Téma Anne Franková
Využití osobního příběhu jako cesta k aktivnímu občanství.
Holocaust a jeho důsledky nás učí, že je důležité být bdělý v okamžiku, kdy se ve společnosti objevují netolerantní postoje, které vedou k tomu, že jsou na okraj společnosti vyčleňovány určité komunity.
Projekt „Téma Anne Franková“ využívá zkušeností organizací ze tří zemí – Institut Terezínské iniciativy z České republiky (ITI), Nadácia Milana Šimečku ze Slovenska (NMŠ) a Anne Frank House z Nizozemska (AFH), které se zabývají obdobnými tématy, k tomu, abychom vytvořili bezpečný prostor pro sdílení zkušeností pedagogů v práci s mládeží a rozvíjeli schopnost mladých kriticky myslet, občansky se angažovat a pozitivní vůdčí schopnosti, které jim pomohou čelit předsudkům a diskriminaci a současně jim umožní pozitivně ovlivňovat své vrstevníky.
Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak toho dosáhnout, je práce s příběhem. Příběhem, který můžeme vzájemně sdílet, je příběh Anne Frankové, dívky věkově a myšlením blízké dnešním žákům a studentům. Anne k nim promlouvá prostřednictvím svého deníku, který psala, zatímco žila dva roky v úkrytu. Popisuje události v úkrytu, v Nizozemsku i v Evropě, strachy a naděje, které život v úkrytu přinášel, ale i vztahy osmi ukrývaných mezi sebou a s jejich zachránci, nebo svoje úvahy o životě a o světě.
Na osudu rodiny Frankové můžeme ukázat nebezpečí antisemitismu, paralelně však i anticikanismu a dalších nenávistí, které jsou vystavěny na příslušnosti k odlišné národnosti, náboženství nebo přesvědčení.
Příběh Anne a její rodiny přibližujeme prostřednictvím výstavy „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“. Součástí výstavy jsou i příběhy dnešních mladých lidí, na kterých je možné ukázat, že diskriminace není pouze otázkou historie a lidé se s ní z různých důvodů setkávají i dnes. Při práci s výstavou vycházíme z konceptu vrstevnického vzdělávání, při kterém výstavou provádějí a program pro své spolužáky připravují sami studenti.
V rámci projektu Téma Anne Franková vytvoříme v letech 2018 - 2019 základ pro dlouhodobou spolupráci našich organizací při vzdělávání o historii holocaustu v jednotlivých zemích a v Evropě. Na základě pochopení minulosti by měl být jedinec schopen převzít zodpovědnost za vlastní konání v současnosti. Partnerství ITI, NMŠ a AFH umožní sdílet osvědčené postupy jak mezi sebou, tak s učiteli či mládeží, osvojit si nové kompetence při řešení problémů, které vznikají v důsledku protichůdných a někdy extrémních názorů jak mládeže, tak učitelů, a získat nástroje a dovednosti při řešení konfliktních situací ve vzdělávacím prostředí.
Cíle projektu
- Vytvořit platformu pro dlouhodobou spolupráci na společných programech pro studenty a pro učitele.
- Seznámit se s národními vzdělávacími systémy a praxí a najít to, co se od sebe můžeme vzájemně naučit.
- Najít společné prvky a národní specifika v tématech jakými je například průběh holocaustu, role pomocníků a zachránců, obětních beránků, vztah mezi většinou a menšinami, postavení menšin, a způsob, jak je prezentovat našim studentům, učitelům a školitelům.
- Sdílet osvědčené postupy a zvýšit naši schopnost pracovat se zdroji (výzkum, dokumentace, autorská práva).
- Hledat a sdílet osvědčené postupy, jak učit o holocaustu prostřednictvím příběhů.
- Zvyšovat úroveň kompetencí, znalostí a dovedností pracovníků s mládeží a prostřednictvím nich i mládeže při vytváření mezikulturního dialogu.
- Posílit mezinárodní dimenzi aktivit pro mládež a posílit schopnost pracovníků s mládeží a jejich organizací tím, že mladým lidem umožní účinněji se vypořádat s výzvami, které představuje diskriminace, extrémistické postoje a extrémní nacionalismus.
- Pomoc mladým lidem při získávání nástrojů pro předcházení předsudkům a diskriminaci vůči menšinám.
- Poskytnout vzdělávací nástroje pro zvýšení povědomí a provádění reflexe projevů diskriminace a předsudků v jejich vlastním prostředí.
Očekávané výstupy
- Víc jak 15 lektorů proškolených v metodách vrstevnického vzdělávání. (Seminář v Anne Frank House 26.-28. 11. 2018).
- Na 60 vyškolených pedagogů – v tématech jako práce s příběhem a se vzpomínkou, vrstevnické vzdělávání, aktivní občanství. (Seminář pro učitele 5.-7. 4. 2019 Praha; Letní škola pro učitele 18. - 20. 8. 2019, Brno).
- 50 vyškolených průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Franakové“ z řad studentů z ČR a SR. (ČR: Brno: Gymnázium Kpt. Jaroše, Gymnázium Křenová; Praha: ZŠ Londýnská, GMHS; ZŠ Jílové u Prahy, ZŠ Morkovice).
- Platforma spolupracujících organizací z nejméně tří zemí s plánem spolupráce na příštích 3 roky.
- Společná strategie práce s příběhy s využitím dokumentů, které mají jednotlivé organizace k dispozici.
Realizace projektu Téma Anne Franková byla podpořena prostřednictvím Projektu mobility osob Erassmus+.
Před měsícem jsme na pozvání rakouské velvyslankyně Bettiny Kirnbauer oslavili 30. výročí založení Institutu Terezínské iniciativy. O akci informoval také Till Janzer z Radio Prague International. Článek si můžete přečíst nebo poslechnout pod následujícím odkazem (pouze v Němčině).
Rádi bychom Vás pozvali na vzdělávací workshop s názvem "Umění proti smrti", který pořádáme. Tento workshop se bude konat dne 13. dubna 2024 od 9:30 do 18:00 v Praze.
Poslední akční projekt Anne Frank Youth Network je dokončen!
V září 1943 bylo z terezínského koncentračního tábora do vyhlazovacího tábora v Auschwitz- Birkenau z doposud neobjasněných důvodů vypraveno ve dvou transportech pět tisíc Židů, pocházejících z tzv. Protektorátu Čechy a Morava.
Příští týden, 8. a 9. března nás čeká připomínka 80. výročí likvidace tzv. terezínského rodinného tábora v koncentračním a vyhlazovacím táboře Auschwitz II - Birkenau. S Institutem Terezínské iniciativy pořádáme pietní akci na místě, kterého se zúčastní i ředitel Památníku Terezín, PhDr. Jan Roubínek.
23. února jsme prostřednictvím Verto Education navázali další spolupráci se studenty z University of New York in Prague. Uspořádali jsme workshop o tom, jak život Židů v Praze ovlivnily protižidovské zákony v době nacistické okupace.