ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti, Praha 5. - 8. 6. 2022

11.5.2022

Ve společnosti jsou témata, která nás rozdělují, ve kterých převažují emoce nad argumenty, o kterých raději mlčíme, než abychom o nich mluvili. Jak diskutovat o citlivých a polarizujících tématech v bezpečné a otevřené atmosféře? Jak zabránit polarizaci v naší skupině?

Mezinárodní konference "Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti" se bude konat v Praze 5. - 8. června 2022.

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-Šoa 2022

7.4.2022

V letošním roce bude čtení jmen obětí holocaustu probíhat 28. dubna ve 24 městech celé České republiky. Ve všech městech začínáme ve 14:00. Akce se koná pod záštitou velvyslanectví Státu Izrael v České republice a za finanční podpory Nadačního fondu obětem holocaustu.

>> Celý článek

Prohlášení Institutu Terezínské iniciativy k válce na Ukrajině

9.3.2022

Institut Terezínské iniciativy je paměťovou institucí, která byla založena především proto, aby připomínala tragédii holocaustu a druhé světové války dalším generacím. Mementem těch, kteří přežili nacistické řádění a útrapy koncentračních a vyhlazovacích táborů, vždy bylo a je varování lidstvu  - NIKDY VÍC.


Bohužel musíme konstatovat, že se lidstvo z historie nepoučilo. Geopolitické ambice, zahalené do nacionalistických frází a pochybných argumentů, nemohou nikdy ospravedlnit akt agrese a válečných operací, při kterých umírají nevinní lidé.


Tak, jako byl počátkem genocidy českých a posléze evropských Židů ostudný mnichovský diktát, lze kořeny současné situace vidět v okupaci Krymu před osmi lety. Jakkoli jsou historické paralely vždy nepřesné, nelze nevidět podobnost dnešních válečných operací Ruské federace ve strategii nacistického Německa. Všichni víme, co následovalo.


Světové společenství by mělo – i přes složitost politických a ekonomických vazeb – za každou cenu zabránit dalšímu globálnímu konfliktu, který nyní hrozí a co nejdříve se zasadit za ukončení bojů na Ukrajině.


Nechceme, aby naši rodiče a prarodiče před osmi desetiletími umírali zbytečně. Jejich oběť by měla být nejen morálním mementem, ale i praktickým návodem, jak se má svět chovat. Ještě je čas.
Tomáš Kraus, ředitel

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frank na gymnáziu v Nymburce

16.2.2022

Do 9. března je výstava Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frank k vidění na Gymnáziu Bohumila Hrabala v Nymburce. Rolí průvodců se ujali studenti a studentky z Klubu moderní historie.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 108 - leden 2022

3.2.2022

Lednové číslo se na prvních stránkách vrací k 80. výročí zahájení transportů a vzniku ghetta Terezín reportáží z pochodu živých z Bohušovic do Terezína, k loňskému hudebnímu festivalu Věčná naděje, k projektu Musica non grata, k minulému roku v Památníku Terezín a v Židovském muzeu v Praze a k výstavě Institutu TI na Kampě. Na terezínské dětství vzpomíná Eva Erbenová, vydání přináší recenzi knihy Moje máma z Terezína a vzpomínku na plukovníka Jana Horala.

>> Celý článek

Nová webová aplikace přibližuje, jak byli za války Židé omezováni na území Prahy

26.1.2022

Kde za druhé světové války bydleli židovští obyvatelé Prahy před tím, než byli deportováni? Která místa nesměli za okupace navštěvovat? Na jakých místech byli zadrženi za porušení protižidovských zákazů a nařízení? Odpovědi poskytuje aplikace MemoGIS Praha, zprovozněná u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí holokaustu.

>> Celý článek

Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem

18.1.2022

Ve spolupráci s Michalem Dubcem jsme pro vás připravili tři navazující semináře. Naučíte se, jak komunikovat, abyste dosáhli cíle a nenarušili si vztahy. Na základě konkrétních situací z vaší praxe – z komunikace se žáky, s kolegy či s rodiči si vyzkoušíte, jak dosáhnout dobrých výsledků. Zjistíte, co vám brání v efektivní komunikaci a jak se svými bloky pracovat.

PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26. LEDNA ZDE.
Kapacita kurzu je omezena na 15 účastníků.

Pondělí 31. ledna, 14.00 – 18.00:

  • Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti

Sobota 26. února, 9.00 – 18.00

  • Společně s rodiči
  • Jak ve škole zvládat své emoce

Sobota 12. března, 9.00 – 18.00

  • Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
  • Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí

Kurz proběhne u nás v Institutu TI na Praze 1, Jáchymova 3.
Pro účastníky z Prahy je kurz díky grantu zdarma.

