ČESKY   ENGLISH   DEUTSCH

Procházka při příležitosti Veřejného čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2021

7.4.2021

Nebýt pandemických okolností, rádi bychom vás na tuto procházku připomínající oběti holocaustu pozvali osobně.  Ale rozhodli jsme se zpracovat archivní materiály tak, abyste si trasu mohli projít sami a podklady mít ve svém mobilu, tabletu či si je doma vytisknout.

Kromě materiálů budou vašimi průvodci i kameny zmizelých – Stolpersteine, unikátní celosvětový projekt, který pomocí bronzových destiček připomíná poslední místa pobytu obětí holocaustu.

V okolí jednoho bloku na Starém Městě se seznámíte s tvářemi a osudy čtyř židovských rodin. Všichni se snažili uniknout svému osudu a vycestovat, ale bohužel neúspěšně a zahynuli v nacistických ghettech a vyhlazovacích táborech.

 

Procházku si můžete stáhnout zde (pdf)


 

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 104 - březen 2021

25.3.2021

Březnové číslo přináší projevy v Senátu při příležitosti Dne památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti vysílané na ČT 24. Vzpomněli jsme na P. Stránského při příležitosti jeho nedožitých stých narozenin. Tryzna za oběti rodinného tábora se letos konala v on-line přenosu. Logo Googlu upozornilo na nedožité 105. narozeniny F. Hirsche. Transgeneračnímu přenosu traumatu se věnuje příspěvek Covid a generace po holocaustu. Michal Stránský, šéfredaktor.

>> Celý článek

Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu prostřednictvím metody Facing History and Ourselves / Tváří v tvář historii

11.3.2021

V květnu otevíráme nový běh kurzu pro pedagogy a lektory pražských škol a institucí a také pro studenty pedagogických škol v Praze.


Vyzkoušíte si, jak pracovat s kontroverzními tématy a jak pro diskusi o nich vytvořit bezpečné prostředí. K tomu, abychom lépe rozuměli současnému světu a fungování demokratické společnosti, využíváme postupy a metody Facing History and Ourselves (Tváří v tvář historii). Tato metoda pomáhá pochopit dějinné události v jejich komplikovanosti. Připomíná hodnotu lidského života, podporuje diskusi o odpovědnosti, a napomáhá vyrovnávání se s traumatickou a bolestnou minulostí. Jednotlivé aktivity vytvářejí logický celek.  

I v online prostředí je většina lekcí interaktivních a umožňuje setkávání ve dvojicích a malých skupinkách.
 

  • Kurz probíhá od 13. května do konce listopadu 2021.
  • Účast je díky podpoře OP PPR ZDARMA.
  • Přihlašte se.
  • Hlásit se můžete do 19. dubna.
     

>> Celý článek

Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-šoa 2021, 8. dubna

8.3.2021

16. ročník připomínkové akce Veřejné čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa proběhne 8. dubna 2021 od 14.00 do 17.00.

Bohužel stejně jako v loňském roce se s Vámi i letos můžeme setkat pouze ve virtuálním světě.

 

Jak se můžete připojit – co udělat jako první krok?


Do živého čtení se prosím registrujte prostřednictvím tohoto krátkého formuláře.


Pokud si nebudete s vyplněním formuláře vědět rady, napište nám na e-mail jomhasoa@terezinstudies.cz a my se s Vámi rádi domluvíme individuálně.

 

Živé vysílání letošního Veřejného čtení jmen obětí holocaustu – Jom ha-šoa sledujte od 14.00 do 17.00 na tomto odkazu.

 

 

>> Celý článek

Nikdy nesmíme zapomenout, že jsme posly!

19.2.2021

Pavel Stránský se narodil 20. února 1921 v Praze. Do let jeho dospívání postupně vstoupila nacistická okupace Československa a postupující diskriminace židovských obyvatel Protektorátu Čechy a Morava. 1. prosince 1941 jsem byl zařazen do transportu jednoho tisíce mladých mužů a odvezen do Terezína – jednalo se o transport s označením AK II – tzv. Aufbaukomando (komando výstavby). K jeho nedožitým stým narozeninám jsme připravili na našem vzdělávacím portálu holocaust.cz životopisný článek.

>> Celý článek

Tváří v tvář historii i současnosti, kurz lektorských dovedností

12.2.2021

Zahajujeme kurz lektorských dovedností pro pedagogické pracovníky, studenty pedagogických oborů, ale i veřejnost se zájmem o moderní dějiny. Kurz má akreditaci MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

V kurzu si vyzkoušíte, jak pracovat s kontroverzními tématy při výuce i mimo ni. Přiblížíme vám, jak je možné skrze poznávání historie nastartovat občanskou angažovanost v současnosti. Naučíte se, jak vést diskusi či debatu ve skupině, jak pro ni vytvořit bezpečné prostředí a jak řešit případné konflikty.

