ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Časopis Terezínská iniciativa č. 93 - listopad 2018

3.12.2018

Poslední číslo tohoto roku se vrací k Bubnování pro Bubny a připomínce prvních transportů z Prahy 16. října 1941. Číslo je věnované nedávno zesnulé Anně Lorenzové, která byla dlouholetou členkou redakční rady časopisu. Své místo tu našly i dva texty vztahující se k historii – o portrétech Davida Friedmanna či činnosti Marie Schmolkové.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 92 - září 2018

8.10.2018

Zářijové číslo zpravodaje se věnuje nové expozici v Pinkasově synagoze Židovského muzea v Praze a promítání filmu „Obchod na korze“ na nádraží Praha – Bubny, kdy byl doprovázen živou hudbou. Zajímavý je příběh vzniku českého překladu knihy vzpomínek „Svobodná, volná“ Hany Sternlichtové, která pochází z Holic. Velká část čísla je věnovaná oceněným pracím ze soutěže pořádané Památníkem Terezín.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem - 2. až 4. listopadu

24.9.2018

Zajímá vás otázka práv jednotlivce, boje s předsudky či moderní dějiny? Přemýšlíte, jak uchopit obtížná témata ve výuce? Chcete se seznámit s programem Tváří v tvář historii a nám samým - originální metodou výuky moderních dějin, která umožňuje žákům pochopit dějinné události v jejich komplikovanosti a v souvislostech?

Pokud ano, pak přijměte naši pozvánku na víkendový seminář, který se uskuteční o víkendu 2. až 4. listopadu 2018 v hotelu Benica v Benešově u Prahy. Seminář je určen pro pedagogy středních i základních škol z celé České republiky. V hotelu Benica bude pro Vás zajištěno ubytování, stravování a školící místnost.

 

 

>> Celý článek

Výstava Ztracená paměť v Českém Krumlově

20.9.2018

Centrum pro pomoc dětem a mládeži, o.p.s. Český Krumlov a jeho projektové pracoviště Informační centrum pro mládež si Vás dovolují pozvat na výstavu „Ztracená paměť? Místa nacistické nucené práce v ČR“.
 

  • KDY: od 4. října do 31. října 2018
  • KDE: vestibul MÚ Český Krumlov, Kaplická 439

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům a k sobě samým

29.8.2018

Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

 

Trápí Vás postoje Vašich žáků? Zdá se Vám, že jsou lhostejní k dění kolem sebe a hledají jednoduchá řešení? Chcete to změnit, ale nevíte jak? Potom se přihlaste na akreditovaný kurz, ve kterém budete objevovat, rozvíjet a zkoušet svou schopnost pracovat s hodnotami, postoji, dovednostmi, znalostmi a kritickým porozuměním, což jsou kompetence pro demokratickou kulturu, a najdete svůj způsob, jak tyto kompetence předávat dál.

 

Kurz je určen pouze pro pedagogy a lektory pražských škol.

 

Přihláška na kurz

 

V současnosti máme kurz obsazen. Můžete se však hlásit jako náhradníci. V případě, že se do začátku kurzu uvolní místo, budete včas informováni. Děkujeme.

>> Celý článek

Letní škola pro učitele: Lidé a místa. Síla příběhů ve vyprávění o moderních dějinách

28.6.2018

Srdečně zveme všechny pedagogické pracovníky na letní školu, kterou pořádáme 17. - 19. srpna 2018 ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně, na kterou vás tímto srdečně zveme. Pro účastníky jsou připraveny zajímavé workshopy, setkání s romskými osobnostmi a návštěva pietního aktu v Hodoníně u Kunštátu.

 

 

  • Kdy: 17. – 19. srpna 2018

  • Kde: Brno a Hodonín u Kunštátu


Tisková zpráva k pietnímu shromáždění 19. srpna

 

>> Celý článek

Výroční zpráva za rok 2017

28.6.2018

Na našich stránkách jsme zveřejnili výroční zprávu za rok 2017. Dočtete se v ní o našich projektech a akcích, které jsem realizovali v kalendářním roce 2017, a plány pro rok 2018.

>> Celý článek

archiv aktualit

Seminář pro učitele Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci

5. - 7. června 2015

Praha

 

Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti

 

První víkendový seminář projektu Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti se konal od pátku 5. do neděle 7. června 2015 v prostorách sociáního podniku Fokus - Jůnův statek v Praze-Sedlci a v Jáchymce.

 

DSC_0115

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programem navazujeme na dílny Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, které jsme realizovali ve spolupráci se Židovským muzeem v Praze, a dál hledáme v našich moderních dějinách zajímavé příklady z historie soužití Čechů, Židů, Romů, které nám umožní lépe porozumět minulosti a klást si důležité otázky pro současnost.

 

Semináře se zúčastnilo 13 učitelů z různých typů škol a vzdělávacích institucí. V úvodní páteční části jsme pracovali s vlastní identitou a s pojmem diskriminace. V sobotním velmi intenzivním a horkém dni jsme se zaměřovali na historické příklady diskriminace příslušníků romské menšiny v období meziválečného Československa a na situaci uprchlíků ze Sudet po jejich připojení k Německu v září 1938. Zároveň jsme se zamýšleli nad smyslem a významem  menšinových škol na příkladech židovské školy v Jáchymce a romské školy v Užhorodě. V neděli nás čekal přesun do Jáchymky a v ní beseda s pamětníkem panem Čeňkem Růžičkou - potomkem českých Romů perzekuovaných v Letech u Písku a Osvětimi a předsedou sdružení Výbor za odškodnění romského holocaustu

 

 DSC_0133

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V příjemném prostředí Jůnova statku jsme pracovali jak v seminární místnosti, tak venku u dětského hřiště. Během přestávek a večer bylo možné využít venkovní posezení restaurace.

 

Všem lektorům programu: Marii Zahradníkové, Petru Sokolovi a Romanovi Anýžovi se opět podařilo vytvořit velmi pracovní a zároveň přátelskou atmosféru, ve které jsme intenzivně a otevřeně diskutovali o všech otázkách, které témata diskriminace a vztahů většiny k menšinám a menšin k většině otevírají.

 

Program dvoudenního workshopu

Další fotografie ve fotogalerii

 

Z ohlasů účastníků:

 

Jak hodnotíte přístup lektorů?

  • Bezkonkurenční – dokázali vytvořit příjemnou/přátelskou atmosféru, která ale zároveň byla velmi příznivá k práci. Kdykoli kdokoli mluvil, měl plnou pozornost (vypadalo to, že lektory naše názory skutečně zajímají). Vždy byl prostor a přece bylo utnuto v pravý čas.

Jak hodnotíte obsahovou náplň semináře?

  • Velmi dobře. Řada „malých“ jednotlivých témat vedla k poměrně ucelenému obrazu o tématu mnohem širším. Vše gradovalo rozhovorem s pamětníkem.

Jak hodnotíte materiály představené na semináři s ohledem na jejich využité ve výuce?

  • Materiálů a metod byla celá řada. Více mě zaujaly metody u aktivity lidská práva, bílí krkavci. Nad materiály a metodami se zamyslím a pokusím se jimi oživit výuku.

Vaše další připomínky, podněty a názory

  • Kromě velkého poděkování nemám, co bych uvedl (stranou nechávám skutečně mimořádnou besedu s pamětníkem).

Jak na Vás působila celková atmosféra semináře?

  • Jako vždy, úžasné (za vedro nemůžete!)

 

Seminář se konal za finanční podpory:

 

MSMT_logotyp_text_RGB_cz

  

FNNO-NROS-eee logolink

  

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

www.fondnno.cz

www.eeagrants.cz