ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Procházka při příležitosti Veřejného čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2021

7.4.2021

Nebýt pandemických okolností, rádi bychom vás na tuto procházku připomínající oběti holocaustu pozvali osobně.  Ale rozhodli jsme se zpracovat archivní materiály tak, abyste si trasu mohli projít sami a podklady mít ve svém mobilu, tabletu či si je doma vytisknout.

Kromě materiálů budou vašimi průvodci i kameny zmizelých – Stolpersteine, unikátní celosvětový projekt, který pomocí bronzových destiček připomíná poslední místa pobytu obětí holocaustu.

V okolí jednoho bloku na Starém Městě se seznámíte s tvářemi a osudy čtyř židovských rodin. Všichni se snažili uniknout svému osudu a vycestovat, ale bohužel neúspěšně a zahynuli v nacistických ghettech a vyhlazovacích táborech.

 

Procházku si můžete stáhnout zde (pdf)


 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 104 - březen 2021

25.3.2021

Březnové číslo přináší projevy v Senátu při příležitosti Dne památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti vysílané na ČT 24. Vzpomněli jsme na P. Stránského při příležitosti jeho nedožitých stých narozenin. Tryzna za oběti rodinného tábora se letos konala v on-line přenosu. Logo Googlu upozornilo na nedožité 105. narozeniny F. Hirsche. Transgeneračnímu přenosu traumatu se věnuje příspěvek Covid a generace po holocaustu. Michal Stránský, šéfredaktor.

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu prostřednictvím metody Facing History and Ourselves / Tváří v tvář historii

11.3.2021

V květnu otevíráme nový běh kurzu pro pedagogy a lektory pražských škol a institucí a také pro studenty pedagogických škol v Praze.


Vyzkoušíte si, jak pracovat s kontroverzními tématy a jak pro diskusi o nich vytvořit bezpečné prostředí. K tomu, abychom lépe rozuměli současnému světu a fungování demokratické společnosti, využíváme postupy a metody Facing History and Ourselves (Tváří v tvář historii). Tato metoda pomáhá pochopit dějinné události v jejich komplikovanosti. Připomíná hodnotu lidského života, podporuje diskusi o odpovědnosti, a napomáhá vyrovnávání se s traumatickou a bolestnou minulostí. Jednotlivé aktivity vytvářejí logický celek.  

I v online prostředí je většina lekcí interaktivních a umožňuje setkávání ve dvojicích a malých skupinkách.
 

  • Kurz probíhá od 13. května do konce listopadu 2021.
  • Účast je díky podpoře OP PPR ZDARMA.
  • Přihlašte se.
  • Hlásit se můžete do 19. dubna.
     

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2021, 8. dubna

8.3.2021

16. ročník připomínkové akce Veřejné čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa proběhne 8. dubna 2021 od 14.00 do 17.00.

Bohužel stejně jako v loňském roce se s Vámi i letos můžeme setkat pouze ve virtuálním světě.

 

Jak se můžete připojit – co udělat jako první krok?


Do živého čtení se prosím registrujte prostřednictvím tohoto krátkého formuláře.


Pokud si nebudete s vyplněním formuláře vědět rady, napište nám na e-mail jomhasoa@terezinstudies.cz a my se s Vámi rádi domluvíme individuálně.

 

Živé vysílání letošního Veřejného čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa sledujte od 14.00 do 17.00 na tomto odkazu.

 

 

>> Celý článek

Nikdy nesmíme zapomenout, že jsme posly!

19.2.2021

Pavel Stránský se narodil 20. února 1921 v Praze. Do let jeho dospívání postupně vstoupila nacistická okupace Československa a postupující diskriminace židovských obyvatel Protektorátu Čechy a Morava. 1. prosince 1941 jsem byl zařazen do transportu jednoho tisíce mladých mužů a odvezen do Terezína – jednalo se o transport s označením AK II – tzv. Aufbaukomando (komando výstavby). K jeho nedožitým stým narozeninám jsme připravili na našem vzdělávacím portálu holocaust.cz životopisný článek.

>> Celý článek

Tváří v tvář historii i současnosti, kurz lektorských dovedností

12.2.2021

Zahajujeme kurz lektorských dovedností pro pedagogické pracovníky, studenty pedagogických oborů, ale i veřejnost se zájmem o moderní dějiny. Kurz má akreditaci MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

V kurzu si vyzkoušíte, jak pracovat s kontroverzními tématy při výuce i mimo ni. Přiblížíme vám, jak je možné skrze poznávání historie nastartovat občanskou angažovanost v současnosti. Naučíte se, jak vést diskusi či debatu ve skupině, jak pro ni vytvořit bezpečné prostředí a jak řešit případné konflikty.

 

PŘIHLÁŠKA

Uzávěrka přihlášek: 28. února 2021, pro studenty vysokých škol do 5. března 2021

 

Informace a program kurzu

Více informací o projektu

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 103 - leden 2021

3.2.2021

V listopadu 2020 tomu bylo 80 let, co se v Haifě potopil parník Patria. Uplynulý rok v Památníku Terezín, v Institutu Terezínské iniciativy, v Židovském muzeu v Praze a v Památníku ticha byl námětem zpráv z těchto organizací, reportáž ze zapálení prvního chanukového světla v Praze – Bubnech. Nad 5 fotografiemi jsme vzpomněli na vznik a první léta Terezínské iniciativy, otištění několika studentských výtvarných i literárních prací zakončilo první vydání letošního roku.

