Téma Anne Franková
Využití osobního příběhu jako cesta k aktivnímu občanství.
Holocaust a jeho důsledky nás učí, že je důležité být bdělý v okamžiku, kdy se ve společnosti objevují netolerantní postoje, které vedou k tomu, že jsou na okraj společnosti vyčleňovány určité komunity.
Projekt „Téma Anne Franková“ využívá zkušeností organizací ze tří zemí – Institut Terezínské iniciativy z České republiky (ITI), Nadácia Milana Šimečku ze Slovenska (NMŠ) a Anne Frank House z Nizozemska (AFH), které se zabývají obdobnými tématy, k tomu, abychom vytvořili bezpečný prostor pro sdílení zkušeností pedagogů v práci s mládeží a rozvíjeli schopnost mladých kriticky myslet, občansky se angažovat a pozitivní vůdčí schopnosti, které jim pomohou čelit předsudkům a diskriminaci a současně jim umožní pozitivně ovlivňovat své vrstevníky.
Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak toho dosáhnout, je práce s příběhem. Příběhem, který můžeme vzájemně sdílet, je příběh Anne Frankové, dívky věkově a myšlením blízké dnešním žákům a studentům. Anne k nim promlouvá prostřednictvím svého deníku, který psala, zatímco žila dva roky v úkrytu. Popisuje události v úkrytu, v Nizozemsku i v Evropě, strachy a naděje, které život v úkrytu přinášel, ale i vztahy osmi ukrývaných mezi sebou a s jejich zachránci, nebo svoje úvahy o životě a o světě.
Na osudu rodiny Frankové můžeme ukázat nebezpečí antisemitismu, paralelně však i anticikanismu a dalších nenávistí, které jsou vystavěny na příslušnosti k odlišné národnosti, náboženství nebo přesvědčení.
Příběh Anne a její rodiny přibližujeme prostřednictvím výstavy „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“. Součástí výstavy jsou i příběhy dnešních mladých lidí, na kterých je možné ukázat, že diskriminace není pouze otázkou historie a lidé se s ní z různých důvodů setkávají i dnes. Při práci s výstavou vycházíme z konceptu vrstevnického vzdělávání, při kterém výstavou provádějí a program pro své spolužáky připravují sami studenti.
V rámci projektu Téma Anne Franková vytvoříme v letech 2018 - 2019 základ pro dlouhodobou spolupráci našich organizací při vzdělávání o historii holocaustu v jednotlivých zemích a v Evropě. Na základě pochopení minulosti by měl být jedinec schopen převzít zodpovědnost za vlastní konání v současnosti. Partnerství ITI, NMŠ a AFH umožní sdílet osvědčené postupy jak mezi sebou, tak s učiteli či mládeží, osvojit si nové kompetence při řešení problémů, které vznikají v důsledku protichůdných a někdy extrémních názorů jak mládeže, tak učitelů, a získat nástroje a dovednosti při řešení konfliktních situací ve vzdělávacím prostředí.
Cíle projektu
- Vytvořit platformu pro dlouhodobou spolupráci na společných programech pro studenty a pro učitele.
- Seznámit se s národními vzdělávacími systémy a praxí a najít to, co se od sebe můžeme vzájemně naučit.
- Najít společné prvky a národní specifika v tématech jakými je například průběh holocaustu, role pomocníků a zachránců, obětních beránků, vztah mezi většinou a menšinami, postavení menšin, a způsob, jak je prezentovat našim studentům, učitelům a školitelům.
- Sdílet osvědčené postupy a zvýšit naši schopnost pracovat se zdroji (výzkum, dokumentace, autorská práva).
- Hledat a sdílet osvědčené postupy, jak učit o holocaustu prostřednictvím příběhů.
- Zvyšovat úroveň kompetencí, znalostí a dovedností pracovníků s mládeží a prostřednictvím nich i mládeže při vytváření mezikulturního dialogu.
- Posílit mezinárodní dimenzi aktivit pro mládež a posílit schopnost pracovníků s mládeží a jejich organizací tím, že mladým lidem umožní účinněji se vypořádat s výzvami, které představuje diskriminace, extrémistické postoje a extrémní nacionalismus.
- Pomoc mladým lidem při získávání nástrojů pro předcházení předsudkům a diskriminaci vůči menšinám.
- Poskytnout vzdělávací nástroje pro zvýšení povědomí a provádění reflexe projevů diskriminace a předsudků v jejich vlastním prostředí.
