Jak používat novou aplikaci MemoGIS ve výuce poradí didaktická příručka
Webová aplikace MemoGIS je bez vších pochyb projektem s obrovským potenciálem pro využití ve vzdělávání. Pedagogové mohou využívat aplikaci samostatně nebo se inspirovat metodikou „Tváře, místa, osudy: používáme aplikaci MemoGIS ve výuce“, která přináší čtyři zpracované vzdělávací programy, do kterých je zahrnuta práce s aplikací.
Publikace, která je volně dostupná ke stažení, vychází ze dvou klíčových teoretických/didaktických konceptů – teorie veřejného prostoru a didaktické metody „Facing History and Ourselves: People make choices. Choises Make History.“
Metodika je pojímána interaktivně, až na krátká teoretická uvedení určená především pedagogům neobsahuje frontální výuku, naopak je tvořena samostatnou žákovskou prací, badatelskou a projektovou výukou, prací se zdroji, diskuzemi a brainstormingy. Obsahuje také pracovní listy a check-listy pro projektovou výuku, se kterými budou pracovat přímo žáci.
Didaktika se skládá ze čtyř vzdělávacích modulů:
- Identita v prostoru města
První modul se zaměřuje na vnímání židovské identity a téma veřejného prostoru je pojednáno skrze proměny konkrétního místa spojeného s židovskou komunitou v době segregace. Žáci zpracovávají osud konkrétní budovy obsažené jako „místo“ v aplikaci – Židovské školy v Jáchymově ulici – zaměří se na osudy těch, kteří tuto školu navštěvovali.
- Protižidovská nařízení a veřejný prostor
Klíčovou součástí druhého vzdělávacího modulu je vlastní procházka městem s využitím aplikace MemoGIS, kdy žáci díky aplikaci a záznamům o incidentech umístěných na konkrétních místech zjistí, že pro židovské obyvatele byl pohyb v bezprostředním okolí nebo obstarávání základních potřeb spojen s celou řadu omezení.
- Stolpersteine
Třetí vzdělávací modul na základě posledních adres obětí holocaustu v aplikaci MemoGIS připomíná příběhy konkrétních rodin. Hlavním cílem je přivést žáky nejen k připomínce, ale také k zamyšlení nad tím, jak zabránit, aby nebyli zapomenuti lidé, kteří trpěli a zahynuli za nacistické perzekuce. Tím se přirozeně otevřou témata jako je veřejný prostor v návaznosti na události holocaustu, kultura vzpomínání či paměť města.
- Mapování
Závěrečný čtvrtý vzdělávací modul povede žáky, aby na základě podkladů z aplikace připravili mapování příběhů obětí holocaustu (či místa jiných historických událostí) z jejich bezprostředního okolí a sami se angažovali a kreativním způsobem jej zpracovali – formou procházky, posteru, výstavy ve veřejném prostoru atd. Obsahuje konkrétní typy a návody na postup práce – například včetně tipů na to, jak projekt vést, jak si rozdělit role či úkoly či jak projekt propagovat. Součástí je i základní seznámení s mapovými a GIS aplikacemi, ale školy s rozšířenou výukou informatiky či střední odborné školy zaměřené na IT mohou oslovit tvůrce aplikace MemoGIS, jejíž technická dokumentace vznikla pod volnou licencí, a zpracovat například osudy obětí holocaustu v některém z měst mimo Prahu.
Publikace vznikla v rámci projektu Integrace a segregace v prostoru města: dějiny holokaustu v Praze prostřednictvím mobilní webové aplikace, který byl realizován za finanční podpory Technologické agentury ČR ve spolupráci s Masarykovým ústave a Archive AV ČR, Multikulturním centrem Praha, společností Deep Vision a Lauderovou MŠ, ZŠ a gymnáziem při Židovské obci v Praze.
Před dvěma lety, v prosinci 2023, vtrhl do budovy Filozofické fakulty na pražském Palachově náměstí šílený střelec. Jeho řádění zanechalo za sebou 14 nevinných obětí a téměř dvojnásobný počet zraněných. Česká veřejnost byla šokována a s touto traumatickou událostí se dodnes úplně nevyrovnala.
Pouhé dva měsíce předtím, 7. října 2023, vtrhlo do hraničního pásma Izraele takovýchto šílenců na šest tisíc. Jejich řádění za sebou zanechalo téměř dva tisíce mrtvých, včetně malých dětí, a tři a půl tisíce zraněných. Teroristé odvlekli do zajetí dvě stě padesát rukojmí. Izraelská a světová veřejnost byla šokována a s touto traumatickou událostí se dodnes vyrovnává. Ale jak?
Kdy: 10. - 12. 10. 2025
Kde: Praha, Hotel Baroko (ČR)
Kontakt: Eliška Ševčíková Waageová: eliska.sevcikova@terezinstudies.cz, +420 737 432 233
Trvání: 16 hodin (+ nepovinný večerní program)
Uzávěrka přihlášek do 1. 10. 2025 (nebo naplnění kapacity)
Kapacita semináře je omezená – registrace probíhá podle pořadí přihlášení. Po naplnění kapacity budete zařazeni na seznam náhradníků.
Už jsou to víc jak tři týdny, co v Jižní Karolíně odstartovalo Mezinárodní fórum mládeže, které pořádalo Centrum Anny Frankové při Univerzitě Jižní Karolíny (USC). Jednou z delegátek byla i naše Ani z Afyn.cz. Podělila se s námi o své dojmy, co se naučila a co si z této zkušenosti odnese. Přečtěte si její reportáž a nahlédněte do zákulisí IYF 2025!
Je tu polovina léta a my vám přinášíme nové číslo našeho newsletteru Zprávy z Prahy. Přejem krásný zbytek prázdnin a příjmené počtení.
Tento týden nás navštívila skupina studentů z USA, a to v rámci letní školy, kterou v Česku organizuje Mestenhauserův institut pro mezinárodní spolupráci (Mestenhauser Institute for International Collaboration, dále jen MIIC). Zajímavostí je, že někteří z nich mají české kořeny.
Náš letošní dobrovolník z organizace GEDENKDIENST Laurenz se připojil k „Alpskému mírovému přechodu“ (APC) v Krimmlu, aby společně s ostatními přešel rakouské Alpy na památku tisíců Židů, kteří utíkali před antisemitismem, jenž v Evropě řádil i po roce 1945. Laurenz tento tým přivítal u nás v Jáchymce 7. června tohoto roku.