ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - letos poprvé virtuálně, 21. dubna 2020

23.3.2020

Tématem 15. ročníku akce  Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha šoa je identita - našich měst a obcí, komunit i nás samých, vše co ji tvoří a ovlivňuje.

Protože naši současnou identitu ovlivňuje dosud nepoznaná situace a změny s ní související, museli jsme  z důvodu všech opatření souvisejících s epidemií COVID-19 (koronavirus) přistoupit k tomu, že letošní Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2020, neproběhne v reálném veřejném prostoru na náměstích ve 28 městech, která se k letošnímu ročníku připojila.

Datum zůstává. 21. dubna 2020 bude všem zájemcům zpřístupněna internetová stránka, na kterou se formou videokonference bude moci připojit každý, kdo bude chtít jména obětí přečíst on-line v reálném čase, a to v časovém rozmezí od 14.00 do 17.00. Abychom byli schopni zajistit plynulost čtení, je potřeba se předem registrovat na e-mailu jomhasoa@terezinstudies.cz. Každý přihlášený obdrží podrobné instrukce, jak postupovat.

>> Celý článek

Uzavření kanceláře

16.3.2020

Od pondělního rána je vedle knihovny uzavřena i naše kancelář. V případě potřeby nás můžete kontaktovat prostřednictvím e-mailu.
Přejeme všem pevné zdraví a hodně sil.

>> Celý článek

Uzavření knihovny

13.3.2020

Knihovna Institutu Terezínské iniciativy je ode dneška, tedy od 13.3. až do odvolání uzavřena. Jedná se o mimořádné opatření proti šíření koronaviru, a to na základě rozhodnutí Vlády ČR a vyhlášení nouzového stavu. Všechny výpůjčky jsou automaticky prodlouženy.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 99 - leden 2020

24.2.2020

První číslo nového ročníku přináší zprávy o činnosti Památníku Terezín, Židovského muzea v Praze a v Institutu Terezínské iniciativy v roce 2019. Na dalších stranách jsou zveřejněny projevy ze vzpomínkového setkání v Senátu, kde bylo připomenuto 75. výročí osvobození Osvětimi. Dále v čísle najdeme zprávy o tom, co se událo na přelomu roku.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 3. až 5. dubna 2020, Praha

17.2.2020

Znáte metodu Tváří v tvář historii a sobě samým (Facing history and ourselves)? Chcete se dozvědět, jak funguje a jaké jsou její výhody? Chcete získat novou inspiraci na práci ve svých hodinách? Využijte možnost si vše vyzkoušet na vlastní kůži.

 

 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 98 - listopad 2019

12.12.2019

Listopadové číslo časopisu se zabývá připomínce prvních transportů z Prahy do Lodže. Dále zde najdeme zprávu se setkání v Národním muzeu z října tohoto roku, které bylo věnováno tématu Dánských Židů v Terezíně. 90. narozeniny Helgy Hoškové jsou připomenuty společně s její nedávnou výstavou v Jeruzalémské synagoze. Ti, kdo ji znali, vzpomínají na Věru Šlesingerovou, která nás opustila 21. října 2019.

>> Celý článek

archiv aktualit

První mezinárodní workshop - Výchova k respektu a toleranci

21. a 22. listopadu 2014

Praha


Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti

 

V pátek 21. a v sobotu 22. listopadu 2014 se v Jáchymce konal první mezinárodní workshop projektu Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti. Byl zaměřen na témata lidských práv – vytváření předsudků, stereotypizace menšin, projevy antisemitismu, anticiganismu a rasismu.

 

Programu se zúčastnili členové projektového týmu – pracovníci ITI – a také další pracovníci organizací zabývajících se vzděláváním v oblasti lidských práv: Muzea romské kultury v Brně, Židovského muzea v Praze, Multikulturního centra Praha, Živé paměti, ředitelka školu v Přerově, kteří jsou členy pracovní sítě Možnosti a výzvy vzdělávání O/A menšin.

 

Pátečním programem nás provázel Barry van Driel, generální tajemník Mezinárodní asociace pro interkulturní vzdělávání a Mezinárodní ředitel pro vzdělávání učitelů a rozvoj studijních programů v Anne Frank House Amsterdam. Všechny účastníky semináře si během krátké doby získal svým pozivitním přístupem a charismatickým vystupováním. Věnovali jsme se konkrétním příkladům z praxe a ve společné diskuzi hledali funkční mechanismy reakcí na jakékoliv předsudečné jednání a projevy.

workshop - Barry van Driel

 

Sobotní dopoledne patřilo mediálnímu odborníkovi Radimu Wolákovi z Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK. Seznámil nás se současnou podobou mediální výchovy ve školách a na konkrétních příkladech nám ukázal, jaký vliv mohou mít média na utváření veřejného povědomí, včetně vnímání menšin.

Radim Wolák

 

Odpoledne jsme se setkali s Peterem Gabaľem, publicistou a odborníkem na extremismus, u tématu úlohy médií ve stereotypizaci menšin, včetně vývoje v posledních 25 letech.

 Peter Gabaľ

Všechny semináře pro nás byly velice podnětné a rádi na ně v budoucnu navážeme dalšími podobnými aktivitami, které tvoří velmi cennou informační základnu pro naši práci v oblasti vzdělávání.

 

Podrobný program dvoudenního workshopu ke stažení zde.

 

Další fotografie ve fotogalerii

 

 

Z ohlasů účastníků:

 

Napište prosím, která část workshopu se Vám líbila nejvíce? Případně proč?

  • Líbí se mi propojení teorie a praxe; konkrétní tipy a inspirace, kam se příště podívat :-)
  • Jelikož jsem se účastnil jen prvního dne, mohu posoudit jen ten. Líbily se mi hlavně praktické rady v konkrétních situacích. Oceňoval jsem také vřelost a profesionalitu lektora, která procházela celým dnem.

 

Napište nám prosím co byste v programu změnili, přidali, vylepšili?

  • Program by bylo možno směřovat ještě více do oblasti praxe: jak konkrétně reagovat na takové a takové projevy rasismu, xenofobie, jak konkrétně se bavit s lidmi, kteří takovéto ideologie šíří atd. Uvědomuji si ale, že to i v tomto semináři obsaženo bylo. Osobně bych ocenil, kdyby se tomu věnovalo ještě trochu více času.
  • Myslím, že by program zasloužil být několikadenní a ve vícero osobách/lektorech - téma by se dalo pojmout z různých stran a zároveň by byl prostor pro potřeby účastníků/účastnic. To je ale spíše detail, workshop mi "sednul" a načerpala jsem hodně inspirace!

 

Z uvedených ohlasů vyplývá, že je potřeba v podobných vzdělávacích aktivitách pokračovat i v dalším období.

 

 

Projekt finančně podporují:

 

NFOH_logo_CZE_RGB_pozitiv

 

 

 

 

FNNO-NROS-eee logolink

 

 

 

 

 

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

www.fondnno.cz
www.eeagrants.cz