Seminář pro učitele Jáchymka - Výchova k respektu a toleranci
5. - 7. června 2015
Praha
Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti
První víkendový seminář projektu Výchova k respektu a toleranci podle principů otevřené společnosti se konal od pátku 5. do neděle 7. června 2015 v prostorách sociáního podniku Fokus - Jůnův statek v Praze-Sedlci a v Jáchymce.
Programem navazujeme na dílny Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, které jsme realizovali ve spolupráci se Židovským muzeem v Praze, a dál hledáme v našich moderních dějinách zajímavé příklady z historie soužití Čechů, Židů, Romů, které nám umožní lépe porozumět minulosti a klást si důležité otázky pro současnost.
Semináře se zúčastnilo 13 učitelů z různých typů škol a vzdělávacích institucí. V úvodní páteční části jsme pracovali s vlastní identitou a s pojmem diskriminace. V sobotním velmi intenzivním a horkém dni jsme se zaměřovali na historické příklady diskriminace příslušníků romské menšiny v období meziválečného Československa a na situaci uprchlíků ze Sudet po jejich připojení k Německu v září 1938. Zároveň jsme se zamýšleli nad smyslem a významem menšinových škol na příkladech židovské školy v Jáchymce a romské školy v Užhorodě. V neděli nás čekal přesun do Jáchymky a v ní beseda s pamětníkem panem Čeňkem Růžičkou - potomkem českých Romů perzekuovaných v Letech u Písku a Osvětimi a předsedou sdružení Výbor za odškodnění romského holocaustu.
V příjemném prostředí Jůnova statku jsme pracovali jak v seminární místnosti, tak venku u dětského hřiště. Během přestávek a večer bylo možné využít venkovní posezení restaurace.
Všem lektorům programu: Marii Zahradníkové, Petru Sokolovi a Romanovi Anýžovi se opět podařilo vytvořit velmi pracovní a zároveň přátelskou atmosféru, ve které jsme intenzivně a otevřeně diskutovali o všech otázkách, které témata diskriminace a vztahů většiny k menšinám a menšin k většině otevírají.
Další fotografie ve fotogalerii
Z ohlasů účastníků:
Jak hodnotíte přístup lektorů?
- Bezkonkurenční – dokázali vytvořit příjemnou/přátelskou atmosféru, která ale zároveň byla velmi příznivá k práci. Kdykoli kdokoli mluvil, měl plnou pozornost (vypadalo to, že lektory naše názory skutečně zajímají). Vždy byl prostor a přece bylo utnuto v pravý čas.
Jak hodnotíte obsahovou náplň semináře?
- Velmi dobře. Řada „malých“ jednotlivých témat vedla k poměrně ucelenému obrazu o tématu mnohem širším. Vše gradovalo rozhovorem s pamětníkem.
Jak hodnotíte materiály představené na semináři s ohledem na jejich využité ve výuce?
- Materiálů a metod byla celá řada. Více mě zaujaly metody u aktivity lidská práva, bílí krkavci. Nad materiály a metodami se zamyslím a pokusím se jimi oživit výuku.
Vaše další připomínky, podněty a názory
- Kromě velkého poděkování nemám, co bych uvedl (stranou nechávám skutečně mimořádnou besedu s pamětníkem).
Jak na Vás působila celková atmosféra semináře?
- Jako vždy, úžasné (za vedro nemůžete!)
Seminář se konal za finanční podpory:
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
9. června se slaví Mezinárodní den archivů. Letos to vychází na dnes, pondělí.
V sobotu přivítal náš GEDENKDIENST dobrovolník Laurenz v Jáchymce tým Alpine Peace Crossing, a ukázal jim ukázal naši práci.
Alpine Peace Crossing (APC) je rakouská organizace se sídlem v Krimmlu (spolková země Salcbursko).
U příležitosti 80. výročí osvobození Osvětimi vyšel v mezinárodním časopise Plenamar rozhovor s Tomášem Krausem, ředitelem Institutu Terezínské iniciativy. Rozhovor vedl pražský korespondent Ariosto Antonio D’Meza.
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
dne 3. června od 15 hodin se v přednáškovém sále na Chodovci uskuteční přednáška Radany Rutové, která představí dění v židovském ghettu v Terezíně těsně po jeho osvobození a okolnosti epidemie skvrnitého tyfu.
Náš dobrovolník Laurenz byl minulý týden v Rakousku, aby propagoval program GEDENKDIENST na své bývalé škole HAK 1 v Salcburku. Při proslovu k asi 60 lidem ze 4. ročníku vyprávěl o svých zkušenostech a povzbuzoval studenty, aby také využili příležitosti využít rok mezi studiem s pozitivním dopadem. Kromě vzpomínkové práce a práce a historie našeho ústavu Laurenz studentům vyprávěl o výzvách a mnoha úžasných věcech, které s sebou nese stěhování do zahraničí a nástup do nové práce čerstvě po škole.
Děkujeme obchodní škole HAK 1 v Salcburku za to, že Laurenzovi poskytla příležitost propagovat program, a studentům za jejich živý zájem.
Rádi bychom Vás pozvali na plánovaný webinář pro učitelé „Popírání a zkreslování holocaustu, rozdíly a historie“, který se koná ve čtvrtek 29. května v 16:00.
Jak vypadal každodenní život Židů v okupované Praze? Kde žili před deportacemi, kam nesměli vstoupit, a za co byli zatýkáni? Mobilní webová aplikace MemoMap nabízí vhled do života židovských obyvatel během holokaustu skrze mapu, která propojuje osobní příběhy, historická data i městský prostor.