Téma Anne Franková

Využití osobního příběhu jako cesta k aktivnímu občanství.

Holocaust a jeho důsledky nás učí, že je důležité být bdělý v okamžiku, kdy se ve společnosti objevují netolerantní postoje, které vedou k tomu, že jsou na okraj společnosti vyčleňovány určité komunity.

Projekt „Téma Anne Franková“ využívá zkušeností organizací ze tří zemí – Institut Terezínské iniciativy z České republiky (ITI), Nadácia Milana Šimečku ze Slovenska (NMŠ) a Anne Frank House z Nizozemska (AFH), které se zabývají obdobnými tématy, k tomu, abychom vytvořili bezpečný prostor pro sdílení zkušeností pedagogů v práci s mládeží a rozvíjeli schopnost mladých kriticky myslet, občansky se angažovat a  pozitivní vůdčí schopnosti, které jim pomohou čelit předsudkům a diskriminaci a současně jim umožní pozitivně ovlivňovat své vrstevníky.

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak toho dosáhnout, je práce s příběhem. Příběhem, který můžeme vzájemně sdílet, je příběh Anne Frankové, dívky věkově a myšlením blízké dnešním žákům a studentům. Anne k nim promlouvá prostřednictvím svého deníku, který psala, zatímco žila dva roky v úkrytu. Popisuje události v úkrytu, v Nizozemsku i v Evropě, strachy a naděje, které život v úkrytu přinášel, ale i vztahy osmi ukrývaných mezi sebou a s jejich zachránci, nebo svoje úvahy o životě a o světě.

Na osudu rodiny Frankové můžeme ukázat nebezpečí antisemitismu, paralelně však i anticikanismu a dalších nenávistí, které jsou vystavěny na příslušnosti k odlišné národnosti, náboženství nebo přesvědčení.

Příběh Anne a její rodiny přibližujeme prostřednictvím výstavy „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“. Součástí výstavy jsou i příběhy dnešních mladých lidí, na kterých je možné ukázat, že diskriminace není pouze otázkou historie a lidé se s ní z různých důvodů setkávají i dnes. Při práci s výstavou vycházíme z konceptu vrstevnického vzdělávání, při kterém výstavou provádějí a program pro své spolužáky připravují sami studenti.

V rámci projektu Téma Anne Franková vytvoříme v letech 2018 - 2019 základ pro dlouhodobou spolupráci našich organizací při vzdělávání o historii holocaustu v jednotlivých zemích a v Evropě. Na základě pochopení minulosti by měl být jedinec schopen převzít zodpovědnost za vlastní konání v současnosti. Partnerství ITI, NMŠ a AFH umožní sdílet osvědčené postupy jak mezi sebou, tak s učiteli či mládeží, osvojit si nové kompetence při řešení problémů, které vznikají v důsledku protichůdných a někdy extrémních názorů jak mládeže, tak učitelů, a získat nástroje a dovednosti při řešení konfliktních situací ve vzdělávacím prostředí.


Cíle projektu

  • Vytvořit platformu pro dlouhodobou spolupráci na společných programech pro studenty a pro učitele.
  • Seznámit se s národními vzdělávacími systémy a praxí a najít to, co se od sebe můžeme vzájemně naučit.
  • Najít společné prvky a národní specifika v tématech jakými je například průběh holocaustu, role pomocníků a zachránců, obětních beránků, vztah mezi většinou a menšinami, postavení menšin, a způsob, jak je prezentovat našim studentům, učitelům a školitelům.
  • Sdílet osvědčené postupy a zvýšit naši schopnost pracovat se zdroji (výzkum, dokumentace, autorská práva).
  • Hledat a sdílet osvědčené postupy, jak učit o holocaustu prostřednictvím příběhů.
  • Zvyšovat úroveň kompetencí, znalostí a dovedností pracovníků s mládeží a prostřednictvím nich i mládeže při vytváření mezikulturního dialogu.
  • Posílit mezinárodní dimenzi aktivit pro mládež a posílit schopnost pracovníků s mládeží a jejich organizací tím, že mladým lidem umožní účinněji se vypořádat s výzvami, které představuje diskriminace, extrémistické postoje a extrémní nacionalismus.
  • Pomoc mladým lidem při získávání nástrojů pro předcházení předsudkům a diskriminaci vůči menšinám.
  • Poskytnout vzdělávací nástroje pro zvýšení povědomí a provádění reflexe projevů diskriminace a předsudků v jejich vlastním prostředí. 


