Od dokumentů k příběhům a k sobě samým
Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu
číslo akreditace MSMT - 11407/2020-2-264
V rámci projektu Od dokumentů k příběhům je naším cílem rozvíjet kompetence pro demokratickou kulturu prostřednictvím poznání a porozumění historii a tomu, jak vyhlášky a fakta ovlivňují životy jednotlivců a jak činy jednotlivce mohou ovlivnit osudy skupin.
Historií se nezabýváme pouze proto, abychom znali minulost. V našich kurzech vybíráme události a fakta, která se vztahují k současnosti. Práce s historickými tématy nám pomáhá získávat kompetence potřebné v životě v dnešní společnosti. K tomu využíváme metodu Tváří v tvář historii a sobě samým / Facing history and ourselves.
Kurzisté mají v rámci projektu možnost, aby výzkumníci ITI historické příklady ve vztahu k období holocaustu a pronásledování Židů a Romů vyhledali a zpracovali přímo pro jejich školu nebo projekty.
Absolventi kurzu budou mít možnost účastnit se seminářů Facing history and ourselves vedenému lektory s dlouholetou mezinárodní zkušeností včetně využití orální historie při rozvoji kompetencí pro demokratickou kulturu a exkurzí na místa paměti.
Velký důraz klademe na rozvoj komunikačních dovedností, které umožňují vést smysluplné diskuse s žáky nejen při výuce ve třídě, s kolegy i rodiči. Proto ve školních letech 2020/21 a 2021/22 pořádáme pro absolventy našich kurzů pravidelné navazující semináře a konzultace věnované komunikačním dovednostem, rovné komunikaci a řešení konfliktů.
Od absolventů kurzu očekáváme, že získané dovednosti využívají v praxi, s obsahem kurzu seznámí vedení školy a kolegy, případně se stanou průvodci kompetencemi pro demokratickou kulturu na škole.
Aktivity projektu
- První kurz proběhl od září 2020 do února 2021.
- Druhý kurz proběhl od května do listopadu 2021. Podzimní část se uskutečnila již naživo.
- Další informace včetně programu najdete zde.
Navazující semináře
- „Jinak bychom tady nebyli.“ Příběh rodiny Dychovy z obce Hrušky, 27. ledna 2021
- Skryté dědictví holocaustu. Diskuse s Věrou Roubalovou Kostlánovou, 28. června 2021
- Od dokumentů k příběhům. Ghetto bez zdí – dopad protižidovských nařízení na každodenní život, 10. prosince 2021
- Jak mluvit a neubližovat (si). Konstruktivní komunikace s Michalem Dubcem, leden - březen 2022
Kurz i navazující semináře jsou díky podpoře OP-PPR pro účastníky z pražských škol zdarma.
Výstupem projektu ve školním roce 2018/19 byla ucelená metodika, která je volně přístupná i dalším zájemcům. Text metodiky se skládá ze šesti samostatných sešitů.
Jedním z výstupu projektu realizovaném ve letech 2020 až 2022 je elektronická publikace s odbornými texty, která je ve formátu pdf ke stažení.
Metodika:
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 1
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 2
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 3
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 4
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 5
- Od dokumentů k příběhům a sobě samým. Kompetence pro demokratickou kulturu. Sešit 6
Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP.
Kompetence pro demokratickou kulturu (CDC)
– kompetenční model podle Rady Evropy
Hodnoty: lidská důstojnost a lidská práva; kulturní rozmanitost; demokracie, spravedlivost, férovost, rovnoprávnost, zákona právo |
Přístup: otevřenost ke kulturní odlišnosti a různému vyznání, náhledu na svět a zvykům (praxím); respekt; občanské myšlení; soběstačnost (samostatnost); tolerance k nejistotě |
Dovednosti: schopnost samostatně se učit; schopnost analytického a kritického myšlení; schopnost pozorovat a naslouchat; empatie; flexibilita a adaptibilita; jazykové, komunikační dovednosti a schopnost dorozumět se cizími jazyky; schopnost spolupráce; schopnost řešit konflikty |
Vědomosti a kritické myšlení: poznání a kritické porozumění sobě; znalost a kritické porozumění jazyku a komunikaci; poznání a kritické porozumění světu: politice, právu, lidským právům, kultuře, kulturnosti, náboženstvím, historii, médiím, ekonomice, životnímu prostředí, udržitelnosti. |
Model kompetencí potřebných pro demokratickou kulturu (vytvořený Centrem občanského vzdělávání, pdf)
Kontakt:
dana.gabalova@terezinstudies.cz
tel.: + 420 739 058 008
Kurz je součástí projektu Od dokumentů k příběhům. Kurz kompetencí pro demokratickou kulturu je spolufinancován Evropskou unií a probíhá v rámci Operačního programu Praha - pól růstu (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001435).
