Mezinárodní seminář Art in Auschwitz - Umění v Osvětimi
Na podzim roku 2016 jsme se zapojili do vzdělávacího projektu, který se věnoval umění v koncentračním táboře Auschwitz. Když byl v roce 2015 Institut Terezínské iniciativy osloven vedoucí vzdělávacího oddělení Mezinárodního centra pro setkávání mládeže v Osvětimi (Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu / International Youth Meeting Centre in Oświęcim) se žádostí o spolupráci, byli jsme potěšeni zajímavou nabídkou a zároveň jsme měli obavy z neznámého. Výsledek však překonal všechna naše očekávání!
1. fáze: Úvodní seminář: vstupní seminář v rozsahu třech hodin se uskutečnil pro studenty Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy dne 17. října. Cílem bylo seznámit zájemce o seminář v Osvětimi s tématikou holocaustu a umění v mezních situacích, s důrazem na život a dílo Helgy Weissové-Hoškové a motivovat je k účasti na mezinárodním setkání. Úvodního semináře se zúčastnilo 10 studentů a studentek. Díky deníku Helgy, jež si psala v období 2. světové války a který byl vydán knižně, jsme si mohli povídat o konkrétních věcech, které studenty zajímaly s tím, že nám na mnoho nejasného bude moci na připravované besedě odpovědět sama paní Helga.
2. fáze: Beseda s paní Helgou Weissovou-Hoškovou: beseda s paní Helgou se konala 4. prosince v Jáchymce. Jelikož Helžin život a dílo byl jedním z ústředních motivů mezinárodního setkání mládeže v Osvětimi, získali čeští účastníci nepřenositelnou a neocenitelnou zkušenost, jelikož mohli s paní Helgou přímo debatovat. Potomci paní Helgy navíc studovali shodou okolností právě na Hudebním gymnáziu, což jistě přispělo k vytvoření příjemné atmosféry. Besedy se účastnili nejen studenti, kteří se přihlásili na mezinárodní seminář, ale také studenti ze třídy Lucie Hronové. Helga Hošková pohovořila o situacích, které znázorňují její dětské kresby, jež byly v rámci besedy promítány.
3. fáze: týdenní setkání studentů z České republiky, Německa a Polska
Týdenní seminář v Mezinárodním centru pro setkávání mládeže v Osvětimi začal v neděli 20. listopadu večer, kdy jsme se seznámili s ostatními účastníky - skupinami polských a německých studentů středních škol z Katowic a Stuttgartu. Společně jsme tvořili naše osobní profily a portréty a také strom očekávání a obav, které v nadcházejícím týdnu máme.
Druhý den, v pondělí 21. listopadu, jsme se zabývali naším vztahem k tématu holocaustu a druhé světové války - zda a v jaké podobě jsme se s ním setkali? A s jakými obrazy máme pojmy holocaust, válka apod. spojené?
Skrze zamyšlení a odpovědi na tyto otázky jsme postoupili k vlastnímu tématu semináře - umění v Osvětimi. V dílně, kterou vedla Jessica Hösel, jsme pracovali s různými příklady uměleckých děl, která vznikla v koncentračním a vyhlazovacím táboře Osvětim - Auschwitz. Studenti pracovali ve smíšených skupinách, diskutovali o kresbách, malbách a jejich autorech a podmínkách, za kterých vznikly a nakonec vytvářeli vlastní výstavní panely.
Jedním z příkladů byly portréty romských vězňů Auschwitz-Birkenau, které na rozkaz Josefa Mengeleho vytvářela Dina Gottliebová Babbit, malířka, která prošla vězněním v Terezíně a v tzv. terezínském rodinném táboře v Auschwitz-Birkenau vymalovala vnitřní stěny baráku, ve kterém probíhala péče o děti, malbami disneyovských pohádkových postav.
Výsledky práce skupin vytvořily výstavu, která přibližovala různé druhy uměleckých výtvarných děl, která vznikla v koncentračním táboře - obrazů skutečnosti vytvářené tajně a ilegálně vězni na jedné straně, propagandistickými a lživými obrazy vytvořenými v dílně SS, obrazy vytvořenými vězni - pracovníky umělecké díly, i obrazy, které měli za cíl potěšit někoho blízkého, spoluvězně a pod.
V úterý 22. listopadu jsme se poprvé podívali na autentická místa památníku Auschwitz - navštívili jsme základní expozice hlavního tábora Auschwitz I.
Druhou část dne tvořila prezentace projektu skupiny studentů z Prahy o krutých osudech Helgy Weisové-Hoškové. V úvodu seznámili kolegy z Německa a Polska se svou školou a Prahou…
Studenti zpracovali příběh paní Hoškové na základě četby knihy Helga Weissová: Deník 1938–1945, studia dalších doporučených pramenů a zejména osobního setkání s paní Hoškovou v Praze.