Očekávané výstupy

  • Víc jak 15 lektorů proškolených v metodách vrstevnického vzdělávání. (Seminář v Anne Frank House 26.-28. 11. 2018).
  • Na 60 vyškolených pedagogů – v tématech jako práce s příběhem a se vzpomínkou, vrstevnické vzdělávání, aktivní občanství. (Seminář pro učitele 5.-7. 4. 2019 Praha; Letní škola pro učitele 18. - 20. 8. 2019, Brno).
  • 50 vyškolených průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Franakové“ z řad studentů z ČR a SR. (ČR: Brno: Gymnázium Kpt. Jaroše, Gymnázium Křenová; Praha: ZŠ Londýnská, GMHS; ZŠ Jílové u Prahy, ZŠ Morkovice).
  • Platforma spolupracujících organizací z nejméně tří zemí s plánem spolupráce na příštích 3 roky.
  • Společná strategie práce s příběhy s využitím dokumentů, které mají jednotlivé organizace k dispozici.

 

Zpráva o realizaci projektu

Anne-Frank-logo  MNS-logo

 

Realizace projektu Téma Anne Franková byla podpořena prostřednictvím Projektu mobility osob Erassmus+.
erasmus-plus

 

16. 9. 2024

Ve středu 11. září se v Terezíně uskutečnil fotografický workshop, pořádaný Institutem Terezínské iniciativy, vedený profesorem fotografie Karlem Cudlínem. Program byl zahájen starostou Terezína p. René Tomáškem a pokračoval focením v celém areálu města, jak v Malé pevnosti, tak v bývalém ghettu, jehož prohlídku vedl ředitel ITI Tomáš Kraus. Studenti tak měli možnost zachytit jedinečnou atmosféru tohoto místa, ale také se dozvědět něco z jeho pohnuté historie.

10. 9. 2024

Na konci léta, těsně před začátkem školního roku, 27.–28. srpna, pořádala Nadace Milana Šimečky v Bratislavě učitelskou konferenci „Smutek a radost z dějin“. Konference byla zaměřena na paměťové a badatelské vzdělávání a pomohla edukátorům připravit se na nový školní rok, zejména na téma holocaustu v kurikulu.

5. 9. 2024

V úterý 3. září 2024 se koncipienti právníků Zemského soudu v Lipsku zúčastnili prohlídky pražské židovské čtvrti. Exkurzi zorganizoval a vedl náš pedagog Thomas, kterému pomáhal náš nový dobrovolník Laurenz.

Thomas seznámil účastníky s historií židovského života v Praze a v České republice a hovořil také o historii antisemitismu na našem území. Během exkurze kocipienti měli příležitost využít webové aplikace MemoGIS, na jejímž vývoji se institut podílel.

Mnoho zločinů spáchaných během okupace bylo právně ošetřeno zákony a nařízeními. O to důležitější je, aby se historií národněsocialistických zločinů zabývaly budoucí generace právníků a soudců. Jsme rádi, že koncipienti Okresního soudu v Lipsku využili této příležitosti, a rádi bychom jim poděkovali za jejich živý zájem.

4. 9. 2024

Minulý čtvrtek jsme měli v institutu malou oslavu, kde jsme se smáli a plakali.

Rozloučili jsme se s Lenou. Společně jsme se ohlédli za uplynulým rokem a mnoha zážitky a vzpomínkami, které jsme spolu sdíleli. V očích se nám objevilo několik slz.

Zároveň jsme přivítali Laurenze, který nás bude od nynějška podporovat jako dobrovolník pro GEDENKDIENST.

Milá Leno, děkujeme ti za tvou skvělou práci a za to, že jsi nám dovolila doprovázet tě na malé části tvé životní cesty. Přejeme ti do budoucna vše nejlepší!

Milý Laurenzi, vítáme tě v Institutu. Těšíme se na tvoji podporu v týmu a na mnoho skvělých dojmů a zážitků, které s námi během roku prožiješ.

 

Přikládáme rozhovor jak s Lenou tak s Laurenzem.

28. 8. 2024

21. srpna se naše dobrovolnice Lena vydala do Terezína, aby pomohla dobrovolnické kanceláři v Terezíně s první realizací nového workshopu s názvem „Mezi dobrem a zlem: role a šedé zóny“, kde se účastníci diskutovali a zkoumali různé role a kategorie během druhé světové války.

21. 8. 2024

Včera, v úterý 20. srpna, u Památníku holokaustu Romů a Sintů na Moravě, Hodonín u Kunštátu, proběhl pietní akt k uctění památky obětí holokaustu Romů a Sintů, organizované Muzeem romské kultury.

19. 8. 2024

Jednotně a neochvějně podporujeme organizaci Nadácia Milana Šimečku, která již více než 30 let ztělesňuje ducha lidských práv, kulturního porozumění a demokratických hodnot na Slovensku. Nadace, pojmenovaná na počest respektovaného filozofa a disidenta Milana Šimečky, neúnavně pracuje na podpoře inkluzivity, konfrontování předsudků a podpoře důstojnosti každého jednotlivce ve slovenské společnosti.