 

PŘIHLÁŠKA

Uzávěrka přihlášek: 28. února 2021, pro studenty vysokých škol do 5. března 2021

 

Informace a program kurzu

Více informací o projektu

>> Celý článek

Časopis Terezínská iniciativa č. 103 - leden 2021

3.2.2021

V listopadu 2020 tomu bylo 80 let, co se v Haifě potopil parník Patria. Uplynulý rok v Památníku Terezín, v Institutu Terezínské iniciativy, v Židovském muzeu v Praze a v Památníku ticha byl námětem zpráv z těchto organizací, reportáž ze zapálení prvního chanukového světla v Praze – Bubnech. Nad 5 fotografiemi jsme vzpomněli na vznik a první léta Terezínské iniciativy, otištění několika studentských výtvarných i literárních prací zakončilo první vydání letošního roku.

>> Celý článek

archiv aktualit

Tváří v tvář historii a současnosti. Využití historie v občanském vzdělávání

Pro porozumění současnosti, ukotvení v ní a rozhodnutí se angažovat ve společnosti je nutné zvnitřnění demokratických hodnot, vůle získávat informace a dovednosti s nimi pracovat. Projekt Tváří v tvář historii i současnosti nabízí navzájem provázané aktivity, které metodou Facing History and Ourselves a natáčením videoklipů vedou k pochopení vlastní identity a vlivu obrazu dějin na naše vnímání dneška. Spoluprací s organizacemi působícími ve strukturálně postižených regionech přímo s příslušníky romské komunity umožňuje propojení většinové a romské komunity, zohlednění jejích postojů a potřeb.


Dvouletý projekt, který realizuje Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s partnery Romano jasnica a Kharomo Chodov o.p.s.


Doba realizace:

  • 1. října 2020 až 30. září 2022

 

Harmonogram kurzu


Cílové skupiny:

  • lektoři, kteří po absolvování kurzu budou moci lektorovat lekce metodou Tváří v tvář historii i současnosti (Facing History and Ourselves) ve školách; včetně romských lektorů a studentů pedagogických oborů VŠ
  • učitelé všech typů škol, lektoři, studenti pedagogických fakult nebo didaktiky dějepisu  - absolvují seminář pro učitele, následně vyučují podle metody FHAO a za využití metodik ze seminářů ve svých školách, na aktivitě 5 se podílí účastí svojí a studentů a pomocí studentům s realizací navržených aktivit   
  • mladí lidé: studenti SŠ, SOŠ, gymnázií a učňovských oborů, klienti nízkoprahových zařízení – absolvují vzdělávací programy vedené lektory ITI a následně proškolenými lektory z kurzu, natáčejí videoklipy, účastní se studentské konference a následně realizují projekt, který navrhli


Cíl projektu:

  • Co? Prostřednictvím historie vést k přemýšlení o naší současnosti, osobní i skupinové identitě, našem místě ve světě a čeho můžeme dosáhnout vlastní aktivitou.
  • Jak? Prostřednictvím kurzu pro lektory, programů pro školy, natáčení klipů s mladými lidmi a veřejnými debatami k nim a studentskou konferencí, která spojí všechny tři naše cílové skupiny dát možnost a prostor těm, na které cílíme.
  • Proč? Pokud chápeme souvislosti, dovedeme aplikovat naše vědomosti v reálném světě, rozumíme příčinám svých postojů a jsme ochotni je měnit, jsme silnější, sebevědomější a nepůsobí na nás tolik strach.


Největší výzva projektu:

Sladit cílové skupiny projektu tak, aby účastníci měli možnost se vzájemně poznat, pochopit rozdílné startovní podmínky i motivace a navzájem se inspirovat a posilovat v úsilí o změnu k lepšímu.


Největší přínos projektu:

Pracujeme s lektory a mladými lidmi z regionů, kde je tíživá sociální situace, často podmínky sociálního vyloučení. Věříme, že díky novým znalostem a hlavně kritickému porozumění je projekt schopen zvýšit toleranci a respekt ke kulturní rozmanitosti. Máme se od sebe navzájem hodně co učit.
 

Soulad se strategií Institutu Terezínské iniciativy:

Strategie ITI spočívá na třech pilířích: 1. bádání o nacistické perzekuci v českých zemích a v Evropě a dokumentace jejích obětí, 2. připomínání a 3. vzdělávání proti projevům rasismu, antisemitismu a xenofobie. Od r. 2015 se věnujeme romskému holocaustu, jeho příčinám a důsledkům. Ze studia procesů vedoucích k holocaustu vyplývá, že předsudky a nenávist spolu s neinformovaností a neochotou informace zjišťovat a kriticky vyhodnocovat informace vede k tragickým důsledkům. Důsledkem je znejistění lidí příslušících do marginalizovaných vyloučených skupin, narušení důvěry v jejich vlastní kulturu a tradice, ke ztrátě identity. V projektu se proto zaměřujeme na znalosti, ale především na hodnoty, postoje, dovednosti, aktivitu, komunikaci a sebedůvěru.


Aktivity projektu:

  1. Posílení kapacity organizace
  2. Kurz pro lektory vzdělávacích programů
  3. Víkendové vzdělávací semináře pro učitele
  4. Vzdělávací programy pro žáky
  5. Natáčení klipů s mládeží a veřejné debaty k nim
  6. Závěrečná studentská konference pro všechny cílové skupiny projektu

 

Partneři projektu:

 

Logo_Romano jasnica Logo_Khamoro

 

 

Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

 

ACF_slogan_1