ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Uzvaření kanceláře a knihonvy Institutu terezínské iniciativy

15.10.2020

Z důvodu zhoršené epidemiologické situace a s ohledem na platná vládní nařízení je Knihovna Institutu Terezínské iniciativy a také naše kancelář až do odvolání uzavřena. Kdybyste něco potřebovali, kontaktujte nás prostřednictvím e-mailů, buď přímo na osobní adresy nebo přes institute@terezinstudies.cz. Děkujeme za pochopení a přejeme všem pevné zdraví. Opatrujte se.

>> Celý článek

Spolkový kříž za zásluhy pro přeživšího holocaustu Tomana Broda

6.10.2020

Na Německém velvyslanectví v Praze byl dne 5. října předán Záslužný kříž se stuhou Záslužného řádu Spolkové republiky Německo historikovi a přeživšímu holocaustu Tomanu Brodovi. Vysoké vyznamenání mu propůjčil spolkový prezident Frank-Walter Steinmeier za zásluhy o česko-německé usmíření.

 

Je nám ctí, že můžeme pana Tomana Broda zvát na besedy v rámci našich seminářů jak pro pedagogy, tak pro žáky. Děkujeme Německému velvyslanectví v Praze za pozvání při této příležitosti.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 101 - září 2020

6.10.2020

Zářijové číslo časopisu Terezínská iniciativa přináší přání významných představitelů židovských organizací Terezínské iniciativě a časopisu do dalších 30 let, vzpomínku na tragický osud terezínského rodinného tábora v Osvětimi, připomíná pořad ICEJ Kulturou proti antisemitismu letos v televizi NOE a na internetu, jarní akci Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-Šoa ve virtuální podobě a názor zástupců volného seskupení Dikhas ke čtení jmen romských obětí, vzpomínku na Karla Ančerla, Gisi Fleischmannovou a další.

>> Celý článek

Vyjádření ke Stanovisku volného seskupení Dikhas k formě uctění památky obětí romského holocaustu

2.10.2020

Reakce Terezy Štěpkové na text Stanoviska volného seskupení Dikhas k formě uctění památky obětí romského holocaustu, zaslaného panem Františkem Lackem do redakce Obecních novin, Terezínské iniciativy a který je publikovaný na internetových stránkách časopisu Přítomnost.

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

24.9.2020

Co je demokracie pro Vás? Jaký obraz demokracie byste namalovali Vy?

 

 

  • Myslíte si, že demokracii „umíme“? Nebo bychom se měli demokracii učit, kriticky jí zkoumat a porozumět jí? A když, jak bychom se jí měli učit a nebo ji dokonce trénovat?
  • Zajímá Vás, jak využít dějiny k tomu, abychom se učili moderní demokracii?
  • Můžeme se o demokracii něco naučit z historie holocaustu?
  • Chcete se naučit hledat příběhy ukryté v autentických dokumentech?


Hledáte cestu, jak o demokracii mluvit se žáky i rodiči, probírat kontroverzní témata a nepoškodit si přitom vzájemné vztahy?


Kurz proběhne od 13. října 2020 do února 2021 kombinovanou formou online výuky s možností účasti na offlinových setkáních kurzu.

Napište si o více informací lektorce Daně Gabaľové na dana.gabalova@terezinstudies.cz nebo se rovnou přihlaste: https://bit.ly/kompetenceITI.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 16. až 18. října 2020, Praha

7.8.2020

Začátkem dubna se měl konat náš tradiční a velmi oblíbený víkendový seminář vedený Petrem Sokolem a Romanem Anýžem. Seminář jsme museli v souvislosti s epidemií koronaviru přesunout na podzimní termín. Proběhne tedy o víkendu 16. až 18. října v pražském hotelu Villa a uvolnily se nám několik míst.

 


Nejen, že si osvojíte nové metody pro svou výuku, ale jako absolventi našich kurzů získáte možnost zúčastnit se spolu s námi řady zajímavých akcí v České republice i v zahraničí.

>> Celý článek

Podpořte činnost památníku Beit Theresienstadt

25.6.2020

Bejt Terezín - Beit Theresienstadt - Dům Terezína je organizace založená v 70. letech svědky holocaustu, kteří museli emigrovat z Československa. Od svého založení úzce spolupracovali s Terezínskou iniciativou i Institutem TI v dokumentačních projektech - zj. ve sdílení informací o bývalých vězních Terezína.


V době celosvětové epidemie koronavirem letos na jaře přišla organizace, která provozuje nejen unikátní archiv, ale také unikátní muzeum a dělá mnoho vzdělávacích projektů, o většinu svých příjmů. Její ředitelka společně s kolegyní chodily do práce zadarmo a podařilo se jim postupně získat finanční zdroje alespoň na základní provoz.

>> Celý článek

archiv aktualit

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

Projekt „Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti” vznikl na základě sdílení zkušeností se vzděláváním čtyř organizací ze čtyř zemí, které pracují s výstavou věnovanou životu Anne Frankové a příběhům dnešních mladých lidí, jež čelí předsudkům a diskriminaci. Vidíme, že ve společnostech jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých se spíše mlčí, než bychom o nich mluvili. Cílem projektu je hledat způsoby a metody, jak nejen s mladými lidmi mluvit o těchto tématech bez vzájemné nenávisti a odsuzování. Hledáme cesty, jak diskusi posunout od nenávistných projevů ke konstruktivnímu dialogu.


Využíváme příkladů z historie, abychom si ukázali, jak polarizace společnosti přispívá k diskriminaci, porušování rovných práv jednotlivců a skupin a vzestupu autoritářských a totalitních společností. Projekt je založen na principech ocenění různé hodnotové perspektivy, použití srovnávacích přístupů a sdílení zkušeností z různých evropských zemí.


