ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Zachránci a zachránění. Webinář pro pedagogy

16.11.2021

Zveme vás na webinář, kde si ukážeme, jak pracovat s výukovou lekcí, kterou lze využít jak při distanční, tak i prezenční výuce.

Kdy: úterý 7. 12. od 16 do 17:30
Kde: online prostřednictvím platformy Zoom

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Ghetto bez zdí – dopad protižidovských nařízení na každodenní život

15.11.2021

Interaktivní procházka po stopách protektorátních protižidovských nařízení

ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha Vás zveme na jedinečný seminář, který účastníky zavede do ulic Prahy.

•    Jak měli Židé omezen pohyb ve svém bezprostředním okolí?
•    S jakými omezeními bylo spojeno obstarávání základních životních potřeb?
•    Co znamenalo porušit protižidovská nařízení?
•    Jak témata integrace a segregace aktualizovat pro současnost?

 

Kdy: 10. prosince, 14.00
Kde: Jáchymka – Jáchymova 3, Praha 1

Přihláška

>> Celý článek

Změna ředitele Institutu Terezínské iniciativy

22.10.2021

Z důvodu náhlé hospitalizace ředitele ITI Martina Thiela byl do funkce ředitele dočasně jmenován Tomáš Kraus. Jeho hlavním úkolem je zajištění administrativního chodu Institutu TI. Martinu Thielovi přejeme brzké uzdravení.

>> Celý článek

Facing Holocaust Today — Rescuing European Jewish and Roma Memories, 25.–28. 10. 2021

1.10.2021

Mezinárodní seminář a setkání pro pedagogy a studenty z České republiky, Polska, Slovenska a Maďarska konaný v Lublinu a Belzeci se uskuteční u příležitosti uctění památky Romů a Sintů zavražděných ve vyhlazovacím táboře v Belzeci roku 1940 ve dnech 25.–28. 10. 2021.

Přihlášku vyplňte do 15. 10. 2021 zde.

Jelikož je o seminář velký zájem, který jsme ani neočekávali, můžeme účastníkům z ČR nabídnout u jen místa náhradníků, pro zájemce se Slovenska máme ještě několik volných míst.


Seminář v polštině bude tlumočen do češtiny a maďarštiny, znalost angličtiny jakožto komunikačního jazyka je vítána, ne však nutná.

>> Celý článek

Vyhlášení výběrového řízení na ředitele/ ředitelku Institutu Terezínské iniciativy

30.9.2021

Správní rada Institutu Terezínské iniciativy se sídlem Jáchymova 63/3, 110 00, Praha 1 (dále jen ITI) vyhlašuje dne 1. října 2021 výběrové řízení na funkci ředitele/ředitelky ITI.

 

Správní rada Institutu Terezínské iniciativy rozhodla o odkladu uzávěrky výběrového řízení na pozici ředitele ITI. Výzva se prodlužuje do konce ledna roku 2022.


Předpokládaný nástup do funkce a vznik pracovního poměru 1. ledna 2022 Písemné přihlášky do výběrového řízení doručte osobně či poštou na adresu ITI. Obálku označte nápisem: SPRÁVNÍ RADA ITI.

 

 

>> Celý článek

Tváří v tvář historii i současnosti – seminář pro učitele k 80. výročí zahájení transportů z Protektorátu Čechy a Morava

20.9.2021

14. až 15. října 2021, Praha

Akreditovaný seminář se koná v rámci projektů Tváří v tvář historii i současnosti. Využití historie v občanském vzdělávání a Nechte mě být, jaká jsem - vrstevnické vzdělávání a historická gramotnost.

 

 

KAPACITA JE NAPLNĚNA. DALŠÍ PŘIHLÁŠENÉ BUDEME POČÍTAT MEZI NÁHRADNÍKY.

 

Hlásit se můžete do 30. září. Kapacita kurzu je omezena.

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 106 - srpen 2021

27.8.2021

Srpnové číslo přináší reportáž z koncertu Ivy Bittové v Praze, upozornění na divadelní hru Jeden německý život a životopisnou knihu o Ročkových, důležité připomenutí 80. výročí zahájení transportů a zbudování ghetta Terezín, pokračování vzpomínek na ty, kteří pomáhali židům, pokračování a dokončení vzpomínek Max M. Livniho a ukázku literární a výtvarné práce studentů na téma Válka skončila, můžeme zapomenout?

>> Celý článek

archiv aktualit

Využití osobního příběhu jako cesta k aktivnímu občanství.


Holocaust a jeho důsledky nás učí, že je důležité být bdělý v okamžiku, kdy se ve společnosti objevují netolerantní postoje, které vedou k tomu, že jsou na okraj společnosti vyčleňovány určité komunity.


