ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 16. až 18. října 2020, Praha

7.8.2020

Začátkem dubna se měl konat náš tradiční a velmi oblíbený víkendový seminář vedený Petrem Sokolem a Romanem Anýžem. Seminář jsme museli v souvislosti s epidemií koronaviru přesunout na podzimní termín. Proběhne tedy o víkendu 16. až 18. října v pražském hotelu Villa a uvolnily se nám několik míst.

 


Nejen, že si osvojíte nové metody pro svou výuku, ale jako absolventi našich kurzů získáte možnost zúčastnit se spolu s námi řady zajímavých akcí v České republice i v zahraničí.

>> Celý článek

Podpořte činnost památníku Beit Theresienstatd

25.6.2020

Bejt Terezín - Beit Theresienstatd - Dům Terezína je organizace založená v 70. letech svědky holocaustu, kteří museli emigrovat z Československa. Od svého založení úzce spolupracovali s Terezínskou iniciativou i Institutem TI v dokumentačních projektech - zj. ve sdílení informací o bývalých vězních Terezína.


V době celosvětové epidemie koronavirem letos na jaře přišla organizace, která provozuje nejen unikátní archiv, ale také unikátní muzeum a dělá mnoho vzdělávacích projektů, o většinu svých příjmů. Její ředitelka společně s kolegyní chodily do práce zadarmo a podařilo se jim postupně získat finanční zdroje alespoň na základní provoz.

>> Celý článek

Výroční zpráva Institutu Terezínské iniciaitivy za rok 2019

24.6.2020

Jaký byl rok 2019, si můžete připomenout spolu s námi prostřednictvím Výroční zprávy za rok 2019.

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti. Letní škola pro pedagogy, 18.-21. 8. 2020

12.6.2020

Ve společnosti jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých raději mlčíme, než bychom o nich mluvili. Čtvrtý ročník Letní školy se věnuje právě těmto tématům a také tomu, jak s nimi pracovat.


Institut Terezínské iniciativy připravil ve spolupráci s Anne Frank House z Amsterodamu, Nadací Milana Šimečky z Bratislavy, Anne Frank Zentrum v Berlíně a Muzeem romské kultury a dalšími čtvrtý ročník Letní školy.

 

Letní škola se uskuteční v termínu 18. až 21. srpna 2020 v Brně.

 

Letní škola je akreditovaná Ministerstvem školství (MŠMT 11407/2020-2-264) a absolventi získají osvědčení.

>> Celý článek

Výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ míří do Jevíčka

9.6.2020

Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ přerušila kvůli epidemii koronaviru své putování po českých školách. Nyní se vrací – v červenci bude k vidění v synagoze v Jevíčku. Výstava je zde součástí akcí Roku židovské paměti, které město pro tento rok připravilo.

>> Celý článek

Databáze obětí na holocaust.cz má novou část: Údaje o obětech rasového pronásledování Romů, Sintů a dalších osob označených za “cikány” na území ČR během druhé světové války

13.5.2020

Na portálu holocaust.cz jsme v rámci Databáze obětí zveřejnili údaje o 329 obětech nacistické genocidy „cikánů” z území dnešní ČR. Jedná se o lidi, kteří zahynuli v protektorátním "cikánském táboře" Lety u Písku. Nacistická rasistická perzekuce lidí označených za „cikány“ se za druhé světové války dotkla většiny Romů a Sintů na území dnešní ČR. Veřejně přístupná část databáze zobrazuje základní údaje o jednotlivých vězních zemřelých v tomto táboře v době jeho trvání od srpna 1942 do srpna 1943, tj. jméno a příjmení, datum a místo narození, datum příchodu do tábora, datum odchodu z tábora, datum a místo úmrtí. Větší část zjištěných údajů je uložena z důvodu ochrany osobních údajů v neveřejné části databáze, která je určena pro registrované badatele a pozůstalé. Zájemci mohou své dotazy směřovat také přímo na pracovníky ITI na email database@terezinstudies.cz.
 