>> Celý článek

archiv aktualit

Mezinárodní studentská konference projektu „Identita evropských Romů ve 20. století“

7. - 9. prosince 2017

Praha

 

Identita evropských Romů ve 20. století

 

Ve dnech 7. - 9. prosince 2017 se ve Skautském institutu v Praze uskutečnila třídenní mezinárodní studentská konference projektu „Identita evropských Romů ve 20. století“. Účastníky konference byli studenti z České republiky, Slovenska, Německa, Rakouska a jejich čeští a slovenští učitelé, celkem 27 studentů a 13 pedagogů.

 

ERI20th_akce3_studentska_konference_Praha_small_01

 

Projekt (European Roma Identity in 20th Century, ERI20th), na kterém spolupracují organizace ze sedmi evropských zemí, nabízí od roku 2017 pět akcí, z nichž studentská konference byla třetí v pořadí (navázala na mezinárodní odbornou konferenci, která se konala v Praze v květnu, a letní školu pro pedagogy, kterou ve spolupráci s ITI zrealizovalo Muzeum romské kultury v Brně v srpnu). Studentskou konferenci připravili lektoři a odborní pracovníci Institutu Terezínské iniciativy a Antikomplexu.


Studenti a studentky a jejich učitelé přijeli z pražského gymnázia Duhovka, gymnázia v Ostrově, brněnského gymnázia na tř. Kapitána Jaroše, gymnázia v Moravských Budějovicích, gymnázia v Podbořanech, plzeňského gymnázia na Mikulášském náměstí, z gymnázia Matyáše Rúfusa ve Žiaru nad Hronom, ale také ze střední školy veřejnoprávní TRIVIS v Karlových Varech nebo ze SŠ informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně a z Deutsche Schule v Praze.


Cílem konference bylo představit účastníkům vybraná témata romské historie 20. století, která se významným způsobem podílela na formování jejich identity, pokud lze hovořit o jednotné romské identitě. Debatovalo se zejména o tom, jak otevírat romská témata ve školách a navzdory jejich mnohdy kontroverznímu přijetí studenty, učiteli, vedením škol i rodiči se právě na nich učit empatii, vnímání sebe sama, svých předsudků a pochopení toho, jakým způsobem lze žít ve společnosti, která nezavrhuje odlišnost.

 

ERI20th_akce3_studentska_konference_Praha_small_03


Studenti i učitelé se zabývali historií dvou romských škol – tzv. cikánské školy v Užhorodě a Školy Míru v Květušíně. Historii květušínského experimentu jim podrobněji představil dokument Zatajené dopisy, po jehož zhlédnutí mohli debatovat s režisérem Tomášem Kudrnou, autorkou předlohy i hlavní protagonistkou filmu, romistkou Barborou Šebovou, a historikem Institutu TI Michalem Schusterem.


Druhý den byl program konference věnován holocaustu Romů na našem území – v „horkých“ křeslech zasedli dva aktivisté, kteří se významně podíleli na zveřejnění debaty o vepřínu v Letech u Písku, Růžena Ďorďová a František Lacko, a historik Michal Schuster, který se věnuje současné dokumentaci obětí romského holocaustu, kde navázal na předchozí činnost profesora Ctibora Nečase. Odpoledne navštívili studenti a učitelé Lety u Písku a hřbitov v Mirovicích, kde jsou pohřbeny děti z tábora v Letech. Po návratu na ně čekala derniéra představení „Neprojdeš“ společnosti AraArt, která ve svých představeních představuje formou tzv. divadla utlačovaných každodenní diskriminací, které jsou vystavěni v české společnosti Romové, a ptá se diváků, jak by oni sami takovéto situace řešili. Studenti se do intervencí velice živě zapojili.

 

ERI20th_akce3_studentska_konference_Praha_small_02


Závěr konference patřil návrhům studentů a učitelů, jak by se dala zlepšit výuka romských témat a co by k tomu obě skupiny potřebovaly. V závěrečné reflexi jedna studentka řekla: „Moje škola je hodně rasistická. Jsem ráda, že jsem zde potkala tolik lidí, kteří se o téma zajímají a mají podobné názory jako já. Odjíždím s tím, že se již nebudu bát ve své třídě vystupovat proti protiromským názorům. Díky za to.“

Fotografie z konference

 

Napsali o nás:

Nikola Mrázková: Historie romského holocaustu? Pro studenty i učitele velká neznámá. Generace20.cz, 13.12.2017

Ivan Machek: Studentská konference „Identita evropských Romů ve 20. století“. Gymnázium Ostrov

A. Horská, Z. Hvězdová: Malé ohlédnutí za studentskou konferencí. Gymnázium a Střední odborná škola Podbořany, 13.12.2017

Zuzana Kohútová: Študentská konferencia v Prahe. Gymnázium Milana Rúfusa

 

 

 

 

Mezinárodní studentská konference se konala za podpory:

logo_antikomplex Romea-bigMRK_logo smallLogo Dokuzentrum

 

BAder logo web  Plural logoternype color small 300x212 eu_flag_europe_for_citizens_co_funded_en_rgb_right