ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Nová webová aplikace přibližuje, jak byli za války Židé omezováni na území Prahy

26.1.2022

Kde za druhé světové války bydleli židovští obyvatelé Prahy před tím, než byli deportováni? Která místa nesměli za okupace navštěvovat? Na jakých místech byli zadrženi za porušení protižidovských zákazů a nařízení? Odpovědi poskytuje aplikace MemoGIS Praha, zprovozněná u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí holokaustu.

>> Celý článek

Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem

18.1.2022

Ve spolupráci s Michalem Dubcem jsme pro vás připravili tři navazující semináře. Naučíte se, jak komunikovat, abyste dosáhli cíle a nenarušili si vztahy. Na základě konkrétních situací z vaší praxe – z komunikace se žáky, s kolegy či s rodiči si vyzkoušíte, jak dosáhnout dobrých výsledků. Zjistíte, co vám brání v efektivní komunikaci a jak se svými bloky pracovat.

PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26. LEDNA ZDE.
Kapacita kurzu je omezena na 15 účastníků.

Pondělí 31. ledna, 14.00 – 18.00:

  • Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti

Sobota 26. února, 9.00 – 18.00

  • Společně s rodiči
  • Jak ve škole zvládat své emoce

Sobota 12. března, 9.00 – 18.00

  • Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
  • Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí

Kurz proběhne u nás v Institutu TI na Praze 1, Jáchymova 3.
Pro účastníky z Prahy je kurz díky grantu zdarma.

>> Celý článek

Zachránci a zachránění - vzorová hodina

3.1.2022

V rámci projektu Nechte mě být, jaká jsem - vrstevnické vzdělávání a historická gramotnost podpořeném MŠMT v roce 2021 vznikla lekce Zachránci a zachránění. Obsah lekce je inspirován příběhem Anne Frankové a je možno ji využít při práci s výstavou Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové. Lekce je přizpůsobená distanční výuce, ale je možno ji využít i prezenčně. Lekce je volně dostupná na holocaust.cz.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 107 - listopad 2021

9.12.2021

Listopadové číslo přináší reportáž ze sněmu Terezínské iniciativy, z Terezínské tryzny a z návštěvy německého prezidenta F. W. Steinmeiera v Praze.  Připomínáme 80. výročí zahájení deportací židů z protektorátu do nově vzniklého ghetta Terezín a řadu akcí, které se k tomuto neblahému výročí konaly. V neposlední řadě otiskujeme literární a výtvarné práce studentů na téma: Když je třeba pomoci.

>> Celý článek

MemoMap: Dějiny holokaustu v Praze – venkovní výstava

1.12.2021

Jak se proměňoval veřejný prostor protektorátní Prahy s tím, jak byla vydávána protižidovská nařízení, která dramaticky ovlivňovala každodenní život pražských Židů?

 

17. prosince 2021 – 14. ledna 2022
Kampa, poblíž Werichovy vily, Praha 1


 

>> Celý článek

Zachránci a zachránění. Webinář pro pedagogy

16.11.2021

Zveme vás na webinář, kde si ukážeme, jak pracovat s výukovou lekcí, kterou lze využít jak při distanční, tak i prezenční výuce.

Kdy: úterý 7. 12. od 16 do 17:30
Kde: online prostřednictvím platformy Zoom

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Ghetto bez zdí – dopad protižidovských nařízení na každodenní život

15.11.2021

Interaktivní procházka po stopách protektorátních protižidovských nařízení

ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha Vás zveme na jedinečný seminář, který účastníky zavede do ulic Prahy.

•    Jak měli Židé omezen pohyb ve svém bezprostředním okolí?
•    S jakými omezeními bylo spojeno obstarávání základních životních potřeb?
•    Co znamenalo porušit protižidovská nařízení?
•    Jak témata integrace a segregace aktualizovat pro současnost?

 

Kdy: 10. prosince, 14.00
Kde: Jáchymka – Jáchymova 3, Praha 1

Přihláška

>> Celý článek

archiv aktualit

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

Projekt „Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti” vznikl na základě sdílení zkušeností se vzděláváním čtyř organizací ze čtyř zemí, které pracují s výstavou věnovanou životu Anne Frankové a příběhům dnešních mladých lidí, jež čelí předsudkům a diskriminaci. Vidíme, že ve společnostech jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých se spíše mlčí, než bychom o nich mluvili. Cílem projektu je hledat způsoby a metody, jak nejen s mladými lidmi mluvit o těchto tématech bez vzájemné nenávisti a odsuzování. Hledáme cesty, jak diskusi posunout od nenávistných projevů ke konstruktivnímu dialogu.


Využíváme příkladů z historie, abychom si ukázali, jak polarizace společnosti přispívá k diskriminaci, porušování rovných práv jednotlivců a skupin a vzestupu autoritářských a totalitních společností. Projekt je založen na principech ocenění různé hodnotové perspektivy, použití srovnávacích přístupů a sdílení zkušeností z různých evropských zemí.


Výstupy:

  1. Soubor doporučení a metod, jak zacházet s potenciálně polarizujícími tématy ve třídách a veřejném diskurzu. Při tvorbě doporučení a metod využijeme zkušenosti odborníků ze zapojených zemí, učitelů a studentů. Konkrétní okruhy doporučení vyplynou z výsledků průzkumu mezi učiteli ze zapojených zemí. Jednotlivé soubory doporučení budou doplněny příklady dobré praxe.
  2. Semináře pro učitele zaměřená na doporučení a metody.
  3. Semináře pro žáky a ověření navrhovaných metod. 