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

12.5.2020

Hraje podle vás porozumění historii důležitou roli v pochopení demokracie? Chcete získat nástroje, díky nimž budete schopni pomoci tomu, aby vaše škola fungovala na demokratických principech? Kladete si otázku, jak mohou příběhy z minulosti inspirovat k rozhodnutí angažovat se?


Přihlaste se na akreditovaný kurz Od dokumentů k příběhům, ve kterém vám nabízíme moderní metody, jak vést žáky k osvojení si demokratických principů. Prostřednictvím bezpečné cesty historií vám ukážeme, jak  převzít  odpovědnost za vlastní rozhodnutí a jak se aktivně zapojit do života školy a společnosti. Na kurz navazují další aktivity a rozvojové semináře, které Institut Terezínské iniciativy nabízí. Účastníci kurzu si budou moci své znalosti prohloubit v odborných seminářích věnovaných historii, rozvoji komunikačních dovedností a řešení konfliktů či se zúčastnit exkurze na místo paměti.

 

Kurz bude probíhat od září 2020 do února 2021.

Úvodní informační setkání proběhne 18. června 2020 od 16.15 ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí (sál Minuta).

Přihlášky na kurz vyplňujte na bit.ly/kompetenceITI.

 

Kurz i navazující semináře jsou díky podpoře OP PPR pro účastníky z pražských škol zdarma.

>> Celý článek

archiv aktualit

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

Projekt „Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti” vznikl na základě sdílení zkušeností se vzděláváním čtyř organizací ze čtyř zemí, které pracují s výstavou věnovanou životu Anne Frankové a příběhům dnešních mladých lidí, jež čelí předsudkům a diskriminaci. Vidíme, že ve společnostech jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých se spíše mlčí, než bychom o nich mluvili. Cílem projektu je hledat způsoby a metody, jak nejen s mladými lidmi mluvit o těchto tématech bez vzájemné nenávisti a odsuzování. Hledáme cesty, jak diskusi posunout od nenávistných projevů ke konstruktivnímu dialogu.


Využíváme příkladů z historie, abychom si ukázali, jak polarizace společnosti přispívá k diskriminaci, porušování rovných práv jednotlivců a skupin a vzestupu autoritářských a totalitních společností. Projekt je založen na principech ocenění různé hodnotové perspektivy, použití srovnávacích přístupů a sdílení zkušeností z různých evropských zemí.


Výstupy:

  1. Soubor doporučení a metod, jak zacházet s potenciálně polarizujícími tématy ve třídách a veřejném diskurzu. Při tvorbě doporučení a metod využijeme zkušenosti odborníků ze zapojených zemí, učitelů a studentů. Konkrétní okruhy doporučení vyplynou z výsledků průzkumu mezi učiteli ze zapojených zemí. Jednotlivé soubory doporučení budou doplněny příklady dobré praxe.
  2. Semináře pro učitele zaměřená na doporučení a metody.
  3. Semináře pro žáky a ověření navrhovaných metod. 

Cílové skupiny:

  1. Odborníci, kteří se věnují vzdělávání: metodici, didaktici, historici, sociologové a další.
  2. Vzdělavatelé – učitelé, školitelé, lektoři a další pracující v oblasti vzdělávání.
  3. Mládež. 
  • 180 mladých lidí vyškolených v technikách konstruktivní komunikace;
  • 30 učitelů vyškolených v tom, jak řešit polarizační témata ve třídách;
  • 4400 návštěvníků výstavy Anne Frank, kteří si uvědomují přínos rozmanitosti ve společnosti

 

Aktivity projektu

A1: Mezinárodní Task Force Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

  • Termín konání: 12. - 14. března 2020
  • Místo konání: Bratislava
  • Cílová skupina: Odborníci v oblasti vzdělávání z řad didaktiků, metodiků, historiků, sociologů, zkušených pedagogů.
  • Téma: Konstruktivní přístup k depolarizaci společnosti v minulosti a dnes

Cílem je stanovit teze a vytvořit pracovní skupinu, která zformuluje doporučení podpořené příklady dobré praxe a ověří je v reálném prostředí:

  • Potřebujeme historii k tomu, abychom rozuměli současnosti?
  • Jak pracovat s historickými tématy, aby vznikal odpovědný vztah k současnému dění.
  • Jaká témata polarizují svět dnešních mladých lidí v různých zemích. V čem jsou stejné a v čem se liší. Jak mluvit o těchto tématech s respektem k jiným hodnotám, názorům a postojům.