Třetí den semináře byl věnován prohlídce tábora Auschwitz-Birkenau. V něm jsme společně s průvodkyní Katarinou Rudnickou sledovali osudy zejména českých Židů a Romů, zaměřili jsme se na téma Terezínského rodinného tábora a prošli celou dlouhou a krutou cestu vězňů tohoto obrovského místa ponížení a násilí, zároveň lidské síly a vůle k zachování důstojnosti a lidskosti.
Odpoledne jsme absolvovali přednášku Olgy Danek z nadace MIFGASH, která se zaměřila na obrazy druhé světové války a holocaustu v různých médiích - filmu, komixu i reklamě.
Ve večerním setkání bylo velice těžké, zároveň velmi prospěšné, věnovat dostatečný čas reflexi, možnosti sdílet své dojmy a pocity z návštěvy areálu tábora. Velmi zajímavé bylo vnímat podobné a zároveň velmi různé pocity mladých lidí ze tří států, ve kterých se příběh druhé světové války vypráví z jiných pohledů.
Ve čtvrtek jsme se vrátili do hlavního tábora Auschwitz I., abychom zde navštívili expozici uměleckých děl. Viděli jsme mnohá díla, se kterými jsme pracovali během úterní dílny, v originále a diskutovali jsme o podmínkách jejich vzniku i významu a také o tom, jak na nás osobně působí.
I zde byl pro nás připraven interaktivní program, při kterém jsme opět ve skupinách zpracovávali “příběhy” uměleckých děl a jejich autorů.
Odpoledne jsme se vydali na prohlídku města Osvětim...
a návštěvu expozice Židovské muzea v Osvětimi, kde jsme dostali příležitost ukázat své hudební umění.
Poslední den jsme strávili celodenní prohlídkou města Krakow. Během prohlídky židovského města v Krakově jsme se kromě cesty kolem staré synagogy také podívali do Komunitního centra židovské obce v Krakově (Jewish Community Center of Krakow).
Po rozchodu se část naší výpravy vydala za předvánočními nákupy a část za potravou duchovní…
Na závěr týdenního setkání jsme vytvářeli plakáty se našimi pocity a vjemy z celého týdne. Při prezentaci polské skupiny o polských tradicích jsme se také naučili tradiční polský tanec.
Celý týden byl pro všechny velkým zážitkem!
Děkujeme Mezinárodnímu domu setkávání mládeže v Osvětimi za pozvání a těšíme se na další spolupráci!
Díky štědré podpoře různých dárců jsme mohli doplnit náš knihovní fond o nové knihy. Je mezi nimi široká nabídka odborné literatury v němčině, angličtině a češtině, která doplňuje náš stávající fond.
Rádi bychom zde našim čtenářům představili několik zajímavostí. Kompletní seznam nových přírůstků naleznete v níže uvedeném dokumentu PDF.


Institut Terezínské iniciativy spolu s naší partnerskou organizací ze Slovenska, Institutem lidských práv, pořádá webinář pro pedagogy, "Popírání a zkreslování holocaustu, historie a rozdíly". Koná se ve čtvrtek 29. května v 16:00 a jde o první workshop pro pedagogy a pedagožky v rámci projektu "Proti zkreslování holocaustu ve vzdělávání." Jménem Institutu Terezínské iniciativy bychom vás rádi na tento workshop pozvali.
Při příležitosti zasedání Mezinárodní rady Muzea Auschwitz uctili její členové m.j. památku židovských a romských obětí pracovního tábora Treblinka v místě jejich hromadných hrobů. Na snímku T. Kraus, Colette Avital a Roman Kwiatkowski.
V neděli 11. května 2025 proběhl na pohřebišti bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku již tradiční pietní akt k uctění památky obětí Romů a Sintů z Čech a Moravy. Za dobu fungování táborem prošlo 1300 lidí, z toho 335, převážně dětí, zde díky nelidskými podmínkám zemřelo. Po hromadném transportu v roce 1943 do vyhlazovscího tábora Auschwitz - Birkenau byly budovy tábora srovnány se zemí a spáleny.
Celý svět zná díky Spielbergově filmu Schindlerův seznam příběh záchrany 1200 židovských vězňů na sklonku druhé světové války. Celý svět ví, kdo byl Oskar Schindler a proč se stal symbolem dobra v době vlády zla. Jenomže ten stejný svět vůbec netuší, kde se ten srdcervoucí příběh vlastně odehrál. To by se teď mohlo změnit.
Muzeum Mladoboleslavska a Státní okresní archiv v Mladé Boleslavi organizují výstavu (ne)Návraty, sledující příběhy lidí, kteří museli Boleslav za války opustit, těch, co se po válce nevrátili i těch, co ano, a příběhy jejich poválečných osudů.