ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti, Praha 5. - 8. 6. 2022

11.5.2022

Ve společnosti jsou témata, která nás rozdělují, ve kterých převažují emoce nad argumenty, o kterých raději mlčíme, než abychom o nich mluvili. Jak diskutovat o citlivých a polarizujících tématech v bezpečné a otevřené atmosféře? Jak zabránit polarizaci v naší skupině?

Mezinárodní konference "Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti" se bude konat v Praze 5. - 8. června 2022.

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-Šoa 2022

7.4.2022

V letošním roce bude čtení jmen obětí holocaustu probíhat 28. dubna ve 24 městech celé České republiky. Ve všech městech začínáme ve 14:00. Akce se koná pod záštitou velvyslanectví Státu Izrael v České republice a za finanční podpory Nadačního fondu obětem holocaustu.

>> Celý článek

Prohlášení Institutu Terezínské iniciativy k válce na Ukrajině

9.3.2022

Institut Terezínské iniciativy je paměťovou institucí, která byla založena především proto, aby připomínala tragédii holocaustu a druhé světové války dalším generacím. Mementem těch, kteří přežili nacistické řádění a útrapy koncentračních a vyhlazovacích táborů, vždy bylo a je varování lidstvu  - NIKDY VÍC.


Bohužel musíme konstatovat, že se lidstvo z historie nepoučilo. Geopolitické ambice, zahalené do nacionalistických frází a pochybných argumentů, nemohou nikdy ospravedlnit akt agrese a válečných operací, při kterých umírají nevinní lidé.


Tak, jako byl počátkem genocidy českých a posléze evropských Židů ostudný mnichovský diktát, lze kořeny současné situace vidět v okupaci Krymu před osmi lety. Jakkoli jsou historické paralely vždy nepřesné, nelze nevidět podobnost dnešních válečných operací Ruské federace ve strategii nacistického Německa. Všichni víme, co následovalo.


Světové společenství by mělo – i přes složitost politických a ekonomických vazeb – za každou cenu zabránit dalšímu globálnímu konfliktu, který nyní hrozí a co nejdříve se zasadit za ukončení bojů na Ukrajině.


Nechceme, aby naši rodiče a prarodiče před osmi desetiletími umírali zbytečně. Jejich oběť by měla být nejen morálním mementem, ale i praktickým návodem, jak se má svět chovat. Ještě je čas.
Tomáš Kraus, ředitel

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frank na gymnáziu v Nymburce

16.2.2022

Do 9. března je výstava Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frank k vidění na Gymnáziu Bohumila Hrabala v Nymburce. Rolí průvodců se ujali studenti a studentky z Klubu moderní historie.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 108 - leden 2022

3.2.2022

Lednové číslo se na prvních stránkách vrací k 80. výročí zahájení transportů a vzniku ghetta Terezín reportáží z pochodu živých z Bohušovic do Terezína, k loňskému hudebnímu festivalu Věčná naděje, k projektu Musica non grata, k minulému roku v Památníku Terezín a v Židovském muzeu v Praze a k výstavě Institutu TI na Kampě. Na terezínské dětství vzpomíná Eva Erbenová, vydání přináší recenzi knihy Moje máma z Terezína a vzpomínku na plukovníka Jana Horala.

>> Celý článek

Nová webová aplikace přibližuje, jak byli za války Židé omezováni na území Prahy

26.1.2022

Kde za druhé světové války bydleli židovští obyvatelé Prahy před tím, než byli deportováni? Která místa nesměli za okupace navštěvovat? Na jakých místech byli zadrženi za porušení protižidovských zákazů a nařízení? Odpovědi poskytuje aplikace MemoGIS Praha, zprovozněná u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí holokaustu.

>> Celý článek

Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem

18.1.2022

Ve spolupráci s Michalem Dubcem jsme pro vás připravili tři navazující semináře. Naučíte se, jak komunikovat, abyste dosáhli cíle a nenarušili si vztahy. Na základě konkrétních situací z vaší praxe – z komunikace se žáky, s kolegy či s rodiči si vyzkoušíte, jak dosáhnout dobrých výsledků. Zjistíte, co vám brání v efektivní komunikaci a jak se svými bloky pracovat.

PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26. LEDNA ZDE.
Kapacita kurzu je omezena na 15 účastníků.

Pondělí 31. ledna, 14.00 – 18.00:

  • Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti

Sobota 26. února, 9.00 – 18.00

  • Společně s rodiči
  • Jak ve škole zvládat své emoce

Sobota 12. března, 9.00 – 18.00

  • Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
  • Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí

Kurz proběhne u nás v Institutu TI na Praze 1, Jáchymova 3.
Pro účastníky z Prahy je kurz díky grantu zdarma.

>> Celý článek

archiv aktualit

22. října 2014

Olomouc

 

Interaktivní diskusní program pro žáky a pedagogy

 

DSC_0027

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

První workshop se žáky ze dvou škol a pedagogy se uskutečnil v rámci festivalu Dny židovské kultury v Muzeu hudby v Olomouci.

 

Dopolední program, ve kterém se setkali a společně pracovali dvě skupiny mladých lidí ve věku 14 - 16 let představoval téma vzdělávání Židů a Romů v 1. polovině 20. století v českých zemích, historii židovské školy v Jáchymce v Praze a romské školy v Užhorodě na Ukrajině. Formou aktivit pro dvojice a skupiny jsme se navzájem seznamovali, hledali důvody a způsoby integrace menšiny do většinové společnosti a zároveň důvody pro budování identity příslušníků menšiny. Ve skupinách jsme hledali argumenty ANO a NE pro založení vlastní menšinové školy a nakonec diskutovali o jejích pozitivních a negativních dopadech.

 

Žáci obou škol: Základní školy Boženy Němcové v Přerově pod vedením ředitelky Ilony Bočinské a asistentky pedagoga Michaely Horváthové a žáci Mateřské a základní školy Bohuňovice pod vedením učitelky Karly Dokoupilové pracovali velmi intenzivně a živě diskutovali.

 

Ohlasy žáků z Bohuňovic (Karla Dokoupilová)

Hned, jakmile jsme dojeli do školy, udělali jsme jakousi reflexi. Po pravdě řečeno: někteří byli plni dojmů a začali mi vykládat své dojmy už v tramvaji. Nevydrželi to! Překvapilo mě, že byly pozitivní:

 

Několikrát zaznělo, že změnili názor na romskou komunitu – zjistili, že s některými z nich se jim dobře pracovalo, byli překvapeni, jak někteří z nich uměli prezentovat. Hodnotili dnešek jako obrovskou zkušenost v práci s romskou komunitou – "jindy bychom se k takové práci nedostali".

 

Zjistili: "Jsou mezi nimi rozdily. Někteří to mají v hlavě srovnáno. Dobře se mi s holkama pracovalo. Snadno jsme se domluvily. Ten Robert se mě zeptal, jak se jmenuju, podal mi ruku a řekl, Karolíno, já jsem Robert. Bylo to v pohodě...."

"Ty dve holky, co byly s náma, byly hrozné, furt se jen chlámaly. Všimla jste si, jak někteří žvýkali? ..."

 

DSC_0023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lektorky programu Julie Svatoňová - Muzeum romské kultury Brno, Marie Zahradníková - Institut Terezínské iniciativy

 

Odpolední program byl určen pro pedagogy, kteří měli možnost vyslednout novou přednášku historika Michala Schustera z Muzea romské kultury na téma vzdělávání romských dětí v první polovině 20. století u nás s příběhem romské školy v Užhorodě. Dále jsme společně diskutovali na stejné téma jako dopoledne: vztahy příslušníků menšin a většiny, pozitivní příklady a diskriminace v historii a dnes, škola jako místo výchovy bez předsudků a stereotypního chování.

   

DSC_1308

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Další fotografie ve fotogalerii

 

Foto: Lenka Hoffmannová