Téma Anne Franková

Využití osobního příběhu jako cesta k aktivnímu občanství.

Holocaust a jeho důsledky nás učí, že je důležité být bdělý v okamžiku, kdy se ve společnosti objevují netolerantní postoje, které vedou k tomu, že jsou na okraj společnosti vyčleňovány určité komunity.

Projekt „Téma Anne Franková“ využívá zkušeností organizací ze tří zemí – Institut Terezínské iniciativy z České republiky (ITI), Nadácia Milana Šimečku ze Slovenska (NMŠ) a Anne Frank House z Nizozemska (AFH), které se zabývají obdobnými tématy, k tomu, abychom vytvořili bezpečný prostor pro sdílení zkušeností pedagogů v práci s mládeží a rozvíjeli schopnost mladých kriticky myslet, občansky se angažovat a  pozitivní vůdčí schopnosti, které jim pomohou čelit předsudkům a diskriminaci a současně jim umožní pozitivně ovlivňovat své vrstevníky.

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak toho dosáhnout, je práce s příběhem. Příběhem, který můžeme vzájemně sdílet, je příběh Anne Frankové, dívky věkově a myšlením blízké dnešním žákům a studentům. Anne k nim promlouvá prostřednictvím svého deníku, který psala, zatímco žila dva roky v úkrytu. Popisuje události v úkrytu, v Nizozemsku i v Evropě, strachy a naděje, které život v úkrytu přinášel, ale i vztahy osmi ukrývaných mezi sebou a s jejich zachránci, nebo svoje úvahy o životě a o světě.

Na osudu rodiny Frankové můžeme ukázat nebezpečí antisemitismu, paralelně však i anticikanismu a dalších nenávistí, které jsou vystavěny na příslušnosti k odlišné národnosti, náboženství nebo přesvědčení.

Příběh Anne a její rodiny přibližujeme prostřednictvím výstavy „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Frankové“. Součástí výstavy jsou i příběhy dnešních mladých lidí, na kterých je možné ukázat, že diskriminace není pouze otázkou historie a lidé se s ní z různých důvodů setkávají i dnes. Při práci s výstavou vycházíme z konceptu vrstevnického vzdělávání, při kterém výstavou provádějí a program pro své spolužáky připravují sami studenti.

V rámci projektu Téma Anne Franková vytvoříme v letech 2018 - 2019 základ pro dlouhodobou spolupráci našich organizací při vzdělávání o historii holocaustu v jednotlivých zemích a v Evropě. Na základě pochopení minulosti by měl být jedinec schopen převzít zodpovědnost za vlastní konání v současnosti. Partnerství ITI, NMŠ a AFH umožní sdílet osvědčené postupy jak mezi sebou, tak s učiteli či mládeží, osvojit si nové kompetence při řešení problémů, které vznikají v důsledku protichůdných a někdy extrémních názorů jak mládeže, tak učitelů, a získat nástroje a dovednosti při řešení konfliktních situací ve vzdělávacím prostředí.


Cíle projektu

  • Vytvořit platformu pro dlouhodobou spolupráci na společných programech pro studenty a pro učitele.
  • Seznámit se s národními vzdělávacími systémy a praxí a najít to, co se od sebe můžeme vzájemně naučit.
  • Najít společné prvky a národní specifika v tématech jakými je například průběh holocaustu, role pomocníků a zachránců, obětních beránků, vztah mezi většinou a menšinami, postavení menšin, a způsob, jak je prezentovat našim studentům, učitelům a školitelům.
  • Sdílet osvědčené postupy a zvýšit naši schopnost pracovat se zdroji (výzkum, dokumentace, autorská práva).
  • Hledat a sdílet osvědčené postupy, jak učit o holocaustu prostřednictvím příběhů.
  • Zvyšovat úroveň kompetencí, znalostí a dovedností pracovníků s mládeží a prostřednictvím nich i mládeže při vytváření mezikulturního dialogu.
  • Posílit mezinárodní dimenzi aktivit pro mládež a posílit schopnost pracovníků s mládeží a jejich organizací tím, že mladým lidem umožní účinněji se vypořádat s výzvami, které představuje diskriminace, extrémistické postoje a extrémní nacionalismus.
  • Pomoc mladým lidem při získávání nástrojů pro předcházení předsudkům a diskriminaci vůči menšinám.
  • Poskytnout vzdělávací nástroje pro zvýšení povědomí a provádění reflexe projevů diskriminace a předsudků v jejich vlastním prostředí. 


