ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Nová webová aplikace přibližuje, jak byli za války Židé omezováni na území Prahy

26.1.2022

Kde za druhé světové války bydleli židovští obyvatelé Prahy před tím, než byli deportováni? Která místa nesměli za okupace navštěvovat? Na jakých místech byli zadrženi za porušení protižidovských zákazů a nařízení? Odpovědi poskytuje aplikace MemoGIS Praha, zprovozněná u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí holokaustu.

>> Celý článek

Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem

18.1.2022

Ve spolupráci s Michalem Dubcem jsme pro vás připravili tři navazující semináře. Naučíte se, jak komunikovat, abyste dosáhli cíle a nenarušili si vztahy. Na základě konkrétních situací z vaší praxe – z komunikace se žáky, s kolegy či s rodiči si vyzkoušíte, jak dosáhnout dobrých výsledků. Zjistíte, co vám brání v efektivní komunikaci a jak se svými bloky pracovat.

PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26. LEDNA ZDE.
Kapacita kurzu je omezena na 15 účastníků.

Pondělí 31. ledna, 14.00 – 18.00:

  • Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti

Sobota 26. února, 9.00 – 18.00

  • Společně s rodiči
  • Jak ve škole zvládat své emoce

Sobota 12. března, 9.00 – 18.00

  • Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
  • Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí

Kurz proběhne u nás v Institutu TI na Praze 1, Jáchymova 3.
Pro účastníky z Prahy je kurz díky grantu zdarma.

>> Celý článek

Zachránci a zachránění - vzorová hodina

3.1.2022

V rámci projektu Nechte mě být, jaká jsem - vrstevnické vzdělávání a historická gramotnost podpořeném MŠMT v roce 2021 vznikla lekce Zachránci a zachránění. Obsah lekce je inspirován příběhem Anne Frankové a je možno ji využít při práci s výstavou Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové. Lekce je přizpůsobená distanční výuce, ale je možno ji využít i prezenčně. Lekce je volně dostupná na holocaust.cz.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 107 - listopad 2021

9.12.2021

Listopadové číslo přináší reportáž ze sněmu Terezínské iniciativy, z Terezínské tryzny a z návštěvy německého prezidenta F. W. Steinmeiera v Praze.  Připomínáme 80. výročí zahájení deportací židů z protektorátu do nově vzniklého ghetta Terezín a řadu akcí, které se k tomuto neblahému výročí konaly. V neposlední řadě otiskujeme literární a výtvarné práce studentů na téma: Když je třeba pomoci.

>> Celý článek

MemoMap: Dějiny holokaustu v Praze – venkovní výstava

1.12.2021

Jak se proměňoval veřejný prostor protektorátní Prahy s tím, jak byla vydávána protižidovská nařízení, která dramaticky ovlivňovala každodenní život pražských Židů?

 

17. prosince 2021 – 14. ledna 2022
Kampa, poblíž Werichovy vily, Praha 1


 

>> Celý článek

Zachránci a zachránění. Webinář pro pedagogy

16.11.2021

Zveme vás na webinář, kde si ukážeme, jak pracovat s výukovou lekcí, kterou lze využít jak při distanční, tak i prezenční výuce.

Kdy: úterý 7. 12. od 16 do 17:30
Kde: online prostřednictvím platformy Zoom

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Ghetto bez zdí – dopad protižidovských nařízení na každodenní život

15.11.2021

Interaktivní procházka po stopách protektorátních protižidovských nařízení

ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha Vás zveme na jedinečný seminář, který účastníky zavede do ulic Prahy.

•    Jak měli Židé omezen pohyb ve svém bezprostředním okolí?
•    S jakými omezeními bylo spojeno obstarávání základních životních potřeb?
•    Co znamenalo porušit protižidovská nařízení?
•    Jak témata integrace a segregace aktualizovat pro současnost?

 

Kdy: 10. prosince, 14.00
Kde: Jáchymka – Jáchymova 3, Praha 1

Přihláška

>> Celý článek

archiv aktualit

Od dokumentů k příběhům a k sobě samým

Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu

číslo akreditace  MSMT - 11407/2020-2-264

 

V rámci projektu Od dokumentů k příběhům je naším cílem rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu prostřednictvím poznání a porozumění historii a tomu, jak vyhlášky a fakta ovlivňují životy jednotlivců a jak činy jednotlivce mohou ovlivnit osudy skupin.

Historií se nezabýváme pouze proto, abychom znali minulost. V našich kurzech vybíráme události a fakta, která se vztahují k současnosti. Práce s historickými tématy nám pomáhá získávat kompetence potřebné v životě v dnešní společnosti. K tomu využíváme metodu Tváří v tvář historii a sobě samým / Facing history and ourselves.

Kurzisté mají v rámci projektu možnost, aby výzkumníci ITI historické příklady ve vztahu k období holocaustu a pronásledování Židů a Romů vyhledali a zpracovali přímo pro jejich školu nebo projekty.


Absolventi kurzu budou mít možnost účastnit se seminářů Facing history and ourselves vedenému lektory s dlouholetou mezinárodní zkušeností včetně využití orální historie při rozvoji kompetencí pro demokratickou kulturu a exkurzí na místa paměti.

Velký důraz klademe na rozvoj komunikačních dovedností, které umožňují vést smysluplné diskuse s žáky nejen při výuce ve třídě, s kolegy i rodiči. Proto ve školních letech 2020/21 a 2021/22 pořádáme pro absolventy našich kurzů pravidelné navazující semináře a konzultace věnované komunikačním dovednostem, rovné komunikaci a řešení konfliktů.

Od absolventů kurzu očekáváme, že získané dovednosti využívají v praxi, s obsahem kurzu seznámí vedení školy a kolegy, případně se stanou průvodci kompetencemi pro demokratickou kulturu na škole.

 

 

Výstupem projektu ve školním roce 2018/19 byla ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.

 

Od dokumentů k příběhům a k sobě samým. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu ve školním roce 2018/19

 

Metodika:

 

Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.

 

Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)

– kompetenční model podle Rady Evropy

 

Hodnoty:
lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo
Přístup:
otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě
Dovednosti:
schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty
Vědomosti a kritické myšlení:
poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti.

 

Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)


Kontakt:

dana.gabalova@terezinstudies.cz

tel.: 773 838 671


eliska.waageova@terezinstudies.cz

tel: 737 432 233

 

Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu, který je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).

 

logolink-OP-PPR 2020