Nechte mě být jaká jsem. Hledání konstruktivního dialogu v polarizované společnosti
Letní škola ITI 2020
18. - 21. srpna 2020, Brno
Let me be myself: finding ways of constructive dialogue in polarizing societies
„Jak se dají propojit zkušenosti a přístupy lektorů z různých zemí a jak z toho lze udělat krásně fungující celek.“ (účastnice Letní školy)
Ve dnech 18. - 21. srpna 2020 pořádal Institut Terezínské iniciativy mezinárodní Letní školu pro pedagogy. Akci jsme realizovali ve spolupráci se zahraničními partnerskými organizacemi - Nadácií Milana Šimečku (SK) a Anne Frank House (NL) a s Muzeem romské kultury. Letní školy se zúčastnilo 35 pedagogických pracovníků z České republiky (25), Slovenska (6), Rakouska (2), Nizozemska (1) a Polska (1). Bohužel se z důvodu epidemiologické situace nemohli zúčastnit zástupci z německého Anne Frank Zentrum. Součástí programu byla také účast na pietním aktu v památníku v Hodoníně u Kunštátu. Hlavní náplní celé školy byly aktivity a přístupy, které umožňují řešit situace, které polarizují společnost, a hledání společných cílů, i když se v názorech, postojích a zkušenostech lišíme. Letní škola navázala na červnové setkání expertů a účastníkům byla představena témata, která řeší žáci různých zemí.
Úvodní odpoledne Letní školy jsme věnovali definici toho, jak rozumíme pojmu polarizace, jaká témata dokáží rozdělit školní třídu nebo jakoukoliv jinou skupinu, a jaké výroky považujeme my sami za nepřijatelné.
V rámci diskuze účastníci pro další práci stanovili tezi, že “polarizace je protiklad otevřené společnosti, rozdělení společenství kvůli názorům a postojům, se kterými se jednotlivci identifikují. Často je spojena s neochotou přijmout, nebo si vůbec vyslechnout názor druhé strany.”
Na středečním programu účastníci ocenili především to, že si mohli vyzkoušet nové přístupy a aktivity. Dopoledne jsme hledali cesty, jak na polarizující výroky ve skupině reagovat, a to v programu Každý hlas má být slyšet. Lektorka představila některé techniky založené na facilitačním přístupu Deep Democracy.
Odpoledne si mohli účastníci vybrat, zda se zaměří více na židovská nebo romská témata. V centru pozornosti bylo, jak poznání historie a pojmenování příčin a následků může pomoci k řešení současných problémů. Večerní program byl věnován projektům účastníků, kde mohli představit své vlastní aktivity.
Ve čtvrtek 20. srpna jsem se zúčastnili pietního aktu v památníku v Hodoníně u Kunštátu k uctění památky romských obětí holocaustu. Součástí programu letní školy byla komentovaná prohlídka bývalého tzv. cikánského tábora a výklad k dějinám Romů v Česku a na Slovensku.
„Bylo to skvělé mít komentovanou prohlídku, jinak bych moc nepochopila, jak to v táboře vlastně vypadalo a fungovalo. Pracovní listy a příběh Květy se mi také hodně líbil, zapůsobilo to na mě mnohem víc, než jen prohlídka samotná,“ popisala prohlídku jedna z účastnic.
Památníky, jejich vzhled a poselství, nebo třeba i jejich neexistence, názvy ulic a objektů mohou lidi sjednocovat a inspirovat nebo je rozdělovat. Na to jsme se soustředili při odpolední procházce Brnem. Zastavili jsme se u Parku Eugena Horvátha – prvním místě v ČR nazvaném po romské osobnosti, u památníku obětí holocaustu a sklonili jsme se ke Stolpersteinům připomínajícím židovské oběti. „Skvělá příležitost přemýšlet o podobných místech ve městě, kde žiji,“ napsala později jedna z účastnic.
Den jsme zakončili s Růženou Ďorďovou, sociální pracovnicí a romskou aktivistkou, besedou o postavení Romů dnes a (ne)potkávání se lidí z různých národnostních, sociálních, nebo názorových skupin. Na účastníky beseda silně zapůsobila: „Musela jsem po Růženčině vyprávění hodně přemýšlet sama o sobě.“
V pátek jsme se vrátili ke komunikaci. Konkrétně k tomu, jak komunikujeme prostřednictvím médií, jak nás ovlivňuje propaganda, jak je možné prostřednictvím propagandy a fake news rozdělovat a ovládat společnost, jak nás ovlivňují sociální média a mediální bubliny, ve kterých se pohybujeme.
Lektoři:
- Dana Gabaľová, ITI (ČR) – věnuje se vztahu historie a současnosti, realizuje projekty vrstevnického vzdělávání, často zapojující studentské výzkumné projekty, je kurátorkou vzdělávacích výstav.
- Marie Smutná, ITI (ČR) – historička, metodička a lektorka, věnuje se historii holocaustu, orální historii a vrstevnickému vzdělávání.
- Michal Schuster, ITI (ČR) – historik, který se zaměřuje na historii Romů v ČR, a to zejména v souvislosti s pronásledování za druhé světové války.
- Růžena Ďorďová, ITI (ČR) – sociální pracovnice a romská aktivistka.