>> Celý článek

archiv aktualit

Letní škola „Identita evropských Romů ve 20. století“

20. až 22. srpna 2017

Brno

 

Identita evropských Romů ve 20. století


Ve dnech 20. až 22. srpna 2017 proběhla v Brně a na Žalově poblíž Hodonína u Kunštátu letní škola pro učitele v rámci projektu „Identita evropských Romů ve 20. století“, jež realizuje Institut Terezínské iniciativy. Na letní škole se sešlo 38 účastníků a účastnic. Celá akce byla realizována ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně.

 

eri20th_univerzal


Třídenního semináře se účastnilo 30 učitelů a učitelek z celé republiky, 9 lektorů z Institutu Terezínské iniciativy a Muzea romské kultury, 1 pracovnice z Ústavu pro studium totalitních režimů a 2 pracovnice Židovského muzea v Praze, pobočky Brno.


Letní školu jsme zahájili v neděli 20. srpna účastí na pietním aktu na místě bývalého koncentračního tzv. Cikánského tábora II Hodonín u Kunštátu a na hřbitově v Černovicích. Pietního aktu na Žalově se účastnil i premiér ČR Bohuslav Sobotka a bylo to poprvé, co se takto vysoce postavený státní činitel podobné akce na pietním místě utrpení československých Romů zúčastnil. Pro řadu účastníků to byla rovněž jedinečná příležitost setkat se s pamětníky a jejich potomky.


Po návratu do Brna reflektovali účastníci význam i podobu pietného aktu a hovořili o tom, co by sami uvítali v připravovaných expozicích památníku. První den letní školy zakončila komentovaná prohlídka brněnské části Cejl, kde před 2. světovou válkou žila početná židovská populace. Účastníky provedl Mgr. Michal Konečný, PhD. z Národního památkového ústavu a Filozofické fakulty MU Brno.


V pondělí i v úterý probíhal program v prostorách Muzea romské kultury – v pondělí letní školu zahájily Tereza Štěpková, ředitelka Institutu Terezínské iniciativy, a PhDr. Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury. Na programu byla prohlídka expozic muzea, přednáška Mgr. Dušana Slačky o dějinách českých, moravských a slovenských Romů ve 20. století a dva paralelní workshopy o menšinových školách a o rozpravě nad zákonem z roku 1927. V závěrečném bloku se otevřela diskuze na  téma, jak ve výuce pracovat s kontroverzními tématy.


V úterý jsme přivítali pamětnici Margitu Lázokovou, která v živé diskusi hovořila o svých zkušenostech především ze soužití majoritní společnosti s romskou menšinou.


Následovaly tři paralelní workshopy - Romská literatura (vedený Miladou Závodskou, romistkou a knihovnicí Muzea romské kultury), Předsudky a stereotypy (poradní kruh vedený Evou Dittingerovou) a Holocaust Romů - neznámý a zapomenutý? (vedený Janou Horváthovou, Michalem Schusterem, Terezou Štěpkovou).


V závěrečném bloku byly učitelům představeny metodiky, projekty a materiály zaměřené na identitu, předsudky a metody, jak vést debatu s žáky s předsudečnými názory. Hovořili jsme také znovu o tom, jak otevírat ve škole kontroverzní témata a co nám může pomoci. Celá letní škola se nesla v přátelské atmosféře. Na základě kladných ohlasů účastníků lze do budoucna uvažovat o tom, že bychom podobnou letní školu opět realizovali.

 

Fotografie z letní školy


Ohlasy účastníků semináře

Co jste se dozvěděli nového?

  • Snad se to sem ani nedá vypsat. Jsem vděčný za odkazy na literaturu, divadelní tipy, filmy. Informace o povídkách, které lze využít ve výuce na prvním stupni. Doporučení na materiály k tématu. Odkazy na osobnosti, jež mi byly naprosto neznámé.
  • Expozice muzea. Zkušenost ostatních kolegů s kontroverzními tématy.
  • Historii Romů. Prameny, o nichž jsem neměla ponětí + odkazy na dokumenty, spoustu a spoustu nových technik a metod do výuky.

O čem budete dál přemýšlet?

  • O začlenění dějin Romů do výuky ve větší míře. O dalších aktivitách souvisejících s tímto tématem. O předsudcích.
  • O slovech paní Lázokové… o svých možnostech ve vztahu k vylepšení vztahů.
  • Jak odbourat předsudky v sobě, pak to zprostředkovat dále.

Kterému z témat/námětů letní školy se chcete věnovat vy výuce?

  • Zákonu „o potulných cikánech“ a na něm otevírat témata, která se věnují lidským právům a zavánějí stereotypy.
  • Romskému holocaustu, tématice rasismu, soužití majoritní společnosti s menšinou: Rozšiřovat „humanitní“ stránky osobností u dětí (témata a diskuse, které je třeba jinde nepotkají).

 

Záznam projevu Bohuslava Sobotky (zdroj: romea.cz)

 

 

 

Letní škola se konala za podpory:

logo_antikomplex Romea-bigMRK_logo smallLogo Dokuzentrum

 

BAder logo web  Plural logoternype color small 300x212 eu_flag_europe_for_citizens_co_funded_en_rgb_right