ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - letos poprvé virtuálně, 21. dubna 2020

23.3.2020

Tématem 15. ročníku akce  Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha šoa je identita - našich měst a obcí, komunit i nás samých, vše co ji tvoří a ovlivňuje.

Protože naši současnou identitu ovlivňuje dosud nepoznaná situace a změny s ní související, museli jsme  z důvodu všech opatření souvisejících s epidemií COVID-19 (koronavirus) přistoupit k tomu, že letošní Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2020, neproběhne v reálném veřejném prostoru na náměstích ve 28 městech, která se k letošnímu ročníku připojila.

Datum zůstává. 21. dubna 2020 bude všem zájemcům zpřístupněna internetová stránka, na kterou se formou videokonference bude moci připojit každý, kdo bude chtít jména obětí přečíst on-line v reálném čase, a to v časovém rozmezí od 14.00 do 17.00. Abychom byli schopni zajistit plynulost čtení, je potřeba se předem registrovat na e-mailu jomhasoa@terezinstudies.cz. Každý přihlášený obdrží podrobné instrukce, jak postupovat.

>> Celý článek

Uzavření kanceláře

16.3.2020

Od pondělního rána je vedle knihovny uzavřena i naše kancelář. V případě potřeby nás můžete kontaktovat prostřednictvím e-mailu.
Přejeme všem pevné zdraví a hodně sil.

>> Celý článek

Uzavření knihovny

13.3.2020

Knihovna Institutu Terezínské iniciativy je ode dneška, tedy od 13.3. až do odvolání uzavřena. Jedná se o mimořádné opatření proti šíření koronaviru, a to na základě rozhodnutí Vlády ČR a vyhlášení nouzového stavu. Všechny výpůjčky jsou automaticky prodlouženy.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 99 - leden 2020

24.2.2020

První číslo nového ročníku přináší zprávy o činnosti Památníku Terezín, Židovského muzea v Praze a v Institutu Terezínské iniciativy v roce 2019. Na dalších stranách jsou zveřejněny projevy ze vzpomínkového setkání v Senátu, kde bylo připomenuto 75. výročí osvobození Osvětimi. Dále v čísle najdeme zprávy o tom, co se událo na přelomu roku.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Anne Franková: Nechte mě být, jaká jsem; 3. až 5. dubna 2020, Praha

17.2.2020

Znáte metodu Tváří v tvář historii a sobě samým (Facing history and ourselves)? Chcete se dozvědět, jak funguje a jaké jsou její výhody? Chcete získat novou inspiraci na práci ve svých hodinách? Využijte možnost si vše vyzkoušet na vlastní kůži.

 

 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 98 - listopad 2019

12.12.2019

Listopadové číslo časopisu se zabývá připomínce prvních transportů z Prahy do Lodže. Dále zde najdeme zprávu se setkání v Národním muzeu z října tohoto roku, které bylo věnováno tématu Dánských Židů v Terezíně. 90. narozeniny Helgy Hoškové jsou připomenuty společně s její nedávnou výstavou v Jeruzalémské synagoze. Ti, kdo ji znali, vzpomínají na Věru Šlesingerovou, která nás opustila 21. října 2019.

>> Celý článek

archiv aktualit

Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

Projekt „Nechte mě být, jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti” vznikl na základě sdílení zkušeností se vzděláváním čtyř organizací ze čtyř zemí, které pracují s výstavou věnovanou životu Anne Frankové a příběhům dnešních mladých lidí, jež čelí předsudkům a diskriminaci. Vidíme, že ve společnostech jsou přítomna témata, která nás názorově rozdělují, při kterých převládají emoce nad argumenty, o kterých se spíše mlčí, než bychom o nich mluvili. Cílem projektu je hledat způsoby a metody, jak nejen s mladými lidmi mluvit o těchto tématech bez vzájemné nenávisti a odsuzování. Hledáme cesty, jak diskusi posunout od nenávistných projevů ke konstruktivnímu dialogu.


Využíváme příkladů z historie, abychom si ukázali, jak polarizace společnosti přispívá k diskriminaci, porušování rovných práv jednotlivců a skupin a vzestupu autoritářských a totalitních společností. Projekt je založen na principech ocenění různé hodnotové perspektivy, použití srovnávacích přístupů a sdílení zkušeností z různých evropských zemí.


Výstupy:

  1. Soubor doporučení a metod, jak zacházet s potenciálně polarizujícími tématy ve třídách a veřejném diskurzu. Při tvorbě doporučení a metod využijeme zkušenosti odborníků ze zapojených zemí, učitelů a studentů. Konkrétní okruhy doporučení vyplynou z výsledků průzkumu mezi učiteli ze zapojených zemí. Jednotlivé soubory doporučení budou doplněny příklady dobré praxe.
  2. Semináře pro učitele zaměřená na doporučení a metody.
  3. Semináře pro žáky a ověření navrhovaných metod. 