- Veronika Kolaříková, MRK (ČR) – odborně se zajímá o oblast konstrukce národní identity, o problematiku společenských diskurzů, sociálních praktik a norem. Mimo jiné se věnuje vzdělávání o holocaustu Romů.
- Eva Dittingerová (ČR) – lektorka a facilitátorka, vede poradní kruhy, zabývá se technikami nenásilné komunikace, příběhy a dramatickou výchovou.
- Viktor Pončák, NMŠ (SK) – věnuje se orální historii v projektech Študenti po stopách totality a iWalks.
- Ivana Gabaľová, AFH (NL) –věnuje se tématům holocaustu, lidských práv a rozvoji aktivního občanství u studentů, prevenci radikalizace a řešení konfliktů, se zvláštním zájmem o studenty se znevýhodněním přístupem ke vzdělání.
- Mateusz Trojanski, AFH (PL) – koordinátor polské Anne Frank Youth Network a lektor projektu Stories That Move.
Program
Fotogalerie
Ze zpětných vazeb:
- „Bavily mě všechny interaktivní metody, vyzkoušet si to na vlastní kůži, nové informace, zdroje.“
- „Uvědomila jsem si, jak můžeme být v jednu chvíli všichni spjaty a zároveň názorově rozděleny.“
- „Určitě budu pracovat s metodou hluboká demokracie [Deep Democracy] – nová metoda, kterou lze využít v životě, ve škole (jako třídní, jako učitel předmětů).“
- „Líbila se mi práce s dobovými materiály. Využiju při výuce dějepisu.“
- „Precizní organizace, milý a lidský přístup, skvělá skladba programu.“
Partneři projektu:
Seminář se posouvá na prosinec, datum upřesníme v průběhu příštího týdne.
Vážení a milí učitelé, školitelé, přátelé,
Rádi bychom Vás pozvali na dva semináře – Antisemitismus a my, který pořádá Institut Terezínské iniciativy, a druhý pořádaný našimi partnery z Centropy.
Níže najdete anotace a přihlášky k oběma akcím.
V sobotu 14. září 2024 proběhl v Institutu Terezínské iniciativy workshop „Umění proti smrti“ zaměřený na učitele a edukátory. Navzdory povodňové situaci účastníci dorazili. Workshop vedli Roman Ferstl, Barbora Tocháčková a Dana Gabaľová. Program se zaměřil na roli umění v Terezíně a jeho význam při posílení vůle přežít ghetto i koncentrační tábory.
Ve středu 11. září se v Terezíně uskutečnil fotografický workshop, pořádaný Institutem Terezínské iniciativy, vedený profesorem fotografie Karlem Cudlínem. Program byl zahájen starostou Terezína p. René Tomáškem a pokračoval focením v celém areálu města, jak v Malé pevnosti, tak v bývalém ghettu, jehož prohlídku vedl ředitel ITI Tomáš Kraus. Studenti tak měli možnost zachytit jedinečnou atmosféru tohoto místa, ale také se dozvědět něco z jeho pohnuté historie.
Na konci léta, těsně před začátkem školního roku, 27.–28. srpna, pořádala Nadace Milana Šimečky v Bratislavě učitelskou konferenci „Smutek a radost z dějin“. Konference byla zaměřena na paměťové a badatelské vzdělávání a pomohla edukátorům připravit se na nový školní rok, zejména na téma holocaustu v kurikulu.
V úterý 3. září 2024 se koncipienti právníků Zemského soudu v Lipsku zúčastnili prohlídky pražské židovské čtvrti. Exkurzi zorganizoval a vedl náš pedagog Thomas, kterému pomáhal náš nový dobrovolník Laurenz.
Thomas seznámil účastníky s historií židovského života v Praze a v České republice a hovořil také o historii antisemitismu na našem území. Během exkurze kocipienti měli příležitost využít webové aplikace MemoGIS, na jejímž vývoji se institut podílel.
Mnoho zločinů spáchaných během okupace bylo právně ošetřeno zákony a nařízeními. O to důležitější je, aby se historií národněsocialistických zločinů zabývaly budoucí generace právníků a soudců. Jsme rádi, že koncipienti Okresního soudu v Lipsku využili této příležitosti, a rádi bychom jim poděkovali za jejich živý zájem.
Minulý čtvrtek jsme měli v institutu malou oslavu, kde jsme se smáli a plakali.
Rozloučili jsme se s Lenou. Společně jsme se ohlédli za uplynulým rokem a mnoha zážitky a vzpomínkami, které jsme spolu sdíleli. V očích se nám objevilo několik slz.
Zároveň jsme přivítali Laurenze, který nás bude od nynějška podporovat jako dobrovolník pro GEDENKDIENST.
Milá Leno, děkujeme ti za tvou skvělou práci a za to, že jsi nám dovolila doprovázet tě na malé části tvé životní cesty. Přejeme ti do budoucna vše nejlepší!
Milý Laurenzi, vítáme tě v Institutu. Těšíme se na tvoji podporu v týmu a na mnoho skvělých dojmů a zážitků, které s námi během roku prožiješ.
Přikládáme rozhovor jak s Lenou tak s Laurenzem.
21. srpna se naše dobrovolnice Lena vydala do Terezína, aby pomohla dobrovolnické kanceláři v Terezíně s první realizací nového workshopu s názvem „Mezi dobrem a zlem: role a šedé zóny“, kde se účastníci diskutovali a zkoumali různé role a kategorie během druhé světové války.