ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti, Praha 5. - 8. 6. 2022

11.5.2022

Ve společnosti jsou témata, která nás rozdělují, ve kterých převažují emoce nad argumenty, o kterých raději mlčíme, než abychom o nich mluvili. Jak diskutovat o citlivých a polarizujících tématech v bezpečné a otevřené atmosféře? Jak zabránit polarizaci v naší skupině?

Mezinárodní konference "Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti" se bude konat v Praze 5. - 8. června 2022.

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-Šoa 2022

7.4.2022

V letošním roce bude čtení jmen obětí holocaustu probíhat 28. dubna ve 24 městech celé České republiky. Ve všech městech začínáme ve 14:00. Akce se koná pod záštitou velvyslanectví Státu Izrael v České republice a za finanční podpory Nadačního fondu obětem holocaustu.

>> Celý článek

Prohlášení Institutu Terezínské iniciativy k válce na Ukrajině

9.3.2022

Institut Terezínské iniciativy je paměťovou institucí, která byla založena především proto, aby připomínala tragédii holocaustu a druhé světové války dalším generacím. Mementem těch, kteří přežili nacistické řádění a útrapy koncentračních a vyhlazovacích táborů, vždy bylo a je varování lidstvu  - NIKDY VÍC.


Bohužel musíme konstatovat, že se lidstvo z historie nepoučilo. Geopolitické ambice, zahalené do nacionalistických frází a pochybných argumentů, nemohou nikdy ospravedlnit akt agrese a válečných operací, při kterých umírají nevinní lidé.


Tak, jako byl počátkem genocidy českých a posléze evropských Židů ostudný mnichovský diktát, lze kořeny současné situace vidět v okupaci Krymu před osmi lety. Jakkoli jsou historické paralely vždy nepřesné, nelze nevidět podobnost dnešních válečných operací Ruské federace ve strategii nacistického Německa. Všichni víme, co následovalo.


Světové společenství by mělo – i přes složitost politických a ekonomických vazeb – za každou cenu zabránit dalšímu globálnímu konfliktu, který nyní hrozí a co nejdříve se zasadit za ukončení bojů na Ukrajině.


Nechceme, aby naši rodiče a prarodiče před osmi desetiletími umírali zbytečně. Jejich oběť by měla být nejen morálním mementem, ale i praktickým návodem, jak se má svět chovat. Ještě je čas.
Tomáš Kraus, ředitel

>> Celý článek

Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frank na gymnáziu v Nymburce

16.2.2022

Do 9. března je výstava Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frank k vidění na Gymnáziu Bohumila Hrabala v Nymburce. Rolí průvodců se ujali studenti a studentky z Klubu moderní historie.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 108 - leden 2022

3.2.2022

Lednové číslo se na prvních stránkách vrací k 80. výročí zahájení transportů a vzniku ghetta Terezín reportáží z pochodu živých z Bohušovic do Terezína, k loňskému hudebnímu festivalu Věčná naděje, k projektu Musica non grata, k minulému roku v Památníku Terezín a v Židovském muzeu v Praze a k výstavě Institutu TI na Kampě. Na terezínské dětství vzpomíná Eva Erbenová, vydání přináší recenzi knihy Moje máma z Terezína a vzpomínku na plukovníka Jana Horala.

>> Celý článek

Nová webová aplikace přibližuje, jak byli za války Židé omezováni na území Prahy

26.1.2022

Kde za druhé světové války bydleli židovští obyvatelé Prahy před tím, než byli deportováni? Která místa nesměli za okupace navštěvovat? Na jakých místech byli zadrženi za porušení protižidovských zákazů a nařízení? Odpovědi poskytuje aplikace MemoGIS Praha, zprovozněná u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí holokaustu.

>> Celý článek

Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem

18.1.2022

Ve spolupráci s Michalem Dubcem jsme pro vás připravili tři navazující semináře. Naučíte se, jak komunikovat, abyste dosáhli cíle a nenarušili si vztahy. Na základě konkrétních situací z vaší praxe – z komunikace se žáky, s kolegy či s rodiči si vyzkoušíte, jak dosáhnout dobrých výsledků. Zjistíte, co vám brání v efektivní komunikaci a jak se svými bloky pracovat.

PŘIHLÁŠKU VYPLŇTE NEJPOZDĚJI DO 26. LEDNA ZDE.
Kapacita kurzu je omezena na 15 účastníků.

