Semináře pro žáky
školní rok 2020/2021
V rámci našich vzdělávacích aktivit nabízíme pro školy jednorázové či návazné programy a dlouhodobé vzdělávací projekty. Krátké programy pro třídy můžete se svými žáky absolvovat buď v Praze v prostorách Jáchymky, nebo naši lektoři dorazí za vámi do školy.
Základním konceptem našich vzdělávacích programů je metoda Facing History and Ourselves – Tváří v tvář historii a sobě samým (FHAO), do které jsou jednotlivé programy řazeny. Protože má smysl projít uceleným programem, doporučujeme absolvovat jednotlivé programy v návaznosti, podle jejich zařazení do příslušné části "kolečka" FHAO.
Krátké programy pro školy
- Předsudky, stereotypy a lidská práva. Na téma se podíváme prostřednictvím konkrétních příběhů. (3 x 45 min): Jedinec a společnost / My a oni (1 lektor)
- Lidská práva a zákon o potulných cikánech z roku 1927 se prostřednictvím historického příkladu věnuje uplatňování lidských práv z pohledu zákona (4 x 45 min): My a oni / Historická studie (1 nebo 2 lektoři)
- Cesta k holocaustu / ghetto bez zdí sleduje společenské změny, které umožnily vyčlenění Židů ze společnosti a jejich následnou likvidaci ve vyhlazovacích táborech (3 x 45 min): Historická studie (1 lektor)
- Co se to leskne tam na zemi? / Stolpersteine. Jak důstojně připomínat osudy zemřelých? Co se o jejich životě se můžeme dovědět z dochovaných dokumentů. (3 x 45 min): Historická studie/ Vyrovnávání se s minulostí (1-2 lektoři)
- Kým vlastně jsme? Jak se mění u jednotlivce pocit příslušnosti ke skupině a k národu/národnosti? Příběh Hildy Lechnerové ukazuje, jak člověka mění prostředí, postoje okolí a politika společnosti, ve které žije. (45 min): Jedinec a společnost (1 lektor)
- Celodenní exkurze na místo paměti (Terezín, Lety u Písku) spojena s workshopem a se setkáním s pozvanými hosty, kteří mají k daným místům osobní vztah (přibližně 8:30 odjezd z Prahy – 17:30 návrat do Prahy): My a oni / Historická studie / Vyrovnávání se s minulostí / Rozhodnutí angažovat se
- Město za zdí – Terezín očima židovských malířů. Prostřednictvím rozboru uměleckých děl rozeznáváme roli propagandy a propagandistickou roli ghetta Terezín v kontrastu se skutečným životem v ghettu. (3 x 45 min)
- Divadlo v Terezíně. Život v Terezíně poznáváme prostřednictvím výpovědí a osudů protagonistů terezínských kabaretů. (4 x 45 min)
- Memory walk. Při procházce městem se zamyslíme nad tím, proč jsou některé památníky ve veřejném prostoru kontroverzní. (cca 90 min)
Dlouhodobé vzdělávací programy
- Tváři v tvář. Výchova k respektu a toleranci
- Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové. Vzdělávací projekt spojený s putovní výstavou.
Ceník
(cena je počítána bez ohledu na to, jestli učí jeden nebo dva lektoři)
V učebně v Jáchymově 3, Praha 1:
3-hodinový program: 2400 Kč
4-hodinový program: 3200 Kč
5-hodinový program: 4000 Kč
Projektový den na míru: od 5000 Kč
Cena exkurze dohodou.
Program je možné uskutečnit i ve škole/ vzdělávacím centru apod.:
Příplatek za cestu:
Do 50 km: 1000 Kč (včetně Prahy – zpáteční jízdenka 2x 200 Kč + 2x jídlo á 200, Kč, + čas na cestu 400 Kč)
Nad 50 km: dohodou od 1500 Kč (dle nákladů na cestu, ubytování a čas)
Kontakt
E-mail: Dana Gabaľová, dana.gabalova@terezinstudies.cz
Telefon: + 420 739 058 008
📚 Vzdělávat. ✊ Podporovat. 🔁 Opakovat.
Je vám mezi 16 a 26 lety a chcete se stát součástí celosvětové sítě mladých lidí, kteří se zapojují do akce? Chcete zvýšit povědomí o nebezpečí předsudků, diskriminace, rasismu a antisemitismu?
Připojte se k Anne Frank Youth Network a staňte se členem globálního společenství!
Všechny aktivity, inspirované deníkem Anny Frankové a jejím životním příběhem, mají za cíl zvyšovat informovanost, zvyšovat aktivní občanství, podporovat dialog a demokratické hodnoty v dnešní době. Společně se svými vrstevníky pozitivně přispějete společnosti a své komunitě!
Do našeho plánovaného semináře pro učitele s workshopem se nám podařilo zařadit více do programu! Rozhodli jsme se zařadit perspektivu z pohledu mládeže. Můžete tedy sebou vzít i aktivního studenta, který má potenciál se zapojit ve vzdělávání. Pro studenta je seminář hrazen z grantu. Poprosíme vyplnit pro něj také přihlášku.
Minulý pátek nás v Jáchymce navštívila skupina výměnných studentů z USA na workshopu, který jsme pořádali ve spolupráci s @VertoEducation. Během společně stráveného času jsme diskutovali o represích a nařízeních, která postupně oklešťovala práva Židů v Protektorátu Čechy a Morava, a o tom, jak je ovlivňovala. V rámci jedné aktivity jsme diskutovali o tom, jak by mohl vypadat běžný den, a pak jsme viděli, jak se postupem času stále více omezoval osobní život a zakazovala účast ve společnosti.
Jedním z úkolů našeho Institutu je poukazovat na historické události a souvislosti fenoménu, pro který se vžil název holocaust. Jedna z nejtragičtějších událostí, která oficiálně spustila nacistické řádění a perzekuci židovského obyvatelstva Evropy, se stala přesně před 86 lety, v noci z 9. na 10. listopadu. Sami nacisté ji nazvali Křišťálovou nocí, podle rozbitých výloh židovských obchodů, domácností a synagog. Poválečná historie jí zná také pod pojmem Říšský pogrom.
Minulou sobotu se sešli členové afyn.cz a uspořádali vlastní zinový workshop.
Historie zinů (což jsou malé DIY časopisy) je charakteristická tím, že je využívaly zejména marginalizované skupiny k tomu, aby se levně a rychle umělecky vyjadřovaly k tématům, na kterých jim záleží. Poté, co jsme se seznámili s bohatou historií zinů, jsme se pustili do výroby vlastních. Na konci workshopu jsme si navzájem představili své malé výtvory a viděli jsme, jakými krásnými způsoby lze ziny využít: Od vytvoření vlastního malého komiksu až po informační brožuru, všechno je možné.
Při příležitosti německého vydání knihy F. R. Krause Plyn, plyn, pak oheň, jedné z úplně prvních reportáží o holocaustu, se uskuteční setkání s autorovým synem, a ředitelem ITI Tomášem Krausem. Akce se koná m.j. ve spolupráci s naším dlouholetým partnerem Brücke-Most-Stiftung.
Antisemitismus je jako virus, který neustále mutuje a čeká, kdy bude společnost oslabena, aby se projevil. (Rabbi Sacks, Evropský parlament 2016)