- Trvání projektu: 1.1.2020 – 30.6.2021
- Řešitel: Institut Terezínské iniciativy (ČR)
- Partneři: Anne Frank House (NL), Nadácia Milana Šimečku (SR), Anne Frank Zentrum (D)
Projekt „Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti” vznikl na základě sdílení zkušeností se vzděláváním čtyř organizací ze čtyř zemí, které pracují s výstavou věnovanou životu Anne Frankové a příběhům dnešních mladých lidí, jež čelí předsudkům a diskriminaci. Vidíme, že ve společnostech jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých se spíše mlčí, než bychom o nich mluvili. Cílem projektu je hledat způsoby a metody, jak nejen s mladými lidmi mluvit o těchto tématech bez vzájemné nenávisti a odsuzování. Hledáme cesty, jak diskusi posunout od nenávistných projevů ke konstruktivnímu dialogu.
Využíváme příkladů z historie, abychom si ukázali, jak polarizace společnosti přispívá k diskriminaci, porušování rovných práv jednotlivců a skupin a vzestupu autoritářských a totalitních společností. Projekt je založen na principech ocenění různé hodnotové perspektivy, použití srovnávacích přístupů a sdílení zkušeností z různých evropských zemí.
Výstupy:
- Soubor doporučení a metod, jak zacházet s potenciálně polarizujícími tématy ve třídách a veřejném diskurzu. Při tvorbě doporučení a metod využijeme zkušenosti odborníků ze zapojených zemí, učitelů a studentů. Konkrétní okruhy doporučení vyplynou z výsledků průzkumu mezi učiteli ze zapojených zemí. Jednotlivé soubory doporučení budou doplněny příklady dobré praxe.
- Semináře pro učitele zaměřená na doporučení a metody.
- Semináře pro žáky a ověření navrhovaných metod.
Cílové skupiny:
- Odborníci, kteří se věnují vzdělávání: metodici, didaktici, historici, sociologové a další.
- Vzdělavatelé – učitelé, školitelé, lektoři a další pracující v oblasti vzdělávání.
- Mládež.
- 180 mladých lidí vyškolených v technikách konstruktivní komunikace;
- 30 učitelů vyškolených v tom, jak řešit polarizační témata ve třídách;
- 4400 návštěvníků výstavy Anne Frank, kteří si uvědomují přínos rozmanitosti ve společnosti
Aktivity projektu
A1: Mezinárodní Task Force Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti
- Termín konání: 8. - 9. června 2020 (online), 22. - 23. října 2020
- Místo konání: Bratislava
- Cílová skupina: Odborníci v oblasti vzdělávání z řad didaktiků, metodiků, historiků, sociologů, zkušených pedagogů.
- Téma: Konstruktivní přístup k depolarizaci společnosti v minulosti a dnes
Cílem je stanovit teze a vytvořit pracovní skupinu, která zformuluje doporučení podpořené příklady dobré praxe a ověří je v reálném prostředí:
- Potřebujeme historii k tomu, abychom rozuměli současnosti?
- Jak pracovat s historickými tématy, aby vznikal odpovědný vztah k současnému dění.
- Jaká témata polarizují svět dnešních mladých lidí v různých zemích. V čem jsou stejné a v čem se liší. Jak mluvit o těchto tématech s respektem k jiným hodnotám, názorům a postojům.
K tomuto setkání jsme připravili krátký dotazník, ve kterém se českých pedagogů ptáme, s jakými polarizujícími tématy se setkali při své výuce a jak si s nimi dokázali poradit. Dotazník je možno vyplnit zde.
A2: Letní škola pro pedagogy
- Termín konání: 18. - 21. srpna 2020
- Místo konání: Brno
- Cílová skupina: pedagogové z ČR a SR
- Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti.
Čtyřdenní seminář pro pedagogy. Jednotlivé workshopy semináře vedli členové Task Force, kteří prezentovali výstupy z Task Force. Představili různé formy práce se současnými kontroverzními tématy a jak využít příklady z historie. Součástí byla návštěva památníku v místě bývalého koncentračního „cikánského tábora“ v Hodoníně u Kunštátu a účast na pietním aktu.
A3: Výcvik lektorů vrstevnického vzdělávání
- Termín konání: podzim 2021
- Místo konání: Amsterdam, NL
- Cílová skupina: lektoři národních programů vrstevnického vzdělávání z řad profesionálů a studentů
- Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové jako úvod do práce s kontroverzními tématy
Třídenní výcvik zaměřený na programy vrstevnického vzdělávání. Zaměřuje se na práci s citlivými a polarizujícími tématy ve vrstevnických projektech. Práce je zaměřená na to, aby byli účastníci schopni vytvořit bezpečnou atmosféru ve skupině, se kterou pracují; pomoct studentům přemýšlet o svých vlastním chování, emocích, názorech; reagovat na diskriminační názory.
Účastníci ze čtyř zemí (ČR, SR, NL, D) sdílejí své zkušenosti a rozvíjejí své schopnosti vést debatu a facilitovat diskusi s použitím metod konstruktivní komunikace.
A4 a A5: Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ a výměnný pobyty studentských průvodců.
- Termín konání: školní rok 2020/21
- Místo konání: Česká republika a Slovenská republika
- Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
- Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové a příběhy současných mladých lidí jako úvod do práce s předsudky a diskriminací.
Třídenní výcvik průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ z řad žáků a studentů, kteří následně povedou programy ve výstavě pro spolužáky, prezentaci pro veřejnost. Jako lektoři působí spolu s profesionály také zkušení průvodci z řad studentů.
Návaznou aktivitou studentů bude příprava vlastních projektů pro školní rok 2021/22. Za tímto účelem absolvují motivovaní studenti z obou zemí společný workshop.
Výstava s vrstevnickým průvodcováním proběhne nejméně ve čtyřech městech v České republice a ve čtyřech na Slovensku. Kalendář putování výstavy v ČR naleznete zde.
A6: Mezinárodní konference pro pedagogy a studenty
- Termín konání: školní rok 2021/22
- Místo konání: Praha
- Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
- Téma: Odpovědný přístup k polarizované / polarizaci společnosti. Historické zkušenosti a současnost.
Na mezinárodní konferenci představíme doporučení a metody, jak pracovat s kontroverzními tématy v polarizované společnosti, které vznikly na základě Task Force v červnu a v říjnu 2020, pracovní skupiny je rozpracovaly a doplnily konkrétními metodami a příklady z praxe. V panelové diskusi se budeme věnovat rozdílným přístupům a zkušenostem s tématy, které vzešly z výzkumu mezi učiteli. Ve workshopech vyzkoušíme konkrétní metody a sesbíráme odezvy na ně od učitelů i od studentů. Tyto zapracujeme do výsledných výstupů, které představíme na jaře 2022 a publikujeme na stránkách zapojených organizací.
Partneři projektu:
Projekt je realizován za podpory: