ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

24.9.2020

Co je demokracie pro Vás? Jaký obraz demokracie byste namalovali Vy?

 

 

  • Myslíte si, že demokracii „umíme“? Nebo bychom se měli demokracii učit, kriticky jí zkoumat a porozumět jí? A když, jak bychom se jí měli učit a nebo ji dokonce trénovat?
  • Zajímá Vás, jak využít dějiny k tomu, abychom se učili moderní demokracii?
  • Můžeme se o demokracii něco naučit z historie holocaustu?
  • Chcete se naučit hledat příběhy ukryté v autentických dokumentech?


Hledáte cestu, jak o demokracii mluvit se žáky i rodiči, probírat kontroverzní témata a nepoškodit si přitom vzájemné vztahy?


Kurz proběhne od 13. října 2020 do února 2021 kombinovanou formou online výuky s možností účasti na offlinových setkáních kurzu.

Napište si o více informací lektorce Daně Gabaľové na dana.gabalova@terezinstudies.cz nebo se rovnou přihlaste: https://bit.ly/kompetenceITI.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 16. až 18. října 2020, Praha

7.8.2020

Začátkem dubna se měl konat náš tradiční a velmi oblíbený víkendový seminář vedený Petrem Sokolem a Romanem Anýžem. Seminář jsme museli v souvislosti s epidemií koronaviru přesunout na podzimní termín. Proběhne tedy o víkendu 16. až 18. října v pražském hotelu Villa a uvolnily se nám několik míst.

 


Nejen, že si osvojíte nové metody pro svou výuku, ale jako absolventi našich kurzů získáte možnost zúčastnit se spolu s námi řady zajímavých akcí v České republice i v zahraničí.

>> Celý článek

Podpořte činnost památníku Beit Theresienstadt

25.6.2020

Bejt Terezín - Beit Theresienstadt - Dům Terezína je organizace založená v 70. letech svědky holocaustu, kteří museli emigrovat z Československa. Od svého založení úzce spolupracovali s Terezínskou iniciativou i Institutem TI v dokumentačních projektech - zj. ve sdílení informací o bývalých vězních Terezína.


V době celosvětové epidemie koronavirem letos na jaře přišla organizace, která provozuje nejen unikátní archiv, ale také unikátní muzeum a dělá mnoho vzdělávacích projektů, o většinu svých příjmů. Její ředitelka společně s kolegyní chodily do práce zadarmo a podařilo se jim postupně získat finanční zdroje alespoň na základní provoz.

>> Celý článek

Výroční zpráva Institutu Terezínské iniciaitivy za rok 2019

24.6.2020

Jaký byl rok 2019, si můžete připomenout spolu s námi prostřednictvím Výroční zprávy za rok 2019.

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti. Letní škola pro pedagogy, 18.-21. 8. 2020

12.6.2020

Ve společnosti jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých raději mlčíme, než bychom o nich mluvili. Čtvrtý ročník Letní školy se věnuje právě těmto tématům a také tomu, jak s nimi pracovat.


Institut Terezínské iniciativy připravil ve spolupráci s Anne Frank House z Amsterodamu, Nadací Milana Šimečky z Bratislavy, Anne Frank Zentrum v Berlíně a Muzeem romské kultury a dalšími čtvrtý ročník Letní školy.

 

Letní škola se uskuteční v termínu 18. až 21. srpna 2020 v Brně.

 

Letní škola je akreditovaná Ministerstvem školství (MŠMT 11407/2020-2-264) a absolventi získají osvědčení.

>> Celý článek

Výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ míří do Jevíčka

9.6.2020

Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ přerušila kvůli epidemii koronaviru své putování po českých školách. Nyní se vrací – v červenci bude k vidění v synagoze v Jevíčku. Výstava je zde součástí akcí Roku židovské paměti, které město pro tento rok připravilo.

>> Celý článek

Databáze obětí na holocaust.cz má novou část: Údaje o obětech rasového pronásledování Romů, Sintů a dalších osob označených za “cikány” na území ČR během druhé světové války

13.5.2020

Na portálu holocaust.cz jsme v rámci Databáze obětí zveřejnili údaje o 329 obětech nacistické genocidy „cikánů” z území dnešní ČR. Jedná se o lidi, kteří zahynuli v protektorátním "cikánském táboře" Lety u Písku. Nacistická rasistická perzekuce lidí označených za „cikány“ se za druhé světové války dotkla většiny Romů a Sintů na území dnešní ČR. Veřejně přístupná část databáze zobrazuje základní údaje o jednotlivých vězních zemřelých v tomto táboře v době jeho trvání od srpna 1942 do srpna 1943, tj. jméno a příjmení, datum a místo narození, datum příchodu do tábora, datum odchodu z tábora, datum a místo úmrtí. Větší část zjištěných údajů je uložena z důvodu ochrany osobních údajů v neveřejné části databáze, která je určena pro registrované badatele a pozůstalé. Zájemci mohou své dotazy směřovat také přímo na pracovníky ITI na email database@terezinstudies.cz.
 

