ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Časopis Terezínská iniciativa č. 96 - červen 2019

16.7.2019

Červnové číslo zpravodaje se vrací ke dvou velkým připomínkovým akcím – k Veřejnému čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa a k Terezínské tryzně. Dále přináší rozhovor s velvyslancem státu Izrael v ČR Danielem Meronem a vzpomínky na nedávno zesnulého Michala Salomonoviče.

>> Celý článek

Výroční zpráva za rok 2018

28.6.2019

Na našich stránkách najdete Výroční zprávu za rok 2018. Dočtete se v ní o našich projektech a akcích, které jsme realizovali v kalendářním roce 2018, a plány pro rok 2019.

>> Celý článek

Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce.

11.6.2019

Srdečně vás zveme do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce, kterou pořádá Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s Anne Frank House v Amsterdamu a Nadácií Milana Šimečku v Bratislavě. Lektoři těchto organizací a také Muzea romské kultury si pro vás připravili bohatý program, v jehož rámci vám představí různé výukové metody včetně těch, které využívají informační technologie.

 

Letní škola se uskuteční v termínu 18. až 21. srpna a je určena pedagogům z českých a slovenských škol.

 

Pozor: na letní škole zbývají 2 poslední místa rezervována přednostně pro účastníky ze Slovenska. Další zájemce můžeme evidovat pouze jako náhradníky.

 

  • Přihlášku vyplňujte ZDE do 21. července 2019.

>> Celý článek

„Nechte mě být, jaká jsem“. Životní příběh Anne Frankové. ZŠ Morkovice-Slížany

29.5.2019

Putovní výstava "Nechte mě být, jaká jsem." Životní příbeh Anne Frankové zavítala na základní školu v Morkovicích-Slížanech. K vidění je zde od 21. května do 21. června 2019.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 95 - duben 2019

21.5.2019

Dubnové vydání časopisu se věnuje dvěma velkým tématům – první je vzpomínka na terezínské rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau, od jehož vyvraždění letos v březnu uplynulo 75 let. Toto výročí bylo připomenuto několika akcemi. Druhým stěžejním tématem je výroční sněm Terezínské iniciativy, který proběhl v dubnu.

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2019

2.4.2019

V letošním roce bude čtení jmen obětí holocaustu probíhat 2. května ve 21 městech celé České republiky. K nově zapojeným městům patří Karlovy Vary, Mikulov, Nýrsko, Prostějov a Teplice. Ve všech městech zahajujeme ve 14:00. Akce se koná pod záštitou velvyslance státu Izrael v České republice J. E. Daniela Merona a ministra zahraničních věcí ČR Tomáše Petříčka.

 

Zpráva o akci

>> Celý článek

archiv aktualit

Od dokumentů k příběhům a k sobě samým

Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu


Kurz jsme připravili ve spolupráci s předními lektory v tomto oboru. Kromě našich lektorek Dany Gabaľové a Marie Smutné, které Vás provedou celým kurzem, se na seminářích setkáte s Terezou Štěpkovou, Terezou Vávrovou, Irenou Polákovou, Michalem Dubcem, Majou Nenadovic (Anne Frank House), Martinou Turkovou a Martinou Čurdovou a dalšími odborníky.

 

Kurz je určen pouze pro pedagogy a lektory pražských škol.


Termín konání:

  • říjen 2018 – květen 2019


Hodinová dotace:

  • 80 hodin výuka, 12 hodin exkurze, 20 hodin závěrečné prezentace, celkem tedy 112 hodin.

Semináře proběhnou v 16hodinových blocích o víkendech (program). Pro získání certifikátu je nutné zúčastnit se alespoň 50 % výuky a závěrečné prezentace.


Místo konání:

  • Praha, Lety u Písku, mimopražské školící středisko (bude upřesněno)


Vzdělávací cíl:

  • Absolvent kurzu rozumí koncepci a filosofii kompetencí pro demokratickou kulturu (KDK) a dovede je aplikovat v praxi, dokáže analyzovat situaci KDK na škole, umí navrhnout postupy, jak rozvíjet KDK na škole mezi žáky, v kolektivu školy, v komunikaci s rodiči a je schopen předat své zkušenosti dále.

 

Cena kurzu: Kurz v hodnotě 65 000 Kč je pro účastníky zdarma.


Součástí kurzu je seznámení se s principy kompetencí pro demokratickou kulturu ve školách, získání či posílení dovedností, které pedagog pro jejich rozvoj ve školách potřebuje. Pro pochopení současnosti, porozumění principům demokracie, fungování lidských práv a svobod a rozvoj klíčových kompetencí účastníků využíváme příklady z moderních dějin. Vše je doplněno tréninkem měkkých dovedností nutných ke komunikaci se žáky, rodiči i kolegy, včetně řešení konfliktů a krizových situací. Jako kurzista se zúčastníte  exkurze na místo paměti v Letech u Písku, vyzkoušíte si metody kritického myšlení, zážitkového učení aplikovaného na konkrétní témata, kterými se zabývá Institut Terezínské iniciativy (ITI). Odborné poznatky vycházejí z bádání ITI. Výukové lekce jsou založeny na tom, co je odborně ověřené a co se opírá o historická fakta. Právě porozumění historii a relevantní interpretace jsou hodnoty, na které klademe důraz. K tomu využíváme přístupy globálního a zážitkového vzdělávání, konkrétně vzdělávací model „Tváří v tvář historii“ (Facing History and Ourselves).

Po absolvování kurzu bude pedagog (učitel, lektor) schopný podporovat a rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu ve škole – mezi žáky, pedagogickým sborem, ve spolupráci s rodiči. Kompetenční model má podporu MŠMT a v příštím období se stane sledovaným  trendem vzdělávání. Úspěšní absolventi kurzu se posléze stanou nositeli a lektory tohoto modelu na školách.

 

Přihláška na kurz


Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.

 

Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)

– kompetenční model podle Rady Evropy

 

Hodnoty:
lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo
Přístup:
otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě
Dovednosti:
schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty
Vědomosti a kritické myšlení:
poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti.

 

Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)


Kontakt:

dana.gabalova@terezinstudies.cz

tel.: 773 838 671


eliska.waageova@terezinstudies.cz

tel: 737 432 233

 

 

 

Projekt Kompetence pro demokratickou kulturu je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a rozpočtu hlavního města Prahy.

 

Logolink OP PPR