Cílové skupiny:

  1. Odborníci, kteří se věnují vzdělávání: metodici, didaktici, historici, sociologové a další.
  2. Vzdělavatelé – učitelé, školitelé, lektoři a další pracující v oblasti vzdělávání.
  3. Mládež. 
  • 180 mladých lidí vyškolených v technikách konstruktivní komunikace;
  • 30 učitelů vyškolených v tom, jak řešit polarizační témata ve třídách;
  • 4400 návštěvníků výstavy Anne Frank, kteří si uvědomují přínos rozmanitosti ve společnosti

 

Aktivity projektu

A1: Mezinárodní Task Force Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

  • Termín konání: 8. -  9. června 2020 (online), 22. - 23. října 2020
  • Místo konání: Bratislava
  • Cílová skupina: Odborníci v oblasti vzdělávání z řad didaktiků, metodiků, historiků, sociologů, zkušených pedagogů.
  • Téma: Konstruktivní přístup k depolarizaci společnosti v minulosti a dnes

Cílem je stanovit teze a vytvořit pracovní skupinu, která zformuluje doporučení podpořené příklady dobré praxe a ověří je v reálném prostředí:

  • Potřebujeme historii k tomu, abychom rozuměli současnosti?
  • Jak pracovat s historickými tématy, aby vznikal odpovědný vztah k současnému dění.
  • Jaká témata polarizují svět dnešních mladých lidí v různých zemích. V čem jsou stejné a v čem se liší. Jak mluvit o těchto tématech s respektem k jiným hodnotám, názorům a postojům.

K tomuto setkání jsme připravili krátký dotazník, ve kterém se českých pedagogů ptáme, s jakými polarizujícími tématy se setkali při své výuce a jak si s nimi dokázali poradit. Dotazník je možno vyplnit zde.

 

A2: Letní škola pro pedagogy

Čtyřdenní seminář pro pedagogy. Jednotlivé workshopy semináře vedli členové Task Force, kteří prezentovali výstupy z Task Force. Představili různé formy práce se současnými kontroverzními tématy a jak využít příklady z historie. Součástí byla návštěva památníku v místě bývalého koncentračního „cikánského tábora“ v Hodoníně u Kunštátu a účast na pietním aktu.

 

A3: Výcvik lektorů vrstevnického vzdělávání

  • Termín konání: podzim 2021
  • Místo konání: Amsterdam, NL
  • Cílová skupina: lektoři národních programů vrstevnického vzdělávání z řad profesionálů a studentů
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové jako úvod do  práce s kontroverzními tématy

Třídenní výcvik zaměřený na programy vrstevnického vzdělávání. Zaměřuje se na práci s citlivými a polarizujícími tématy ve vrstevnických projektech. Práce je zaměřená na to, aby byli účastníci schopni vytvořit bezpečnou atmosféru ve skupině, se kterou pracují; pomoct studentům přemýšlet o svých vlastním chování, emocích, názorech; reagovat na diskriminační názory.
Účastníci ze čtyř zemí (ČR, SR, NL, D) sdílejí své zkušenosti a rozvíjejí své schopnosti vést debatu a facilitovat diskusi s použitím metod konstruktivní komunikace.

 

A4 a A5: Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ a výměnný pobyty studentských průvodců.

  • Termín konání: školní rok 2020/21
  • Místo konání: Česká republika a Slovenská republika
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové a příběhy současných mladých lidí jako úvod do práce s předsudky a diskriminací.

Třídenní výcvik průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ z řad žáků a studentů, kteří následně povedou programy ve výstavě pro spolužáky, prezentaci pro veřejnost. Jako lektoři působí spolu s profesionály také zkušení průvodci z řad studentů.
Návaznou aktivitou studentů bude příprava vlastních projektů pro školní rok 2021/22. Za tímto účelem absolvují motivovaní studenti z obou zemí společný workshop.

Výstava s vrstevnickým průvodcováním proběhne nejméně ve čtyřech městech v České republice a ve čtyřech na Slovensku. Kalendář putování výstavy v ČR naleznete zde.

 

A6: Mezinárodní konference pro pedagogy a studenty

  • Termín konání: školní rok 2021/22
  • Místo konání: Praha
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Odpovědný přístup k polarizované / polarizaci společnosti. Historické zkušenosti a současnost.

Na mezinárodní konferenci představíme doporučení a metody, jak pracovat s kontroverzními tématy v polarizované společnosti, které vznikly na základě Task Force v červnu a v říjnu 2020, pracovní skupiny je rozpracovaly a doplnily konkrétními metodami a příklady z praxe. V panelové diskusi se budeme věnovat rozdílným přístupům a zkušenostem s tématy, které vzešly z výzkumu mezi učiteli. Ve workshopech vyzkoušíme konkrétní metody a sesbíráme odezvy na ně od učitelů i od studentů. Tyto zapracujeme do výsledných výstupů, které představíme na jaře 2022 a publikujeme na stránkách zapojených organizací.

 

Partneři projektu:

MNS-logo Anne-Frank-logo anne-frank-zentrum-logo_4c


Projekt je realizován za podpory:

eacea_2015_00550000_cs_web