Očekávané výstupy
- Víc jak 15 lektorů proškolených v metodách vrstevnického vzdělávání. (Seminář v Anne Frank House 26.-28. 11. 2018).
- Na 60 vyškolených pedagogů – v tématech jako práce s příběhem a se vzpomínkou, vrstevnické vzdělávání, aktivní občanství. (Seminář pro učitele 5.-7. 4. 2019 Praha; Letní škola pro učitele 18. - 20. 8. 2019, Brno).
- 50 vyškolených průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Franakové“ z řad studentů z ČR a SR. (ČR: Brno: Gymnázium Kpt. Jaroše, Gymnázium Křenová; Praha: ZŠ Londýnská, GMHS; ZŠ Jílové u Prahy, ZŠ Morkovice).
- Platforma spolupracujících organizací z nejméně tří zemí s plánem spolupráce na příštích 3 roky.
- Společná strategie práce s příběhy s využitím dokumentů, které mají jednotlivé organizace k dispozici.
Realizace projektu Téma Anne Franková byla podpořena prostřednictvím Projektu mobility osob Erassmus+.
Rádi bychom Vás pozvali na konferenci pro pedagogy a jejich studenty, kterou jsme připravili ve spolupráci s organizacemi Centropa (DE) a Nadácia Milana Šimečku (SK).
Jaký je svět pohledem utlačovaných? Co víme o těch, jejichž život vyhasl v průběhu holocaustu? Jak si tuto minulost připomínáme a jak o ní učíme? O své zkušenosti se podělí hosté z Česka, Slovenska a Německa.
- Kdy: 27.5. - 30.5. 2023
- Kde: Praha 2, hotel Marianeum
- Přihláška pro pedagogy
- Přihláška pro studenty
- Přihlášky vyplňujete do pondělí 13. 5. 2023!
- Předběžný program (pdf)
Letošní Veřejné čtení jmen obětí holocaustu - Jom ha-Šoa proběhne v úterý 18. dubna od 14:00 ve 24 českých a moravských městech.
Vážené dámy a pánové,
rádi bychom Vás informovali, že Národní fond Rakouské republiky upravil své směrnice pro podporu obětí nacionálního socialismu.
Všechny důležité informace naleznete v přiloženém dokumentu ve formátu PDF.
Ve spolupráci s organizací Centropa jsme pro pedagogy z Česka, Slovenska, Německa a Rakouska připravili prodloužený víkendový seminář, v rámci něhož se budeme věnovat práci s videomateriály, navštívíme Terezín a ukážeme si, jak pracovat s online nástroji přímo v terénu.
Praha, Hotel Baroko
16. - 19. března 2023
Přihlášky vyplňujete zde do 28. února!
Stejně jako mnoho dalších, i nás velmi zasáhlo, když jsme se dozvěděli, že v pátek 9. prosince náhle zemřel pan Čeněk Růžička. Ještě ve čtvrtek jsme se spolu s ním setkali na besedě s deváťáky ze základní školy Ohradní v Praze 4. Mluvil o své rodině, vzpomínal na dětství a také na to, jaké pocity zděšení zažíval, když zjistil, že na místě, kde v koncentračním táboře umírali jeho příbuzní, stojí vepřín.
Čeněk Růžička v roce 1997 spoluzaložil a také vedl Výbor pro odškodnění romského holocaustu, v rámci kterého do poslední chvíle usiloval o důstojnou připomínku romských obětí a odškodnění přeživších.
Patřil do rodiny původních českých Romů žijících v českých zemích několik staletí, kteří byli tragicky zasaženi rasovou perzekucí během druhé světové války. Matka Alžběta Růžičková byla internována v koncentračním táboře v Letech u Písku odkud pak byla deportovaná do Auschwitz Birkenau. Velká část rodiny zahynula.
Byl dlouholetým bojovníkem za odstranění vepřína z místa koncentračního tábora v Letech u Písku a vybudování důstojného památníku na tomto místě.
Čeňku, budete nám chybět.
V listopadovém vydání si přečtete reportáž ze sněmu TI, ze zasedání Mezinárodního osvětimského výboru v Osvětimi, úvahu o Izraeli a dnešním antisemitismu v Evropě, připomenutí 81. výročí zahájení transportů z protektorátu, o spolku Synagoga Klatovy a o spolku pro obnovu synagogy v Pacově a recenze tří divadelních představení.
Také máte už delší dobu pocit, že se témata z historie propisují do současného života? Pozorujete polarizaci společnosti podobnou té, kterou znáte z hodin dějepisu?
Kdy: 2. - 3. prosince
Kde: Praha 10