Projekt „Téma Anne Franková“ využívá zkušeností organizací ze tří zemí – Institut Terezínské iniciativy z České republiky (ITI), Nadácia Milana Šimečku ze Slovenska (NMŠ) a Anne Frank House z Nizozemska (AFH), které se zabývají obdobnými tématy, k tomu, abychom vytvořili bezpečný prostor pro sdílení zkušeností pedagogů v práci s mládeží a rozvíjeli schopnost mladých kriticky myslet, občansky se angažovat a  pozitivní vůdčí schopnosti, které jim pomohou čelit předsudkům a diskriminaci a současně jim umožní pozitivně ovlivňovat své vrstevníky.


Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak toho dosáhnout, je práce s příběhem. Příběhem, který můžeme vzájemně sdílet, je příběh Anne Frankové, dívky věkově a myšlením blízké dnešním žákům a studentům. Anne k nim promlouvá prostřednictvím svého deníku, který psala, zatímco žila dva roky v úkrytu. Popisuje události v úkrytu, v Nizozemsku i v Evropě, strachy a naděje, které život v úkrytu přinášel, ale i vztahy osmi ukrývaných mezi sebou a s jejich zachránci, nebo svoje úvahy o životě a o světě.


Na osudu rodiny Frankové můžeme ukázat nebezpečí antisemitismu, paralelně však i anticikanismu a dalších nenávistí, které jsou vystavěny na příslušnosti k odlišné národnosti, náboženství nebo přesvědčení.


Příběh Anne a její rodiny přibližujeme prostřednictvím výstavy „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“. Součástí výstavy jsou i příběhy dnešních mladých lidí, na kterých je možné ukázat, že diskriminace není pouze otázkou historie a lidé se s ní z různých důvodů setkávají i dnes. Při práci s výstavou vycházíme z konceptu vrstevnického vzdělávání, při kterém výstavou provádějí a program pro své spolužáky připravují sami studenti.


V rámci projektu Téma Anne Franková vytvoříme v letech 2018 - 2019 základ pro dlouhodobou spolupráci našich organizací při vzdělávání o historii holocaustu v jednotlivých zemích a v Evropě. Na základě pochopení minulosti by měl být jedinec schopen převzít zodpovědnost za vlastní konání v současnosti. Partnerství ITI, NMŠ a AFH umožní sdílet osvědčené postupy jak mezi sebou, tak s učiteli či mládeží, osvojit si nové kompetence při řešení problémů, které vznikají v důsledku protichůdných a někdy extrémních názorů jak mládeže, tak učitelů, a získat nástroje a dovednosti při řešení konfliktních situací ve vzdělávacím prostředí.


Cíle projektu

  • Vytvořit platformu pro dlouhodobou spolupráci na společných programech pro studenty a pro učitele.
  • Seznámit se s národními vzdělávacími systémy a praxí a najít to, co se od sebe můžeme vzájemně naučit.
  • Najít společné prvky a národní specifika v tématech jakými je například průběh holocaustu, role pomocníků a zachránců, obětních beránků, vztah mezi většinou a menšinami, postavení menšin, a způsob, jak je prezentovat našim studentům, učitelům a školitelům.
  • Sdílet osvědčené postupy a zvýšit naši schopnost pracovat se zdroji (výzkum, dokumentace, autorská práva).
  • Hledat a sdílet osvědčené postupy, jak učit o holocaustu prostřednictvím příběhů.
  • Zvyšovat úroveň kompetencí, znalostí a dovedností pracovníků s mládeží a prostřednictvím nich i mládeže při vytváření mezikulturního dialogu.
  • Posílit mezinárodní dimenzi aktivit pro mládež a posílit schopnost pracovníků s mládeží a jejich organizací tím, že mladým lidem umožní účinněji se vypořádat s výzvami, které představuje diskriminace, extrémistické postoje a extrémní nacionalismus.
  • Pomoc mladým lidem při získávání nástrojů pro předcházení předsudkům a diskriminaci vůči menšinám.
  • Poskytnout vzdělávací nástroje pro zvýšení povědomí a provádění reflexe projevů diskriminace a předsudků v jejich vlastním prostředí. 


Očekávané výstupy

  • Víc jak 15 lektorů proškolených v metodách vrstevnického vzdělávání. (Seminář v Anne Frank House 26.-28. 11. 2018).
  • Na 60 vyškolených pedagogů – v tématech jako práce s příběhem a se vzpomínkou, vrstevnické vzdělávání, aktivní občanství. (Seminář pro učitele 5.-7. 4. 2019 Praha; Letní škola pro učitele 18. - 20. 8. 2019, Brno).
  • 50 vyškolených průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Franakové“ z řad studentů z ČR a SR. (ČR: Brno: Gymnázium Kpt. Jaroše, Gymnázium Křenová; Praha: ZŠ Londýnská, GMHS; ZŠ Jílové u Prahy, ZŠ Morkovice).
  • Platforma spolupracujících organizací z nejméně tří zemí s plánem spolupráce na příštích 3 roky.
  • Společná strategie práce s příběhy s využitím dokumentů, které mají jednotlivé organizace k dispozici.

 

Zpráva o realizaci projektu

Anne-Frank-logo  MNS-logo

 

Realizace projektu Téma Anne Franková byla podpořena prostřednictvím Projektu mobility osob Erassmus+.
erasmus-plus