 

Zjistili: "Jsou mezi nimi rozdily. Někteří to mají v hlavě srovnáno. Dobře se mi s holkama pracovalo. Snadno jsme se domluvily. Ten Robert se mě zeptal, jak se jmenuju, podal mi ruku a řekl, Karolíno, já jsem Robert. Bylo to v pohodě...."

"Ty dve holky, co byly s náma, byly hrozné, furt se jen chlámaly. Všimla jste si, jak někteří žvýkali? ..."

 

DSC_0023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lektorky programu Julie Svatoňová - Muzeum romské kultury Brno, Marie Zahradníková - Institut Terezínské iniciativy

 

Odpolední program byl určen pro pedagogy, kteří měli možnost vyslednout novou přednášku historika Michala Schustera z Muzea romské kultury na téma vzdělávání romských dětí v první polovině 20. století u nás s příběhem romské školy v Užhorodě. Dále jsme společně diskutovali na stejné téma jako dopoledne: vztahy příslušníků menšin a většiny, pozitivní příklady a diskriminace v historii a dnes, škola jako místo výchovy bez předsudků a stereotypního chování.

   

DSC_1308

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Další fotografie ve fotogalerii

 

Foto: Lenka Hoffmannová