ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - letos poprvé virtuálně, 21. dubna 2020

23.3.2020

Tématem 15. ročníku akce  Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha šoa je identita - našich měst a obcí, komunit i nás samých, vše co ji tvoří a ovlivňuje.

Protože naši současnou identitu ovlivňuje dosud nepoznaná situace a změny s ní související, museli jsme  z důvodu všech opatření souvisejících s epidemií COVID-19 (koronavirus) přistoupit k tomu, že letošní Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2020, neproběhne v reálném veřejném prostoru na náměstích ve 28 městech, která se k letošnímu ročníku připojila.

Datum zůstává. 21. dubna 2020 bude všem zájemcům zpřístupněna internetová stránka, na kterou se formou videokonference bude moci připojit každý, kdo bude chtít jména obětí přečíst on-line v reálném čase, a to v časovém rozmezí od 14.00 do 17.00. Abychom byli schopni zajistit plynulost čtení, je potřeba se předem registrovat na e-mailu jomhasoa@terezinstudies.cz. Každý přihlášený obdrží podrobné instrukce, jak postupovat.

>> Celý článek

Uzavření kanceláře

16.3.2020

Od pondělního rána je vedle knihovny uzavřena i naše kancelář. V případě potřeby nás můžete kontaktovat prostřednictvím e-mailu.
Přejeme všem pevné zdraví a hodně sil.

>> Celý článek

Uzavření knihovny

13.3.2020

Knihovna Institutu Terezínské iniciativy je ode dneška, tedy od 13.3. až do odvolání uzavřena. Jedná se o mimořádné opatření proti šíření koronaviru, a to na základě rozhodnutí Vlády ČR a vyhlášení nouzového stavu. Všechny výpůjčky jsou automaticky prodlouženy.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 99 - leden 2020

24.2.2020

První číslo nového ročníku přináší zprávy o činnosti Památníku Terezín, Židovského muzea v Praze a v Institutu Terezínské iniciativy v roce 2019. Na dalších stranách jsou zveřejněny projevy ze vzpomínkového setkání v Senátu, kde bylo připomenuto 75. výročí osvobození Osvětimi. Dále v čísle najdeme zprávy o tom, co se událo na přelomu roku.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 3. až 5. dubna 2020, Praha

17.2.2020

Znáte metodu Tváří v tvář historii a sobě samým (Facing history and ourselves)? Chcete se dozvědět, jak funguje a jaké jsou její výhody? Chcete získat novou inspiraci na práci ve svých hodinách? Využijte možnost si vše vyzkoušet na vlastní kůži.

 

 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 98 - listopad 2019

12.12.2019

Listopadové číslo časopisu se zabývá připomínce prvních transportů z Prahy do Lodže. Dále zde najdeme zprávu se setkání v Národním muzeu z října tohoto roku, které bylo věnováno tématu Dánských Židů v Terezíně. 90. narozeniny Helgy Hoškové jsou připomenuty společně s její nedávnou výstavou v Jeruzalémské synagoze. Ti, kdo ji znali, vzpomínají na Věru Šlesingerovou, která nás opustila 21. října 2019.

>> Celý článek

archiv aktualit

Letní škola „Identita evropských Romů ve 20. století“

20. až 22. srpna 2017

Brno

 

Identita evropských Romů ve 20. století


Ve dnech 20. až 22. srpna 2017 proběhla v Brně a na Žalově poblíž Hodonína u Kunštátu letní škola pro učitele v rámci projektu „Identita evropských Romů ve 20. století“, jež realizuje Institut Terezínské iniciativy. Na letní škole se sešlo 38 účastníků a účastnic. Celá akce byla realizována ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně.

 

eri20th_univerzal


Třídenního semináře se účastnilo 30 učitelů a učitelek z celé republiky, 9 lektorů z Institutu Terezínské iniciativy a Muzea romské kultury, 1 pracovnice z Ústavu pro studium totalitních režimů a 2 pracovnice Židovského muzea v Praze, pobočky Brno.


