Tváří v tvář historii a současnosti. Využití historie v občanském vzdělávání
Pro porozumění současnosti, ukotvení v ní a rozhodnutí se angažovat ve společnosti je nutné zvnitřnění demokratických hodnot, vůle získávat informace a dovednosti s nimi pracovat. Projekt Tváří v tvář historii i současnosti nabízí navzájem provázané aktivity, které metodou Facing History and Ourselves a natáčením videoklipů vedou k pochopení vlastní identity a vlivu obrazu dějin na naše vnímání dneška. Spoluprací s organizacemi působícími ve strukturálně postižených regionech přímo s příslušníky romské komunity umožňuje propojení většinové a romské komunity, zohlednění jejích postojů a potřeb.
Dvouletý projekt, který realizuje Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s partnery Romano jasnica a Kharomo Chodov o.p.s.
Doba realizace:
- 1. října 2020 až 31. ledna 2022
Harmonogram kurzu
Cílové skupiny:
- lektoři, kteří po absolvování kurzu budou moci lektorovat lekce metodou Tváří v tvář historii i současnosti (Facing History and Ourselves) ve školách; včetně romských lektorů a studentů pedagogických oborů VŠ
- učitelé všech typů škol, lektoři, studenti pedagogických fakult nebo didaktiky dějepisu - absolvují seminář pro učitele, následně vyučují podle metody FHAO a za využití metodik ze seminářů ve svých školách, na aktivitě 5 se podílí účastí svojí a studentů a pomocí studentům s realizací navržených aktivit
- mladí lidé: studenti SŠ, SOŠ, gymnázií a učňovských oborů, klienti nízkoprahových zařízení – absolvují vzdělávací programy vedené lektory ITI a následně proškolenými lektory z kurzu, natáčejí videoklipy, účastní se studentské konference a následně realizují projekt, který navrhli
Cíl projektu:
- Co? Prostřednictvím historie vést k přemýšlení o naší současnosti, osobní i skupinové identitě, našem místě ve světě a čeho můžeme dosáhnout vlastní aktivitou.
- Jak? Prostřednictvím kurzu pro lektory, programů pro školy, natáčení klipů s mladými lidmi a veřejnými debatami k nim a studentskou konferencí, která spojí všechny tři naše cílové skupiny dát možnost a prostor těm, na které cílíme.
- Proč? Pokud chápeme souvislosti, dovedeme aplikovat naše vědomosti v reálném světě, rozumíme příčinám svých postojů a jsme ochotni je měnit, jsme silnější, sebevědomější a nepůsobí na nás tolik strach.
Největší výzva projektu:
Sladit cílové skupiny projektu tak, aby účastníci měli možnost se vzájemně poznat, pochopit rozdílné startovní podmínky i motivace a navzájem se inspirovat a posilovat v úsilí o změnu k lepšímu.
Největší přínos projektu:
Pracujeme s lektory a mladými lidmi z regionů, kde je tíživá sociální situace, často podmínky sociálního vyloučení. Věříme, že díky novým znalostem a hlavně kritickému porozumění je projekt schopen zvýšit toleranci a respekt ke kulturní rozmanitosti. Máme se od sebe navzájem hodně co učit.
Soulad se strategií Institutu Terezínské iniciativy:
Strategie ITI spočívá na třech pilířích: 1. bádání o nacistické perzekuci v českých zemích a v Evropě a dokumentace jejích obětí, 2. připomínání a 3. vzdělávání proti projevům rasismu, antisemitismu a xenofobie. Od r. 2015 se věnujeme romskému holocaustu, jeho příčinám a důsledkům. Ze studia procesů vedoucích k holocaustu vyplývá, že předsudky a nenávist spolu s neinformovaností a neochotou informace zjišťovat a kriticky vyhodnocovat informace vede k tragickým důsledkům. Důsledkem je znejistění lidí příslušících do marginalizovaných vyloučených skupin, narušení důvěry v jejich vlastní kulturu a tradice, ke ztrátě identity. V projektu se proto zaměřujeme na znalosti, ale především na hodnoty, postoje, dovednosti, aktivitu, komunikaci a sebedůvěru.