>> Celý článek

archiv aktualit

Letní škola „Identita evropských Romů ve 20. století“

20. až 22. srpna 2017

Brno

 

Identita evropských Romů ve 20. století


Ve dnech 20. až 22. srpna 2017 proběhla v Brně a na Žalově poblíž Hodonína u Kunštátu letní škola pro učitele v rámci projektu „Identita evropských Romů ve 20. století“, jež realizuje Institut Terezínské iniciativy. Na letní škole se sešlo 38 účastníků a účastnic. Celá akce byla realizována ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně.

 

eri20th_univerzal


Třídenního semináře se účastnilo 30 učitelů a učitelek z celé republiky, 9 lektorů z Institutu Terezínské iniciativy a Muzea romské kultury, 1 pracovnice z Ústavu pro studium totalitních režimů a 2 pracovnice Židovského muzea v Praze, pobočky Brno.


Letní školu jsme zahájili v neděli 20. srpna účastí na pietním aktu na místě bývalého koncentračního tzv. Cikánského tábora II Hodonín u Kunštátu a na hřbitově v Černovicích. Pietního aktu na Žalově se účastnil i premiér ČR Bohuslav Sobotka a bylo to poprvé, co se takto vysoce postavený státní činitel podobné akce na pietním místě utrpení československých Romů zúčastnil. Pro řadu účastníků to byla rovněž jedinečná příležitost setkat se s pamětníky a jejich potomky.


Po návratu do Brna reflektovali účastníci význam i podobu pietného aktu a hovořili o tom, co by sami uvítali v připravovaných expozicích památníku. První den letní školy zakončila komentovaná prohlídka brněnské části Cejl, kde před 2. světovou válkou žila početná židovská populace. Účastníky provedl Mgr. Michal Konečný, PhD. z Národního památkového ústavu a Filozofické fakulty MU Brno.


V pondělí i v úterý probíhal program v prostorách Muzea romské kultury – v pondělí letní školu zahájily Tereza Štěpková, ředitelka Institutu Terezínské iniciativy, a PhDr. Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury. Na programu byla prohlídka expozic muzea, přednáška Mgr. Dušana Slačky o dějinách českých, moravských a slovenských Romů ve 20. století a dva paralelní workshopy o menšinových školách a o rozpravě nad zákonem z roku 1927. V závěrečném bloku se otevřela diskuze na  téma, jak ve výuce pracovat s kontroverzními tématy.


V úterý jsme přivítali pamětnici Margitu Lázokovou, která v živé diskusi hovořila o svých zkušenostech především ze soužití majoritní společnosti s romskou menšinou.


Následovaly tři paralelní workshopy - Romská literatura (vedený Miladou Závodskou, romistkou a knihovnicí Muzea romské kultury), Předsudky a stereotypy (poradní kruh vedený Evou Dittingerovou) a Holocaust Romů - neznámý a zapomenutý? (vedený Janou Horváthovou, Michalem Schusterem, Terezou Štěpkovou).


V závěrečném bloku byly učitelům představeny metodiky, projekty a materiály zaměřené na identitu, předsudky a metody, jak vést debatu s žáky s předsudečnými názory. Hovořili jsme také znovu o tom, jak otevírat ve škole kontroverzní témata a co nám může pomoci. Celá letní škola se nesla v přátelské atmosféře. Na základě kladných ohlasů účastníků lze do budoucna uvažovat o tom, že bychom podobnou letní školu opět realizovali.

 

Fotografie z letní školy


Ohlasy účastníků semináře

Co jste se dozvěděli nového?

  • Snad se to sem ani nedá vypsat. Jsem vděčný za odkazy na literaturu, divadelní tipy, filmy. Informace o povídkách, které lze využít ve výuce na prvním stupni. Doporučení na materiály k tématu. Odkazy na osobnosti, jež mi byly naprosto neznámé.
  • Expozice muzea. Zkušenost ostatních kolegů s kontroverzními tématy.
  • Historii Romů. Prameny, o nichž jsem neměla ponětí + odkazy na dokumenty, spoustu a spoustu nových technik a metod do výuky.

O čem budete dál přemýšlet?

  • O začlenění dějin Romů do výuky ve větší míře. O dalších aktivitách souvisejících s tímto tématem. O předsudcích.
  • O slovech paní Lázokové… o svých možnostech ve vztahu k vylepšení vztahů.
  • Jak odbourat předsudky v sobě, pak to zprostředkovat dále.

Kterému z témat/námětů letní školy se chcete věnovat vy výuce?

  • Zákonu „o potulných cikánech“ a na něm otevírat témata, která se věnují lidským právům a zavánějí stereotypy.
  • Romskému holocaustu, tématice rasismu, soužití majoritní společnosti s menšinou: Rozšiřovat „humanitní“ stránky osobností u dětí (témata a diskuse, které je třeba jinde nepotkají).

 

Záznam projevu Bohuslava Sobotky (zdroj: romea.cz)

 

 

 

Letní škola se konala za podpory:

logo_antikomplex Romea-bigMRK_logo smallLogo Dokuzentrum

 

BAder logo web  Plural logoternype color small 300x212 eu_flag_europe_for_citizens_co_funded_en_rgb_right