Ve středu 11. září se v Terezíně uskutečnil fotografický workshop, pořádaný Institutem Terezínské iniciativy, vedený profesorem fotografie Karlem Cudlínem. Program byl zahájen starostou Terezína p. René Tomáškem a pokračoval focením v celém areálu města, jak v Malé pevnosti, tak v bývalém ghettu, jehož prohlídku vedl ředitel ITI Tomáš Kraus. Studenti tak měli možnost zachytit jedinečnou atmosféru tohoto místa, ale také se dozvědět něco z jeho pohnuté historie.
Na konci léta, těsně před začátkem školního roku, 27.–28. srpna, pořádala Nadace Milana Šimečky v Bratislavě učitelskou konferenci „Smutek a radost z dějin“. Konference byla zaměřena na paměťové a badatelské vzdělávání a pomohla edukátorům připravit se na nový školní rok, zejména na téma holocaustu v kurikulu.
V úterý 3. září 2024 se koncipienti právníků Zemského soudu v Lipsku zúčastnili prohlídky pražské židovské čtvrti. Exkurzi zorganizoval a vedl náš pedagog Thomas, kterému pomáhal náš nový dobrovolník Laurenz.
Thomas seznámil účastníky s historií židovského života v Praze a v České republice a hovořil také o historii antisemitismu na našem území. Během exkurze kocipienti měli příležitost využít webové aplikace MemoGIS, na jejímž vývoji se institut podílel.
Mnoho zločinů spáchaných během okupace bylo právně ošetřeno zákony a nařízeními. O to důležitější je, aby se historií národněsocialistických zločinů zabývaly budoucí generace právníků a soudců. Jsme rádi, že koncipienti Okresního soudu v Lipsku využili této příležitosti, a rádi bychom jim poděkovali za jejich živý zájem.
Minulý čtvrtek jsme měli v institutu malou oslavu, kde jsme se smáli a plakali.
Rozloučili jsme se s Lenou. Společně jsme se ohlédli za uplynulým rokem a mnoha zážitky a vzpomínkami, které jsme spolu sdíleli. V očích se nám objevilo několik slz.
Zároveň jsme přivítali Laurenze, který nás bude od nynějška podporovat jako dobrovolník pro GEDENKDIENST.
Milá Leno, děkujeme ti za tvou skvělou práci a za to, že jsi nám dovolila doprovázet tě na malé části tvé životní cesty. Přejeme ti do budoucna vše nejlepší!
Milý Laurenzi, vítáme tě v Institutu. Těšíme se na tvoji podporu v týmu a na mnoho skvělých dojmů a zážitků, které s námi během roku prožiješ.
Přikládáme rozhovor jak s Lenou tak s Laurenzem.
21. srpna se naše dobrovolnice Lena vydala do Terezína, aby pomohla dobrovolnické kanceláři v Terezíně s první realizací nového workshopu s názvem „Mezi dobrem a zlem: role a šedé zóny“, kde se účastníci diskutovali a zkoumali různé role a kategorie během druhé světové války.
Včera, v úterý 20. srpna, u Památníku holokaustu Romů a Sintů na Moravě, Hodonín u Kunštátu, proběhl pietní akt k uctění památky obětí holokaustu Romů a Sintů, organizované Muzeem romské kultury.
Jednotně a neochvějně podporujeme organizaci Nadácia Milana Šimečku, která již více než 30 let ztělesňuje ducha lidských práv, kulturního porozumění a demokratických hodnot na Slovensku. Nadace, pojmenovaná na počest respektovaného filozofa a disidenta Milana Šimečky, neúnavně pracuje na podpoře inkluzivity, konfrontování předsudků a podpoře důstojnosti každého jednotlivce ve slovenské společnosti.