Pondělí 31. ledna, 14.00 – 18.00:

  • Vedení dětí k odpovědnosti a samostatnosti

Sobota 26. února, 9.00 – 18.00

  • Společně s rodiči
  • Jak ve škole zvládat své emoce

Sobota 12. března, 9.00 – 18.00

  • Práce se skupinovou dynamikou školní třídy
  • Skupinovou reflexí k naplňování potřeb dětí

Kurz proběhne u nás v Institutu TI na Praze 1, Jáchymova 3.
Pro účastníky z Prahy je kurz díky grantu zdarma.

>> Celý článek

archiv aktualit

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu (2018/2019)

Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu (školní rok 2018/19)


Kurz jsme připravili ve spolupráci s předními lektory v tomto oboru. Kromě našich lektorek Dany Gabaľové a Marie Smutné, které provedly účastníky celým kurzem, se účastníci na seminářích setkali s Terezou Štěpkovou, Irenou Polákovou, Michalem Dubcem, Majou Nenadovic (Anne Frank House), Martinou Turkovou a Martinou Čurdovou a dalšími odborníky.

 

Kurz byl určen pouze pro pedagogy a lektory pražských škol.

 


Termín konání:

  • říjen 2018 – květen 2019


Hodinová dotace:

  • 80 hodin výuka, 12 hodin exkurze, 20 hodin závěrečné prezentace, celkem tedy 112 hodin.

Semináře proběhly v 16hodinových blocích o víkendech (program). Pro získání certifikátu bylo nutné zúčastnit se alespoň 50 % výuky a závěrečné prezentace.


Místo konání:

  • Praha, Lety u Písku, mimopražské školící středisko (bude upřesněno)


Vzdělávací cíl:

  • Absolvent kurzu rozumí koncepci a filosofii kompetencí pro demokratickou kulturu (KDK) a dovede je aplikovat v praxi, dokáže analyzovat situaci KDK na škole, umí navrhnout postupy, jak rozvíjet KDK na škole mezi žáky, v kolektivu školy, v komunikaci s rodiči a je schopen předat své zkušenosti dále.

 

Cena kurzu: Kurz v hodnotě 65 000 Kč je pro účastníky zdarma.


Součástí kurzu bylo seznámení se s principy kompetencí pro demokratickou kulturu ve školách, získání či posílení dovedností, které pedagog pro jejich rozvoj ve školách potřebuje. Pro pochopení současnosti, porozumění principům demokracie, fungování lidských práv a svobod a rozvoj klíčových kompetencí účastníků jsme využili příklady z moderních dějin. Vše bylo doplněno tréninkem měkkých dovedností nutných ke komunikaci se žáky, rodiči i kolegy, včetně řešení konfliktů a krizových situací. Součástí kurzu byla exkurze na místo paměti v Letech u Písku, účastníci si vyzkoušeli si metody kritického myšlení, zážitkového učení aplikovaného na konkrétní témata, kterými se zabývá Institut Terezínské iniciativy (ITI). Odborné poznatky vycházejí z bádání ITI. Výukové lekce jsou založeny na tom, co je odborně ověřené a co se opírá o historická fakta. Právě porozumění historii a relevantní interpretace jsou hodnoty, na které klademe důraz. K tomu využíváme přístupy globálního a zážitkového vzdělávání, konkrétně vzdělávací model „Tváří v tvář historii“ (Facing History and Ourselves).

Po absolvování kurzu je pedagog (učitel, lektor) schopný podporovat a rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu ve škole – mezi žáky, pedagogickým sborem, ve spolupráci s rodiči. Kompetenční model má podporu MŠMT a v příštím období se stane sledovaným  trendem vzdělávání. Úspěšní absolventi kurzu se stali nositeli a lektory tohoto modelu na školách.

 

Výstupem projektu je také ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.

 

Metodika:

 

Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.

 

Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)

– kompetenční model podle Rady Evropy

 

Hodnoty:
lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo
Přístup:
otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě
Dovednosti:
schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty
Vědomosti a kritické myšlení:
poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti.

 

Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)


Kontakt:

dana.gabalova@terezinstudies.cz

tel.: 773 838 671


eliska.waageova@terezinstudies.cz

tel: 737 432 233

 

 

 

Projekt Kompetence pro demokratickou kulturu je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a rozpočtu hlavního města Prahy.

 

logolink-OP-PPR 2020