Výstupy:

  1. Soubor doporučení a metod, jak zacházet s potenciálně polarizujícími tématy ve třídách a veřejném diskurzu. Při tvorbě doporučení a metod využijeme zkušenosti odborníků ze zapojených zemí, učitelů a studentů. Konkrétní okruhy doporučení vyplynou z výsledků průzkumu mezi učiteli ze zapojených zemí. Jednotlivé soubory doporučení budou doplněny příklady dobré praxe.
  2. Semináře pro učitele zaměřená na doporučení a metody.
  3. Semináře pro žáky a ověření navrhovaných metod. 

Cílové skupiny:

  1. Odborníci, kteří se věnují vzdělávání: metodici, didaktici, historici, sociologové a další.
  2. Vzdělavatelé – učitelé, školitelé, lektoři a další pracující v oblasti vzdělávání.
  3. Mládež. 
  • 180 mladých lidí vyškolených v technikách konstruktivní komunikace;
  • 30 učitelů vyškolených v tom, jak řešit polarizační témata ve třídách;
  • 4400 návštěvníků výstavy Anne Frank, kteří si uvědomují přínos rozmanitosti ve společnosti

 

Aktivity projektu

A1: Mezinárodní Task Force Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

  • Termín konání: 8. -  9. června 2020 (online), 22. - 23. října 2020
  • Místo konání: Bratislava
  • Cílová skupina: Odborníci v oblasti vzdělávání z řad didaktiků, metodiků, historiků, sociologů, zkušených pedagogů.
  • Téma: Konstruktivní přístup k depolarizaci společnosti v minulosti a dnes

Cílem je stanovit teze a vytvořit pracovní skupinu, která zformuluje doporučení podpořené příklady dobré praxe a ověří je v reálném prostředí:

  • Potřebujeme historii k tomu, abychom rozuměli současnosti?
  • Jak pracovat s historickými tématy, aby vznikal odpovědný vztah k současnému dění.
  • Jaká témata polarizují svět dnešních mladých lidí v různých zemích. V čem jsou stejné a v čem se liší. Jak mluvit o těchto tématech s respektem k jiným hodnotám, názorům a postojům.

K tomuto setkání jsme připravili krátký dotazník, ve kterém se českých pedagogů ptáme, s jakými polarizujícími tématy se setkali při své výuce a jak si s nimi dokázali poradit. Dotazník je možno vyplnit zde.

 

A2: Letní škola pro pedagogy

Čtyřdenní seminář pro pedagogy. Jednotlivé workshopy semináře vedli členové Task Force, kteří prezentovali výstupy z Task Force. Představili různé formy práce se současnými kontroverzními tématy a jak využít příklady z historie. Součástí byla návštěva památníku v místě bývalého koncentračního „cikánského tábora“ v Hodoníně u Kunštátu a účast na pietním aktu.

 

A3: Výcvik lektorů vrstevnického vzdělávání

  • Termín konání: podzim 2021
  • Místo konání: Amsterdam, NL
  • Cílová skupina: lektoři národních programů vrstevnického vzdělávání z řad profesionálů a studentů
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové jako úvod do  práce s kontroverzními tématy

Třídenní výcvik zaměřený na programy vrstevnického vzdělávání. Zaměřuje se na práci s citlivými a polarizujícími tématy ve vrstevnických projektech. Práce je zaměřená na to, aby byli účastníci schopni vytvořit bezpečnou atmosféru ve skupině, se kterou pracují; pomoct studentům přemýšlet o svých vlastním chování, emocích, názorech; reagovat na diskriminační názory.
Účastníci ze čtyř zemí (ČR, SR, NL, D) sdílejí své zkušenosti a rozvíjejí své schopnosti vést debatu a facilitovat diskusi s použitím metod konstruktivní komunikace.

 

A4 a A5: Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ a výměnný pobyty studentských průvodců.

  • Termín konání: školní rok 2020/21
  • Místo konání: Česká republika a Slovenská republika
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové a příběhy současných mladých lidí jako úvod do práce s předsudky a diskriminací.

Třídenní výcvik průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ z řad žáků a studentů, kteří následně povedou programy ve výstavě pro spolužáky, prezentaci pro veřejnost. Jako lektoři působí spolu s profesionály také zkušení průvodci z řad studentů.
Návaznou aktivitou studentů bude příprava vlastních projektů pro školní rok 2021/22. Za tímto účelem absolvují motivovaní studenti z obou zemí společný workshop.

Výstava s vrstevnickým průvodcováním proběhne nejméně ve čtyřech městech v České republice a ve čtyřech na Slovensku. Kalendář putování výstavy v ČR naleznete zde.

 

A6: Mezinárodní konference pro pedagogy a studenty

  • Termín konání: školní rok 2021/22
  • Místo konání: Praha
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Odpovědný přístup k polarizované / polarizaci společnosti. Historické zkušenosti a současnost.

Na mezinárodní konferenci představíme doporučení a metody, jak pracovat s kontroverzními tématy v polarizované společnosti, které vznikly na základě Task Force v červnu a v říjnu 2020, pracovní skupiny je rozpracovaly a doplnily konkrétními metodami a příklady z praxe. V panelové diskusi se budeme věnovat rozdílným přístupům a zkušenostem s tématy, které vzešly z výzkumu mezi učiteli. Ve workshopech vyzkoušíme konkrétní metody a sesbíráme odezvy na ně od učitelů i od studentů. Tyto zapracujeme do výsledných výstupů, které představíme na jaře 2022 a publikujeme na stránkách zapojených organizací.

 

Partneři projektu:

MNS-logo Anne-Frank-logo anne-frank-zentrum-logo_4c


Projekt je realizován za podpory:

eacea_2015_00550000_cs_web