ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Mezinárodní setkání mládeže v Mannheimu a Heidelbergu, 18. - 20. února 2018

5.1.2018

Co znamená identita v současné Evropě pro příslušníky menšin a většiny? Je ovlivňována událostmi v minulosti, předchozími generacemi a jejich rodinnou pamětí? Jakým způsobem do naší společné identity zasáhla druhá světová válka a holocaust?

 

Akce je určena pro účastníky mezi 16 a 26 lety. Jednací řečí je angličtina (zájemcům pomůžeme s tlumočením). Ubytování a stravování je plně hrazeno, cestovní náklady pouze na základě podané žádosti.

>> Celý článek

Publikace Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století je stále k dispozici

5.1.2018

Vážení učitelé, dovolujeme si Vás upozornit, že publikace Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století se stále k dispozici. Publikace projektu přináší řadu nových pohledů, informací a podnětů pro výuku o moderních židovských a českých dějinách.

Učitelům publikaci rádi zdarma zašleme. V případě zájmu prosím napište na jiri.tejkal@jewishmuseum.cz a uveďte své pedagogické pracoviště.

>> Celý článek

Tváří v tvář historii. Výchova k respektu a toleranci - seminář v lednu a únoru

3.1.2018

Zajímá vás otázka práv jednotlivce, boje s předsudky či moderní dějiny? Nevíte, jak uchopit problematická témata ve výuce? Chcete se seznámit s moderními metodami výuky a přístupu k informacím? Učíte na některé z pražských škol? Pokud ano, pak je tento akreditovaný kurz určen právě Vám.

 

  • Kdy? 19. – 21. 1. 2018 a 23. – 25. 2. 2018

  • Kde? Benešov, hotel Benica

 

Přihlášky na semináře vyplňujte prostřednictvím webového formuláře ZDE

>> Celý článek

Studentská konference „Identita evropských Romů ve 20. století“

5.12.2017

Ve dnech 7. - 9. prosince 2017 se ve Skautském institutu v Praze uskuteční studentská konference s názvem Identita evropských Romů ve 20. století. Akci pořádá Institut Terezínské iniciativy a Antikomplex ve spolupráci s dalšími partnery projektu European Roma Identity in 20th Century (ERI20th). Studentská konference navazuje na předchozí akce: odbornou mezinárodní konferenci Identita evropských Romů ve 20. století ve světle dokumentace obětí holocaustu, která se konala v květnu 2017 v Praze, a letní školu pro pedagogy, konanou v srpnu letošního roku v Muzeu romské kultury v Brně.

 

Zpráva z konference

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 88 - listopad 2017

21.11.2017

Poslední letošní číslo časopisu přináší fotografie z akce „Bubnování pro Bubny“, pokračování o práci terezínského umělce Ericha Lichtblau-Leskly (dokončení z čísla 87), rozhovor s kameramankou a pamětnicí Věrou Štinglovou, reportáž z Loštic, kde se letos na podzim poprvé pokládaly Stolpersteine, či zprávu o novém knihovním katalogu Jáchymka.

>> Celý článek

Den otevřené Jáchymky 2017

14.11.2017

Rok se s rokem sešel a my si vás opět s koncem roku dovolujeme co nejsrdečněji pozvat na Den otevřené Jáchymky, letos se uskuteční 13. prosince v odpoledních hodinách.

 

Zpráva a fotografie ze Dne otevřené Jáchymky

>> Celý článek

Tváří v tvář historii. Výchova k respektu a toleranci - seminář v prosinci a lednu

19.10.2017

Zajímá vás otázka práv jednotlivce, boje s předsudky či moderní dějiny? Nevíte, jak uchopit problematická témata ve výuce? Chcete se seznámit s moderními metodami výuky a přístupu k informacím? Učíte na některé z pražských škol? Pokud ano, pak je tento akreditovaný kurz určen právě Vám.

 

  • Kdy? 8. – 10. 12. 2017 a 12. – 14. 1. 2018

  • Kde? Benešov, hotel Benica

 

Přihlášky na semináře vyplňujte prostřednictvím webového formuláře ZDE

>> Celý článek

archiv aktualit

Seminář pro učitele Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci

5. - 7. června 2015

Praha

 

Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti

 

První víkendový seminář projektu Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti se konal od pátku 5. do neděle 7. června 2015 v prostorách sociáního podniku Fokus - Jůnův statek v Praze-Sedlci a v Jáchymce.

 

DSC_0115

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programem navazujeme na dílny Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, které jsme realizovali ve spolupráci se Židovským muzeem v Praze, a dál hledáme v našich moderních dějinách zajímavé příklady z historie soužití Čechů, Židů, Romů, které nám umožní lépe porozumět minulosti a klást si důležité otázky pro současnost.

 

Semináře se zúčastnilo 13 učitelů z různých typů škol a vzdělávacích institucí. V úvodní páteční části jsme pracovali s vlastní identitou a s pojmem diskriminace. V sobotním velmi intenzivním a horkém dni jsme se zaměřovali na historické příklady diskriminace příslušníků romské menšiny v období meziválečného Československa a na situaci uprchlíků ze Sudet po jejich připojení k Německu v září 1938. Zároveň jsme se zamýšleli nad smyslem a významem  menšinových škol na příkladech židovské školy v Jáchymce a romské školy v Užhorodě. V neděli nás čekal přesun do Jáchymky a v ní beseda s pamětníkem panem Čeňkem Růžičkou - potomkem českých Romů perzekuovaných v Letech u Písku a Osvětimi a předsedou sdružení Výbor za odškodnění romského holocaustu

 

 DSC_0133

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V příjemném prostředí Jůnova statku jsme pracovali jak v seminární místnosti, tak venku u dětského hřiště. Během přestávek a večer bylo možné využít venkovní posezení restaurace.

 

Všem lektorům programu: Marii Zahradníkové, Petru Sokolovi a Romanovi Anýžovi se opět podařilo vytvořit velmi pracovní a zároveň přátelskou atmosféru, ve které jsme intenzivně a otevřeně diskutovali o všech otázkách, které témata diskriminace a vztahů většiny k menšinám a menšin k většině otevírají.

 

Program dvoudenního workshopu

Další fotografie ve fotogalerii

 

Z ohlasů účastníků:

 

Jak hodnotíte přístup lektorů?

  • Bezkonkurenční – dokázali vytvořit příjemnou/přátelskou atmosféru, která ale zároveň byla velmi příznivá k práci. Kdykoli kdokoli mluvil, měl plnou pozornost (vypadalo to, že lektory naše názory skutečně zajímají). Vždy byl prostor a přece bylo utnuto v pravý čas.

Jak hodnotíte obsahovou náplň semináře?

  • Velmi dobře. Řada „malých“ jednotlivých témat vedla k poměrně ucelenému obrazu o tématu mnohem širším. Vše gradovalo rozhovorem s pamětníkem.

Jak hodnotíte materiály představené na semináři s ohledem na jejich využité ve výuce?

  • Materiálů a metod byla celá řada. Více mě zaujaly metody u aktivity lidská práva, bílí krkavci. Nad materiály a metodami se zamyslím a pokusím se jimi oživit výuku.

Vaše další připomínky, podněty a názory

  • Kromě velkého poděkování nemám, co bych uvedl (stranou nechávám skutečně mimořádnou besedu s pamětníkem).

Jak na Vás působila celková atmosféra semináře?

  • Jako vždy, úžasné (za vedro nemůžete!)

 

Seminář se konal za finanční podpory:

 

MSMT_logotyp_text_RGB_cz

  

FNNO-NROS-eee logolink

  

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

www.fondnno.cz

www.eeagrants.cz