K tomuto setkání jsme připravili krátký dotazník, ve kterém se českých pedagogů ptáme, s jakými polarizujícími tématy se setkali při své výuce a jak si s nimi dokázali poradit. Dotazník je možno vyplnit zde.

 

A2: Letní škola pro pedagogy

  • Termín konání: srpen 2020
  • Místo konání: Brno
  • Cílová skupina: pedagogové z ČR a SR
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Polarizující témata v historickém diskurzu.

Čtyřdenní seminář pro pedagogy. Jednotlivé workshopy semináře vedou členové Task Force, kteří prezentují výstupy z Task Force. Představí různé formy práce se současnými kontroverzními tématy a jak využít příklady z historie. Součástí je návštěva památníku v místě bývalého koncentračního „cikánského tábora“ v Hodoníně u Kunštátu a účast na pietním aktu.

 

A3: Výcvik lektorů vrstevnického vzdělávání

  • Termín konání: listopad 2020
  • Místo konání: Amsterdam, NL
  • Cílová skupina: lektoři národních programů vrstevnického vzdělávání z řad profesionálů a studentů
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové jako úvod do  práce s kontroverzními tématy

Třídenní výcvik zaměřený na programy vrstevnického vzdělávání. Zaměřuje se na práci s citlivými a polarizujícími tématy ve vrstevnických projektech. Práce je zaměřená na to, aby byli účastníci schopni vytvořit bezpečnou atmosféru ve skupině, se kterou pracují; pomoct studentům přemýšlet o svých vlastním chování, emocích, názorech; reagovat na diskriminační názory.
Účastníci ze čtyř zemí (ČR, SR, NL, D) sdílejí své zkušenosti a rozvíjejí své schopnosti vést debatu a facilitovat diskusi s použitím metod konstruktivní komunikace.

 

A4 a A5: Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ a výměnný pobyty studentských průvodců.

  • Termín konání: školní rok 2020/21
  • Místo konání: Česká republika a Slovenská republika
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové a příběhy současných mladých lidí jako úvod do práce s předsudky a diskriminací.

Třídenní výcvik průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ z řad žáků a studentů, kteří následně povedou programy ve výstavě pro spolužáky, prezentaci pro veřejnost. Jako lektoři působí spolu s profesionály také zkušení průvodci z řad studentů.
Návaznou aktivitou studentů bude příprava vlastních projektů pro školní rok 2021/22. Za tímto účelem absolvují motivovaní studenti z obou zemí společný workshop.

Výstava s vrstevnickým průvodcováním proběhne nejméně ve čtyřech městech v České republice a ve čtyřech na Slovensku. Kalendář putování výstavy v ČR naleznete zde.

 

A6: Mezinárodní konference pro pedagogy a studenty

  • Termín konání: školní rok 2021/22
  • Místo konání: Praha
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Odpovědný přístup k polarizované / polarizaci společnosti. Historické zkušenosti a současnost.

Na mezinárodní konferenci představíme doporučení a metody, jak pracovat s kontroverzními tématy v polarizované společnosti, které vznikly na základě Task Force v březnu 2020, pracovní skupiny je rozpracovaly a doplnily konkrétními metodami a příklady z praxe. V panelové diskusi se budeme věnovat rozdílným přístupům a zkušenostem ks tématy, které vzešly z výzkumu mezi učiteli. Ve workshopech vyzkoušíme konkrétní metody a sesbíráme odezvy na ně od učitelů i od studentů. Tyto zapracujeme do výsledných výstupů, které představíme v červnu 2021 a publikujeme na stránkách zapojených organizací.

 

Partneři projektu:

MNS-logo Anne-Frank-logo anne-frank-zentrum-logo_4c


Projekt je realizován za podpory:

eacea_2015_00550000_cs_web