Očekávané výstupy

  • Víc jak 15 lektorů proškolených v metodách vrstevnického vzdělávání. (Seminář v Anne Frank House 26.-28. 11. 2018).
  • Na 60 vyškolených pedagogů – v tématech jako práce s příběhem a se vzpomínkou, vrstevnické vzdělávání, aktivní občanství. (Seminář pro učitele 5.-7. 4. 2019 Praha; Letní škola pro učitele 18. - 20. 8. 2019, Brno).
  • 50 vyškolených průvodců výstavou „Nechte mě být, jaká jsem. Životní příběh Anne Franakové“ z řad studentů z ČR a SR. (ČR: Brno: Gymnázium Kpt. Jaroše, Gymnázium Křenová; Praha: ZŠ Londýnská, GMHS; ZŠ Jílové u Prahy, ZŠ Morkovice).
  • Platforma spolupracujících organizací z nejméně tří zemí s plánem spolupráce na příštích 3 roky.
  • Společná strategie práce s příběhy s využitím dokumentů, které mají jednotlivé organizace k dispozici.

 

Zpráva o realizaci projektu

Anne-Frank-logo  MNS-logo

 

Realizace projektu Téma Anne Franková byla podpořena prostřednictvím Projektu mobility osob Erassmus+.
erasmus-plus

 

9. 6. 2025

9. června se slaví Mezinárodní den archivů. Letos to vychází na dnes, pondělí.

V tento den se archivům věnuje zvláštní pozornost a často se pořádají různé akce, jako jsou výstavy, komentované prohlídky a další interaktivní programy.
 
 
9. 6. 2025

V sobotu přivítal náš GEDENKDIENST dobrovolník Laurenz v Jáchymce tým Alpine Peace Crossing, a ukázal jim ukázal naši práci.

Alpine Peace Crossing (APC) je rakouská organizace se sídlem v Krimmlu (spolková země Salcbursko).

9. 6. 2025

U příležitosti 80. výročí osvobození Osvětimi vyšel v mezinárodním časopise Plenamar rozhovor s Tomášem Krausem, ředitelem Institutu Terezínské iniciativy. Rozhovor vedl pražský korespondent Ariosto Antonio D’Meza.

30. 5. 2025

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

dne 3. června od 15 hodin se v přednáškovém sále na Chodovci uskuteční přednáška Radany Rutové, která představí dění v židovském ghettu v Terezíně těsně po jeho osvobození a okolnosti epidemie skvrnitého tyfu.

29. 5. 2025

Náš dobrovolník Laurenz byl minulý týden v Rakousku, aby propagoval program GEDENKDIENST na své bývalé škole HAK 1 v Salcburku. Při proslovu k asi 60 lidem ze 4. ročníku vyprávěl o svých zkušenostech a povzbuzoval studenty, aby také využili příležitosti využít rok mezi studiem s pozitivním dopadem. Kromě vzpomínkové práce a práce a historie našeho ústavu Laurenz studentům vyprávěl o výzvách a mnoha úžasných věcech, které s sebou nese stěhování do zahraničí a nástup do nové práce čerstvě po škole.

Děkujeme obchodní škole HAK 1 v Salcburku za to, že Laurenzovi poskytla příležitost propagovat program, a studentům za jejich živý zájem.

27. 5. 2025

Rádi bychom Vás pozvali na plánovaný webinář pro učitelé „Popírání a zkreslování holocaustu, rozdíly a historie“, který se koná ve čtvrtek 29. května v 16:00.

27. 5. 2025

Jak vypadal každodenní život Židů v okupované Praze? Kde žili před deportacemi, kam nesměli vstoupit, a za co byli zatýkáni? Mobilní webová aplikace MemoMap nabízí vhled do života židovských obyvatel během holokaustu skrze mapu, která propojuje osobní příběhy, historická data i městský prostor.