Aktivity projektu:
- Posílení kapacity organizace
- Kurz pro lektory vzdělávacích programů
- Víkendové vzdělávací semináře pro učitele
V projektu proběhly dva semináře pro učitele: v březnu seminář Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové, který musel být kvůli epidemiologické situaci realizován online, v říjnu 2021 proběhl druhý seminář Tváří v tvář historii i současnosti, který se uskutečnil naživo v Praze.
- Vzdělávací programy pro žáky
- Natáčení klipů s mládeží a veřejné debaty k nim
- Závěrečná studentská konference pro všechny cílové skupiny projektu
Partneři projektu:
Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.
Ve spolupráci s organizací Centropa jsme pro pedagogy z Česka, Slovenska, Německa a Rakouska připravili prodloužený víkendový seminář, v rámci něhož se budeme věnovat práci s videomateriály, navštívíme Terezín a ukážeme si, jak pracovat s online nástroji přímo v terénu.
Praha, Hotel Baroko
16. - 19. března 2023
Přihlášky vyplňujete zde do 28. února!
Stejně jako mnoho dalších, i nás velmi zasáhlo, když jsme se dozvěděli, že v pátek 9. prosince náhle zemřel pan Čeněk Růžička. Ještě ve čtvrtek jsme se spolu s ním setkali na besedě s deváťáky ze základní školy Ohradní v Praze 4. Mluvil o své rodině, vzpomínal na dětství a také na to, jaké pocity zděšení zažíval, když zjistil, že na místě, kde v koncentračním táboře umírali jeho příbuzní, stojí vepřín.
Čeněk Růžička v roce 1997 spoluzaložil a také vedl Výbor pro odškodnění romského holocaustu, v rámci kterého do poslední chvíle usiloval o důstojnou připomínku romských obětí a odškodnění přeživších.
Patřil do rodiny původních českých Romů žijících v českých zemích několik staletí, kteří byli tragicky zasaženi rasovou perzekucí během druhé světové války. Matka Alžběta Růžičková byla internována v koncentračním táboře v Letech u Písku odkud pak byla deportovaná do Auschwitz Birkenau. Velká část rodiny zahynula.
Byl dlouholetým bojovníkem za odstranění vepřína z místa koncentračního tábora v Letech u Písku a vybudování důstojného památníku na tomto místě.
Čeňku, budete nám chybět.
V listopadovém vydání si přečtete reportáž ze sněmu TI, ze zasedání Mezinárodního osvětimského výboru v Osvětimi, úvahu o Izraeli a dnešním antisemitismu v Evropě, připomenutí 81. výročí zahájení transportů z protektorátu, o spolku Synagoga Klatovy a o spolku pro obnovu synagogy v Pacově a recenze tří divadelních představení.
Také máte už delší dobu pocit, že se témata z historie propisují do současného života? Pozorujete polarizaci společnosti podobnou té, kterou znáte z hodin dějepisu?
Kdy: 2. - 3. prosince
Kde: Praha 10
Pro pedagogy pražských škol a lektory jsme připravili 3 odpolední diskuze, v rámci kterých se společně podíváme na méně známá témata z období holocaustu.
Přihlášky: https://forms.gle/aemnEcPNngoa2rb16
V letním vydání naleznete výsledek soutěže o rekonstrukci Muzea ghetta v Terezíně a několik názorů našich čtenářů, pozvánku na podzimní program Musica non grata, zprávu o koncertu Dagmar Peckové v červenci, o návštěvě několika pamětníků na Pražském hradě, o nové knížce Evy Erbenové, o programu Věčné naděje na podzim. Srpnové vydání uzavírá reportáž z předávání cen žákům a studentům, kteří zvítězili v soutěži Památníku Terezín, a smutnými zprávami o úmrtí našich členů.
Pozor změna: Z organizačních důvodů posouváme začátek kurzu až na 4. září a konec na 15. října. Stejně tak posouváme i deadline pro přihlášky na 29. srpna.
Kurz Kompetencí pro demokratickou kulturu jsme vytvořili a poprvé vyzkoušeli ve školním roce 2018/2019. Od té doby proběhly další dva běhy a nyní máte možnost se zúčastnit zatím posledního plánovaného kurzu. Začínáme již 4. září a končíme 15. října.
Předběžný program viz níže.
Kurz je určen pro pedagogy a lektory pražských škol a institucí a také pro studenty pedagogických škol v Praze.
Kapacita kurzu je omezena, proto s vyplněním přihlášky neváhejte.