Cílové skupiny:

  1. Odborníci, kteří se věnují vzdělávání: metodici, didaktici, historici, sociologové a další.
  2. Vzdělavatelé – učitelé, školitelé, lektoři a další pracující v oblasti vzdělávání.
  3. Mládež. 
  • 180 mladých lidí vyškolených v technikách konstruktivní komunikace;
  • 30 učitelů vyškolených v tom, jak řešit polarizační témata ve třídách;
  • 4400 návštěvníků výstavy Anne Frank, kteří si uvědomují přínos rozmanitosti ve společnosti

 

Aktivity projektu

A1: Mezinárodní Task Force Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti

  • Termín konání: 12. - 14. března 2020
  • Místo konání: Bratislava
  • Cílová skupina: Odborníci v oblasti vzdělávání z řad didaktiků, metodiků, historiků, sociologů, zkušených pedagogů.
  • Téma: Konstruktivní přístup k depolarizaci společnosti v minulosti a dnes

Cílem je stanovit teze a vytvořit pracovní skupinu, která zformuluje doporučení podpořené příklady dobré praxe a ověří je v reálném prostředí:

  • Potřebujeme historii k tomu, abychom rozuměli současnosti?
  • Jak pracovat s historickými tématy, aby vznikal odpovědný vztah k současnému dění.
  • Jaká témata polarizují svět dnešních mladých lidí v různých zemích. V čem jsou stejné a v čem se liší. Jak mluvit o těchto tématech s respektem k jiným hodnotám, názorům a postojům.

K tomuto setkání jsme připravili krátký dotazník, ve kterém se českých pedagogů ptáme, s jakými polarizujícími tématy se setkali při své výuce a jak si s nimi dokázali poradit. Dotazník je možno vyplnit zde.

 

A2: Letní škola pro pedagogy

  • Termín konání: srpen 2020
  • Místo konání: Brno
  • Cílová skupina: pedagogové z ČR a SR
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Polarizující témata v historickém diskurzu.

Čtyřdenní seminář pro pedagogy. Jednotlivé workshopy semináře vedou členové Task Force, kteří prezentují výstupy z Task Force. Představí různé formy práce se současnými kontroverzními tématy a jak využít příklady z historie. Součástí je návštěva památníku v místě bývalého koncentračního „cikánského tábora“ v Hodoníně u Kunštátu a účast na pietním aktu.

 

A3: Výcvik lektorů vrstevnického vzdělávání

  • Termín konání: listopad 2020
  • Místo konání: Amsterdam, NL
  • Cílová skupina: lektoři národních programů vrstevnického vzdělávání z řad profesionálů a studentů
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové jako úvod do  práce s kontroverzními tématy

Třídenní výcvik zaměřený na programy vrstevnického vzdělávání. Zaměřuje se na práci s citlivými a polarizujícími tématy ve vrstevnických projektech. Práce je zaměřená na to, aby byli účastníci schopni vytvořit bezpečnou atmosféru ve skupině, se kterou pracují; pomoct studentům přemýšlet o svých vlastním chování, emocích, názorech; reagovat na diskriminační názory.
Účastníci ze čtyř zemí (ČR, SR, NL, D) sdílejí své zkušenosti a rozvíjejí své schopnosti vést debatu a facilitovat diskusi s použitím metod konstruktivní komunikace.

 

A4 a A5: Putovní výstava „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ a výměnný pobyty studentských průvodců.

  • Termín konání: školní rok 2020/21
  • Místo konání: Česká republika a Slovenská republika
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Nechte mě být, jaká jsem. Životní Příběh Anne Frankové a příběhy současných mladých lidí jako úvod do práce s předsudky a diskriminací.

Třídenní výcvik průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“ z řad žáků a studentů, kteří následně povedou programy ve výstavě pro spolužáky, prezentaci pro veřejnost. Jako lektoři působí spolu s profesionály také zkušení průvodci z řad studentů.
Návaznou aktivitou studentů bude příprava vlastních projektů pro školní rok 2021/22. Za tímto účelem absolvují motivovaní studenti z obou zemí společný workshop.

Výstava s vrstevnickým průvodcováním proběhne nejméně ve čtyřech městech v České republice a ve čtyřech na Slovensku. Kalendář putování výstavy v ČR naleznete zde.

A6: Mezinárodní konference pro pedagogy a studenty

  • Termín konání: duben 2021
  • Místo konání: Praha
  • Cílová skupina: studenti – průvodci výstavou a návštěvníci výstavy
  • Téma: Odpovědný přístup k polarizované / polarizaci společnosti. Historické zkušenosti a současnost.

Na mezinárodní konferenci představíme doporučení a metody, jak pracovat s kontroverzními tématy v polarizované společnosti, které vznikly na základě Task Force v březnu 2020, pracovní skupiny je rozpracovaly a doplnily konkrétními metodami a příklady z praxe. V panelové diskusi se budeme věnovat rozdílným přístupům a zkušenostem ks tématy, které vzešly z výzkumu mezi učiteli. Ve workshopech vyzkoušíme konkrétní metody a sesbíráme odezvy na ně od učitelů i od studentů. Tyto zapracujeme do výsledných výstupů, které představíme v červnu 2021 a publikujeme na stránkách zapojených organizací.

 

Partneři projektu:

MNS-logo Anne-Frank-logo anne-frank-zentrum-logo_4c


Projekt je realizován za podpory:

eacea_2015_00550000_cs_web