Od dokumentů k příběhům a k sobě samým
Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu
číslo akreditace MSMT - 11407/2020-2-264
V rámci projektu Od dokumentů k příběhům je naším cílem rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu prostřednictvím poznání a porozumění historii a tomu, jak vyhlášky a fakta ovlivňují životy jednotlivců a jak činy jednotlivce mohou ovlivnit osudy skupin.
Historií se nezabýváme pouze proto, abychom znali minulost. V našich kurzech vybíráme události a fakta, která se vztahují k současnosti. Práce s historickými tématy nám pomáhá získávat kompetence potřebné v životě v dnešní společnosti. K tomu využíváme metodu Tváří v tvář historii a sobě samým / Facing history and ourselves.
Kurzisté mají v rámci projektu možnost, aby výzkumníci ITI historické příklady ve vztahu k období holocaustu a pronásledování Židů a Romů vyhledali a zpracovali přímo pro jejich školu nebo projekty.
Absolventi kurzu budou mít možnost účastnit se seminářů Facing history and ourselves vedenému lektory s dlouholetou mezinárodní zkušeností včetně využití orální historie při rozvoji kompetencí pro demokratickou kulturu a exkurzí na místa paměti.
Velký důraz klademe na rozvoj komunikačních dovedností, které umožňují vést smysluplné diskuse s žáky nejen při výuce ve třídě, s kolegy i rodiči. Proto ve školních letech 2020/21 a 2021/22 pořádáme pro absolventy našich kurzů pravidelné navazující semináře a konzultace věnované komunikačním dovednostem, rovné komunikaci a řešení konfliktů.
Od absolventů kurzu očekáváme, že získané dovednosti využívají v praxi, s obsahem kurzu seznámí vedení školy a kolegy, případně se stanou průvodci kompetencemi pro demokratickou kulturu na škole.
Aktivity projektu
- První kurz proběhl od září 2020 do února 2021.
- Druhý kurz proběhl od května do listopadu 2021. Podzimní část se uskutečnila již naživo.
- Další informace včetně programu najdete zde.
Navazující semináře
- „Jinak bychom tady nebyli.“ Příběh rodiny Dychovy z obce Hrušky, 27. ledna 2021
- Skryté dědictví holocaustu. Diskuse s Věrou Roubalovou Kostlánovou, 28. června 2021
- Od dokumentů k příběhům. Ghetto bez zdí – dopad protižidovských nařízení na každodenní život, 10. prosince 2021
- Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem, leden - březen 2022
Kurz i navazující semináře jsou díky podpoře OP-PPR pro účastníky z pražských škol zdarma.
Výstupem projektu ve školním roce 2018/19 byla ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.
Metodika:
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 1
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 2
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 3
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 4
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 5
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 6
Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.
Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)
– kompetenční model podle Rady Evropy
Hodnoty: lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo |
Přístup: otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě |
Dovednosti: schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty |
Vědomosti a kritické myšlení: poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti. |
Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)
Kontakt:
dana.gabalova@terezinstudies.cz
tel.: 739 058 008
eliska.waageova@terezinstudies.cz
tel: 737 432 233
Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).
Ve spolupráci s organizací Centropa jsme pro pedagogy z Česka, Slovenska, Německa a Rakouska připravili prodloužený víkendový seminář, v rámci něhož se budeme věnovat práci s videomateriály, navštívíme Terezín a ukážeme si, jak pracovat s online nástroji přímo v terénu.
Praha, Hotel Baroko
16. - 19. března 2023
Přihlášky vyplňujete zde do 28. února!
Stejně jako mnoho dalších, i nás velmi zasáhlo, když jsme se dozvěděli, že v pátek 9. prosince náhle zemřel pan Čeněk Růžička. Ještě ve čtvrtek jsme se spolu s ním setkali na besedě s deváťáky ze základní školy Ohradní v Praze 4. Mluvil o své rodině, vzpomínal na dětství a také na to, jaké pocity zděšení zažíval, když zjistil, že na místě, kde v koncentračním táboře umírali jeho příbuzní, stojí vepřín.
Čeněk Růžička v roce 1997 spoluzaložil a také vedl Výbor pro odškodnění romského holocaustu, v rámci kterého do poslední chvíle usiloval o důstojnou připomínku romských obětí a odškodnění přeživších.
Patřil do rodiny původních českých Romů žijících v českých zemích několik staletí, kteří byli tragicky zasaženi rasovou perzekucí během druhé světové války. Matka Alžběta Růžičková byla internována v koncentračním táboře v Letech u Písku odkud pak byla deportovaná do Auschwitz Birkenau. Velká část rodiny zahynula.
Byl dlouholetým bojovníkem za odstranění vepřína z místa koncentračního tábora v Letech u Písku a vybudování důstojného památníku na tomto místě.
Čeňku, budete nám chybět.
V listopadovém vydání si přečtete reportáž ze sněmu TI, ze zasedání Mezinárodního osvětimského výboru v Osvětimi, úvahu o Izraeli a dnešním antisemitismu v Evropě, připomenutí 81. výročí zahájení transportů z protektorátu, o spolku Synagoga Klatovy a o spolku pro obnovu synagogy v Pacově a recenze tří divadelních představení.
Také máte už delší dobu pocit, že se témata z historie propisují do současného života? Pozorujete polarizaci společnosti podobnou té, kterou znáte z hodin dějepisu?
Kdy: 2. - 3. prosince
Kde: Praha 10
Pro pedagogy pražských škol a lektory jsme připravili 3 odpolední diskuze, v rámci kterých se společně podíváme na méně známá témata z období holocaustu.
Přihlášky: https://forms.gle/aemnEcPNngoa2rb16
V letním vydání naleznete výsledek soutěže o rekonstrukci Muzea ghetta v Terezíně a několik názorů našich čtenářů, pozvánku na podzimní program Musica non grata, zprávu o koncertu Dagmar Peckové v červenci, o návštěvě několika pamětníků na Pražském hradě, o nové knížce Evy Erbenové, o programu Věčné naděje na podzim. Srpnové vydání uzavírá reportáž z předávání cen žákům a studentům, kteří zvítězili v soutěži Památníku Terezín, a smutnými zprávami o úmrtí našich členů.
Pozor změna: Z organizačních důvodů posouváme začátek kurzu až na 4. září a konec na 15. října. Stejně tak posouváme i deadline pro přihlášky na 29. srpna.
Kurz Kompetencí pro demokratickou kulturu jsme vytvořili a poprvé vyzkoušeli ve školním roce 2018/2019. Od té doby proběhly další dva běhy a nyní máte možnost se zúčastnit zatím posledního plánovaného kurzu. Začínáme již 4. září a končíme 15. října.
Předběžný program viz níže.
Kurz je určen pro pedagogy a lektory pražských škol a institucí a také pro studenty pedagogických škol v Praze.
Kapacita kurzu je omezena, proto s vyplněním přihlášky neváhejte.