Letní školu jsme zahájili v neděli 20. srpna účastí na pietním aktu na místě bývalého koncentračního tzv. Cikánského tábora II Hodonín u Kunštátu a na hřbitově v Černovicích. Pietního aktu na Žalově se účastnil i premiér ČR Bohuslav Sobotka a bylo to poprvé, co se takto vysoce postavený státní činitel podobné akce na pietním místě utrpení československých Romů zúčastnil. Pro řadu účastníků to byla rovněž jedinečná příležitost setkat se s pamětníky a jejich potomky.


Po návratu do Brna reflektovali účastníci význam i podobu pietného aktu a hovořili o tom, co by sami uvítali v připravovaných expozicích památníku. První den letní školy zakončila komentovaná prohlídka brněnské části Cejl, kde před 2. světovou válkou žila početná židovská populace. Účastníky provedl Mgr. Michal Konečný, PhD. z Národního památkového ústavu a Filozofické fakulty MU Brno.


V pondělí i v úterý probíhal program v prostorách Muzea romské kultury – v pondělí letní školu zahájily Tereza Štěpková, ředitelka Institutu Terezínské iniciativy, a PhDr. Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury. Na programu byla prohlídka expozic muzea, přednáška Mgr. Dušana Slačky o dějinách českých, moravských a slovenských Romů ve 20. století a dva paralelní workshopy o menšinových školách a o rozpravě nad zákonem z roku 1927. V závěrečném bloku se otevřela diskuze na  téma, jak ve výuce pracovat s kontroverzními tématy.


V úterý jsme přivítali pamětnici Margitu Lázokovou, která v živé diskusi hovořila o svých zkušenostech především ze soužití majoritní společnosti s romskou menšinou.


Následovaly tři paralelní workshopy - Romská literatura (vedený Miladou Závodskou, romistkou a knihovnicí Muzea romské kultury), Předsudky a stereotypy (poradní kruh vedený Evou Dittingerovou) a Holocaust Romů - neznámý a zapomenutý? (vedený Janou Horváthovou, Michalem Schusterem, Terezou Štěpkovou).


V závěrečném bloku byly učitelům představeny metodiky, projekty a materiály zaměřené na identitu, předsudky a metody, jak vést debatu s žáky s předsudečnými názory. Hovořili jsme také znovu o tom, jak otevírat ve škole kontroverzní témata a co nám může pomoci. Celá letní škola se nesla v přátelské atmosféře. Na základě kladných ohlasů účastníků lze do budoucna uvažovat o tom, že bychom podobnou letní školu opět realizovali.

 

Fotografie z letní školy


Ohlasy účastníků semináře

Co jste se dozvěděli nového?

  • Snad se to sem ani nedá vypsat. Jsem vděčný za odkazy na literaturu, divadelní tipy, filmy. Informace o povídkách, které lze využít ve výuce na prvním stupni. Doporučení na materiály k tématu. Odkazy na osobnosti, jež mi byly naprosto neznámé.
  • Expozice muzea. Zkušenost ostatních kolegů s kontroverzními tématy.
  • Historii Romů. Prameny, o nichž jsem neměla ponětí + odkazy na dokumenty, spoustu a spoustu nových technik a metod do výuky.

O čem budete dál přemýšlet?

  • O začlenění dějin Romů do výuky ve větší míře. O dalších aktivitách souvisejících s tímto tématem. O předsudcích.
  • O slovech paní Lázokové… o svých možnostech ve vztahu k vylepšení vztahů.
  • Jak odbourat předsudky v sobě, pak to zprostředkovat dále.

Kterému z témat/námětů letní školy se chcete věnovat vy výuce?

  • Zákonu „o potulných cikánech“ a na něm otevírat témata, která se věnují lidským právům a zavánějí stereotypy.
  • Romskému holocaustu, tématice rasismu, soužití majoritní společnosti s menšinou: Rozšiřovat „humanitní“ stránky osobností u dětí (témata a diskuse, které je třeba jinde nepotkají).

 

Záznam projevu Bohuslava Sobotky (zdroj: romea.cz)

 

 

 

Letní škola se konala za podpory:

logo_antikomplex Romea-bigMRK_logo smallLogo Dokuzentrum

 

BAder logo web  Plural logoternype color small 300x212 eu_flag_europe_for_citizens_co_funded_en_rgb_right